V tomto texte boli použité materiály TASR.

Automobilka Nissan plánuje výrazne znížiť výrobu svojho kľúčového modelu SUV Rogue, a to konkrétne v období od mája do júla. Tento krok prichádza v reakcii na nové americké clá, ktoré zaviedol prezident Donald Trump. Číselným vyjadrením ide o 25 % clo na vozidlá vyrobené mimo územia USA.

Citlivá otázka pre najpredávanejší model

Pre Nissan je táto situácia o to citlivejšia, že Spojené štáty predstavujú jeho najväčší trh a len vlani tam smerovala viac ako štvrtina všetkých predaných áut. Veľké množstvo z týchto vozidiel pritom automobilka vyrába buď v Japonsku, alebo v Mexiku, čím sa automaticky dostáva do pásma vysokého cla, čo môže výrazne znížiť konkurencieschopnosť jej produktov na americkom trhu.

Rogue pritom nie je len tak hocijaké SUV. Ide o najpredávanejší model Nissanu v USA. V roku 2024 si ho tam kúpilo takmer 246-tisíc zákazníkov, čo predstavuje viac než štvrtinu z celkového predaja značky na tomto trhu. Aj za prvé tri mesiace tohto roka sa darilo – predalo sa približne 62-tisíc kusov. Aj napriek týmto silným číslam však Nissan plánuje v najbližších troch mesiacoch znížiť výrobu v závode Kjúšu na juhozápade Japonska o približne 13-tisíc vozidiel.

model Nissanu Rogue.
Nissan

Podľa zdrojov agentúry Reuters sa zmena dotkne priamo zamestnancov závodu, ktorý je zároveň najväčším výrobným centrom automobilky v krajine. Tí budú od mája do júla pracovať kratšie a v niektorých dňoch sa výroba úplne zastaví. Napriek tomu zostane výrobný režim na dve zmeny denne. Firma ale zatiaľ necháva priestor na ďalšie úpravy – „výrobný plán spoločnosť prehodnotí v závislosti od vývoja ciel“, uviedol zdroj oboznámený so situáciou.

Automobilky musia reagovať

Zaujímavé je, že samotný prezident Trump už v pondelok naznačil, že by mohlo dôjsť k určitým zmenám v prístupe k clám. „Výrobcovia potrebujú trochu času,“ uviedol bez ďalších podrobností, čo by mohlo naznačovať, že tlak z priemyslu priniesol aspoň istú mieru flexibility v inak striktne nastavených opatreniach.

Nissan sa tak pridáva k radu ďalších automobiliek, ktoré musia pod vplyvom nových pravidiel meniť svoje globálne stratégie. Zásah do dodávateľských reťazcov, výrobných plánov a zamestnanosti sa stáva čoraz viditeľnejším fenoménom, pričom práve SUV modely, ktoré sú mimoriadne populárne najmä na americkom trhu, sa stávajú prvou obeťou týchto ekonomických turbulencií.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP