Všetko je inak, odporcovia elektromobility používajú zastarané dáta. Skutočné hodnoty CO2 sú úplne inde
Európska únia aj väčšina automobiliek nám prezentuje elektromobily ako ideálne riešenie klimatickej krízy. Z pohľadu lokálnych emisií sú vozidlá na batérie naozaj zelené, nemajú totiž žiadne výfuky a ich pohon nevypúšťa ani gram CO2.
Kritikom však prekážajú celkové emisie vyprodukované počas používania auta – environmentálna záťaž pri výrobe či recyklácií akumulátorov a nabíjaní elektrinou vyrobenou napr. v uhoľných elektrárňach, tak podľa mnohých výskumov môže byť dokonca vyššia, ako pri jazde spaľovákom.
Jedno z takýchto meraní uskutočňovala aj organizácia Green NCAP, ktorá (podobne ako Euro NCAP) dáva autám hviezdičky – nie však za výsledky v crash testoch, ale podľa toho, ako zelené skóre dosiahnu.
Green NCAP tvrdí, že elektromobily za svoju životnosť emitujú 74 % emisií spaľovacích automobilov, alebo inak povedané, kúpou a používaním elektromobilu ušetríš len štvrtinu emisií. Auke Hoekstra z Technologickej univerzity v Eindhovene však tieto čísla považuje za nezmysel a tvrdí, že batériové autá sú oveľa ekologickejšie. Na tému upozornilo aj Živé.sk.
"NCAP emissions ratings cast doubt on electric cars"
What is going on here?Let me show you what errors @EuroNCAP and @JOAN_RESEARCH make in their calculations
Before my corrections EVs emit 74% of ICEVs
After correction 34%I show it step by step so you can judge for yourself https://t.co/FjyT8Eg9qe pic.twitter.com/SlnroBU4Fu
— AukeHoekstra (@AukeHoekstra) April 24, 2022
Vraj majú zlé dáta
Hoekstra, ktorý je aj riaditeľom programu Neon Research plného vedcov zaoberajúcich sa zelenou energiou, tvrdí, že spomenuté číslo pri elektromobilite klesá až k 34 % emisií, teda približne tretine.
Green NCAP, ale aj mnohé iné materiály totiž podľa neho pracujú s dátami, podľa ktorých výroba batérie s 1 kWh (bežný elektromobil má 60-80 kWh batériu, tie luxusné aj 100 kWh) kapacitou vyprodukuje 150 až 200 kg CO2. Údaj z roku 2017 je však podľa Holanďana dnes už úplný nezmysel a už v roku 2020 bolo toto číslo ani nie polovičné, teda 75 kg ekvivalentu CO2 za 1 kWh kapacity batérie elektromobilu.
They achieved 112 kg with a neat trick:
1) Assume production is clean in Europe but really dirty in China (their European sponsors love that)
2) Assume almost all production is in China
3) Now batteries are really dirty: mission accomplished!
Page 15https://t.co/qbdT5Qq59A pic.twitter.com/rBxxZrS2H8
— AukeHoekstra (@AukeHoekstra) April 24, 2022
A hoci samotná výroba elektromobilu naozaj vypúšťa viac emisií, podľa Hoekstra ani náhodou nie o toľko viac, ako tvrdí Green NCAP. Problém vidí aj emisiách elektrického mixu, teda tom, ako znečisťujúca je výroba elektriny, ktorou auto nabíjaš.
Opäť kritizuje neaktuálne čísla, ktoré navyše nerátajú s tým, že počas 10 alebo 15 rokov, kedy budeš auto používať, budú štáty takmer určite odstavovať špinavé elektrárne a nahradzovať ich zelenými obnoviteľnými zdrojmi.
Reálna spotreba zvýši reálne emisie
Chybné majú byť tiež emisie, ktoré podľa tabuliek vypúšťa spaľovák. Ako iste vieš, tabuľkovú spotrebu paliva v reálnej prevádzke dosiahneš len málokedy a podobné to má byť aj so 117 gramami CO2 na kilometer jazdy novým VW Golfom 8. Ako ukazujú údaje a prepočet z obľúbeného nemeckého portálu SprintMonitor.de, počítať treba s vyše 160 g CO2 na km.
The US and Spritmonitor know how to do realistic measurements (see pics/links)
EPA: 7.35 l/100 km
Spritmonitor: 7.43 l/100 km
Let’s go with 7.4 l/100 kmThe US and Spritmonitor know how to do realistic measurements (see pics/links)
EPA: 7.35 l/100 km
Spritmonitor: 7.43 l/100 km
Let’s go with 7.4 l/100 kmThat’s 37% more than what @JOAN_RESEARCH and @EuroNCAP assume!https://t.co/m6Y3sit8hJhttps://t.co/MOU4o1OorC pic.twitter.com/CMiH7CwdC4
— AukeHoekstra (@AukeHoekstra) April 24, 2022
Jeden výskum za druhým
Opäť tak platí, že jednotlivé výskumy treba brať s rezervou, nielen elektromobilita totiž zahŕňa obrovské množstvo premenných, pri ktorých je mimoriadne jednoduché niečo zanedbať a výsledky tak nemusia odpovedať realite.
Samozrejme, s úplne presnými dátami nemusí pracovať ani Auke Hoekstra, no zdá sa, že trend prechodu na elektromobilitu sa už nezmení a postupom rokov budú emisie spojené s ich výrobou či nabíjaním určite klesať ešte výraznejšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
PRELOM: Elektromobily budú ešte ekologickejšie. Našli spôsob, ako zraziť emisie takmer na nulu
Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
Prepadli sa mu predaje a školí ho výrobca smartfónov. Porsche zvažuje odchod zo silného trhu
Baterkáreň v Šuranoch narazila na problém. Štát nečakane stopol kľúčový proces výstavby
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ: 9 z 10 ľudí netrafí ani jedno miesto správne. Dokáž, že ovládaš slepú mapu Slovenska
Prelomový výskum: Prírodná látka výrazne zlepšila stav pacientov s Parkinsonom už po jednej dávke
NOVÝ PRIESKUM: Pri napadnutí Ruskom by bojovalo len 14 % Slovákov. Voliči koalície by nekládli odpor
Šimkovičová sa s Netrebko po koncerte stretla osobne. Protestujúcich označila za „nevychovaný dav“
Bravúrny zásah: Slovenská polícia zadržala muža hľadaného v celej Európskej únii
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Český strašiak vodičov už rozdáva pokuty. Odhalí „neviditeľný” problém áut
- Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
- Baterkáreň v Šuranoch narazila na problém. Štát nečakane stopol kľúčový proces výstavby
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Slováci sa zamilujú. Hyundai vylepšil svoj najlacnejší elektromobil (+nový cenník)
-
- Český strašiak vodičov už rozdáva pokuty. Odhalí „neviditeľný” problém áut
- Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
- Baterkáreň v Šuranoch narazila na problém. Štát nečakane stopol kľúčový proces výstavby
- Slováci sa zamilujú. Hyundai vylepšil svoj najlacnejší elektromobil (+nový cenník)
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
-
- Český strašiak vodičov už rozdáva pokuty. Odhalí „neviditeľný” problém áut
- Nové radary 24/7 s umelou inteligenciou nahnevali vodičov. Odhalia veľký zlozvyk Slovákov za volantom
- Ďalší majiteľ naletel Muskovým klamstvám. Toto sa stalo s Cybertruckom, ktorý mal „plávať“
- Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
- Dieselové generátory sú minulosťou. Čína predstavila unikátnu batériu, ktorá napojí 400 domácností
TikTok čelí gigantickej pokute v EÚ. Má porušovať citlivú vec používateľov
Zákazníci odmietajú Muska. Prepad Tesly pokračuje závratným tempom
Apple zvýšil zisk aj predaje iPhonov. Clá z Číny ho však budú stáť stovky miliónov dolárov
Shell hlási nižší zisk a investície. S odkúpením akcií však neprestáva
Loď s pomocou pre Gazu napadli drony v európskych vodách. Zaútočiť mal znepriatelený štát
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ: 9 z 10 ľudí netrafí ani jedno miesto správne. Dokáž, že ovládaš slepú mapu Slovenska
Prelomový výskum: Prírodná látka výrazne zlepšila stav pacientov s Parkinsonom už po jednej dávke
NOVÝ PRIESKUM: Pri napadnutí Ruskom by bojovalo len 14 % Slovákov. Voliči koalície by nekládli odpor
Šimkovičová sa s Netrebko po koncerte stretla osobne. Protestujúcich označila za „nevychovaný dav“
Bravúrny zásah: Slovenská polícia zadržala muža hľadaného v celej Európskej únii
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené