Automobilka Smart nemala na Slovensku nikdy masívne zastúpenie, ale historicky boli jej vozidlá dostupné cez autorizovaných predajcov ako Hedin Automotive (predtým Motor-Car), ktorí zastupovali značku od 90. rokov spolu s Mercedes-Benz. V posledných rokoch boli ľuďom distribuované primárne cez predaj ojazdených vozidiel, najmä starších elektrických modelov ako Forfour EQ a Fortwo.

Smart pôsobí v roku 2025 na 17 európskych trhoch a ponúka tri plne elektrické modely: kompaktné SUV smart #1, dynamické SUV kupé smart #3 a nové stredne veľké SUV smart #5, ktorého uvedenie na trh prebieha od druhého štvrťroka. Firma sa zameriava výlučne na elektrické pohony a plánuje rozšíriť ponuku v prémiovom segmente SUV.

Značka zažíva v posledných rokoch pozoruhodnú transformáciu. Najnovší dôkaz tohto tvrdenia prichádza z čínskeho regulačného prostredia. V tamojšom katalógu MIIT sa objavil Smart #6, má ísť o prvý sedan značky, ktorý však na rozdiel od očakávaní neprichádza ako čisto elektrické vozidlo. Smart namiesto toho otvára novú kapitolu uvedením plug-in hybridu s označením #6 EHD. Ide o zaujímavý krok, najmä keď si uvedomíme, že práve čisto elektrický sedan sa doteraz javil ako logické pokračovanie portfólia založeného na platforme modelu Smart #5. Na novinku sa pozrel portál Electrive.

Plug-in hybrid namiesto čisto elektrickej limuzíny

Dlhšie sa špekulovalo, že pripravovaný sedan bude stáť na 800-voltovej architektúre, ktorá by umožnila mimoriadne rýchle nabíjanie a v kombinácii s úspornejšou aerodynamikou limuzín by priniesla dlhé dojazdy. Realita je však pragmatickejšia: Smart #6 EHD vstúpi na trh najprv ako plug-in hybrid. Odhalenie priamo z údajov homologácie potvrdzuje, že automobilka pokračuje v línii, ktorú nastolila nedávno predstaveným SUV Smart #5 EHD, prvým PHEV modelom značky určeným pre Čínu.

Podľa dokumentácie sa Smart #6 EHD objavuje v dvoch variantoch, pričom oba sú v prvej fáze dostupné výlučne ako plug-in hybridy. Základom pohonu je benzínový motor s objemom 1,5 litra a výkonom 120 kW. Elektrická časť systému je postavená na technológii Geely NordThor Hybrid a prináša elektromotor s výkonom 200 kW, integrovaný do trojstupňovej prevodovky. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy tak dosahuje 320 kW, čo je zhodné s modelom #5 EHD.

Smart novinka auto
Smart

Dva varianty batérie a prekvapivo veľký celkový dojazd

Hoci Smart zatiaľ neodhalil kapacitu batérií, vieme, že obe verzie #6 EHD využívajú LFP články od dvoch dodávateľov, SVOLT a CATL. Pri modeli Smart #5 EHD ponúka väčší akumulátor kapacitu 41,46 kWh a elektrický dojazd 252 kilometrov, čo môže poslúžiť ako orientačný údaj aj pre sedan. Podľa údajov MIIT má Smart #6 EHD dosiahnuť v čisto elektrickom režime 285 kilometrov podľa čínskeho štandardu CLTC. Výrobca však nešpecifikuje, ku ktorej z batériových konfigurácií sa tento údaj vzťahuje.

Hybridný systém pritom ukazuje prekvapivú efektivitu: deklarovaná kombinovaná spotreba 3,9 litra na 100 kilometrov umožňuje teoretický celkový dojazd až 1 810 kilometrov. Treba však dodať, že cyklus CLTC tradične vykazuje optimistickejšie výsledky oproti európskemu WLTP, najmä pre odlišné jazdné profily typické pre čínske veľkomestá.

Najväčší Smart v histórii so svojským dizajnom

Nový sedan zároveň prepisuje rozmery značky. S dĺžkou 4,91 metra sa Smart #6 EHD stáva najdlhším modelom, aký kedy automobilka vyrobila. Rázvor 2,93 metra prekonáva doterajšie modely a naznačuje zameranie na priestor a komfort. Šírka 1,92 metra a výška 1,51 metra dodávajú sedanovému profilu proporcie, ktoré výrazne odlišujú #6 od zvyšku portfólia. Dizajnovo sa vydáva vlastnou cestou – nepreberá hranaté linky modelu #5 ani oblejšie tvary modelov #1 a #3.

Interiér zatiaľ ostáva tajomstvom a rovnako Smart mlčí o cenovej politike pre čínsky trh. Isté však je, že uvedenie plug-in hybridnej limuzíny môže byť len prvým krokom. Keďže platforma podporuje aj čisto elektrický pohon, plnohodnotná elektrická verzia Smartu #6 je s veľkou pravdepodobnosťou len otázkou času.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP