Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Odvetvie lodnej dopravy sa posúva smerom vpred k ekologickejšej budúcnosti. Nákladná loď, ktorá má unikátne krídla pre veterný pohon, sa po prvý raz vydala na cesty. Lodná firma Cargill, ktorá si loď s názvom Pyxis Ocean prenajala, verí, že táto nová technológia prispeje k ekologickejšej budúcnosti lodnej dopravy, uvádza The Telegraph.

S pomocou „pevných plachiet“ s názvom WindWings sa Cargill snaží redukovať použitie paliva a aj emisie oxidu uhličitého (CO2), keďže lode prispievajú k približne 2,1 % celosvetových emisií CO2. Informácie priniesla SITA s odkázaním sa na spravodajský server BBC.

Projekt má potenciál zachrániť planétu

Prvá cesta Pyxis Ocean je z Číny do Brazílie, čo by malo trvať odhadom šesť týždňov, a bude predstavovať prvý test pre technológiu v reálnom svete. Krídla vyrobené z rovnakého materiálu ako veterné turbíny, sú pri zakotvení zložené a rozložia ich pri plavbe na mori. Sú vysoké 37,5 metra.

Schopnosť plavidla okrem motora používať aj veterný pohon by mohla nakoniec znížiť emisie nákladnej lode počas životnosti o 30 %.

Šéf Cargill Ocean Transportation Jan Dieleman sa v tejto súvislosti vyjadril, že námorná doprava je na ceste k dekarbonizácii. Uznal, že pre daný problém neexistuje žiadne rýchle jednoduché riešenie, ale táto technológia ukazuje, ako rýchlo sa veci menia.

WindWings vyvinula britská spoločnosť BAR Technologies, ktorá sa zameriava na námorné inovácie, a vyrobili ich v Číne. Šéf spoločnosti John Cooper, ktorý pracoval pre tím McLarenu Formuly 1, sa pre BBC vyjadril, že je to jeden „z najpomalšie sa pohybujúcich projektov, ktoré sme urobili, ale nepochybne s najväčším dopadom pre planétu“.

Cesta Pyxis Ocean bude podľa neho zlomový bodom pre lodnú dopravu a predpokladá, že do roku 2025 bude polovica novopostavených lodí objednaná s veterným pohonom. „Dôvod, prečo som si tak istý, sú naše úspory – jeden a pol tony paliva za deň. Získajte štyri krídla na plavidlo, to je šesť ton ušetreného paliva, to je 20 ton ušetrených CO2 – za deň. Čísla sú obrovské,“ vysvetlil.

Do roku 2050 by mali emisie klesnúť na nulu

Cooper vníma budúcnosť ich technológie ružovo a uznáva, že má určité potešenie z toho, že sa námorná doprava vracia ku svojmu pôvodu. „Inžinieri to vždy neznášajú, ale ja vždy hovorím, že je to (cesta) späť do budúcnosti. Vynález veľkých spaľovacích motorov zničil obchodné cesty a plavebné cesty a teraz sa pokúsime tento trend trochu zvrátiť,“ dodal.

Odborníci vnímajú veternú energiu ako sľubnú oblasť pre preskúmanie, keďže sa námorná doprava snaží znížiť svoje emisie CO2, ktoré sú ročne odhadom 837 miliónov ton tohto skleníkového plynu. V júli sa predstavitelia sektora dohodli na znížení skleníkových plynov na nulu „do alebo zhruba v roku 2050″, čo kritici označili za slabé.

Výkonný riaditeľ spoločnosti Clarksons Research, ktorá sa venuje námorným údajom, Stephen Gordon uznáva, že technológie súvisiace s vetrom „dostávajú určitú trakciu“. „Počet lodí využívajúcich túto technológiu sa za posledných 12 mesiacov zdvojnásobil,“ vysvetlil, no zároveň upozornil, že to je „z nízkej základne.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú