V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Výrobcovia automobilov v Európskej únii si môžu vydýchnuť. Členské štáty EÚ sa v utorok dohodli na zmiernení prísnych klimatických požiadaviek týkajúcich sa emisií oxidu uhličitého. Po novom nebudú musieť automobilky dodržiavať emisné limity za každý jednotlivý rok, ale budú môcť svoju emisnú výkonnosť spriemerovať za obdobie troch rokov.

Toto rozhodnutie, ktoré nadväzuje na predchádzajúce schválenie Európskeho parlamentu, predstavuje významný ústupok voči automobilovému priemyslu, ktorý sa v posledných rokoch borí s prechodom na elektrickú mobilitu a pomalším rastom predaja batériových vozidiel.

Tri roky namiesto jedného

Podľa doterajších pravidiel platných od začiatku roka 2024 museli výrobcovia áut zabezpečiť, že priemerné emisie CO2 ich celkového vozového parku registrovaného v EÚ neprekročia stanovenú limitnú hodnotu v každom jednotlivom roku. Pri nedodržaní týchto limitov im hrozili pokuty. Nové pravidlá však prinášajú možnosť spriemerovať emisie za tri roky – konkrétne za obdobie rokov 2025, 2026 a 2027.

Týmto spôsobom budú môcť automobilky lepšie vyrovnať prípadné výkyvy v predaji ekologickejších áut, ako sú batériové elektromobily, a znížiť riziko pokút v jednotlivých rokoch. V praxi to znamená, že ak výrobca prekročí limit v jednom roku, môže ho kompenzovať lepšou bilanciou v ďalších dvoch. Dôvodom zmeny je najmä pomalší rozvoj trhu s elektrickými autami. Mnohé automobilky sa potýkajú s výzvami v oblasti výroby, infraštruktúry nabíjania či dopytu zo strany zákazníkov, ktorí sa stále rozhodujú pre tradičné spaľovacie motory kvôli cene a dostupnosti.

Pixabay/Volkswagen/Úprava redakcie

Aj keď bola snaha o rýchly prechod k elektromobilite kľúčovou súčasťou zelenej politiky EÚ, aktuálna realita na trhu ukazuje, že priemysel potrebuje viac času na adaptáciu. Zmenou pravidiel sa EÚ snaží udržať tlak na znižovanie emisií, no zároveň nepribrzdiť výrobcov, ktorí prechod na ekologickejšie technológie ešte len rozbiehajú.

Pravidlá vstúpia do platnosti už čoskoro

Zmenené nariadenie bude v nasledujúcich dňoch zverejnené v Úradnom vestníku Európskej únie a účinnosť nadobudne 20 dní po publikovaní. Tým sa stanú oficiálnou súčasťou európskej legislatívy a záväznými pre všetkých výrobcov pôsobiacich na území EÚ.

Aj napriek zmierneniu požiadaviek zostáva cieľ jasný – znižovať emisie a podporovať ekologickú transformáciu dopravy. Tento krok však ukazuje, že EÚ je pripravená zohľadniť reálne výzvy trhu a prinášať flexibilnejšie riešenia, ktoré majú zabezpečiť postupný, ale stabilný prechod k uhlíkovo neutrálnej mobilite.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP