Asi dnes neexistuje miesto, odkiaľ by na nás nevyskakovali reklamy o nákupnom fenoméne Black Friday. Niekoľko týždňov pred Black Friday, prípadne Cyber Monday, nás internet zaplavuje masívnou reklamou rôznych obchodov. Na „neodolateľné“ ponuky nás lákajú aj predajcovia aj v kamenných predajniach. Ako na tieto extrémne zľavy reaguje náš mozog? Téme sa venoval portál Science Alert.

Davová psychóza

Mnoho ľudí pri pocitu ulovenia tovaru za výhodnú kúpu cíti akýsi dobrý pocit. Extrémne výpredaje však môžu eskalovať až do nepríjemných a života ohrozujúcich situácií. Ako informuje The Conversation, nedávno musela anglická polícia zasahovať vo výpredaji prémiového kuchynského riadu značky Le Creuset, kde stovky ľudí čakali celé hodiny, aby získali zľavnené hrnce a panvice.

Podobné príbehy sa spájajú s Black Friday v Spojených štátoch, kde sa ľudia fyzicky dostávajú do konfliktov o populárne produkty. V extrémnych prípadoch dokonca vznikli webstránky, ktoré zaznamenávali zranenia a úmrtia počas tejto nákupnej mánie.

Pocit potešenia

Ako vysvetľuje Cathrine Jansson-Boyd, profesorka spotrebiteľskej psychológie z ARU Cambridge, pri pohľade na znížené ceny sa aktivuje časť mozgu nazývaná nucleus accumbens, ktorá súvisí s pocitmi potešenia. Proces je poháňaný neurotransmiterom dopamínom, ktorý je kľúčový v systéme odmien a radosti.

„Dopamín je neurotransmiter, ktorý pomáha regulovať centrá odmeny a potešenia v mozgu a spája sa s pocitmi šťastia. Keď ľudia vidia obrázky vecí, ktoré si chcú kúpiť, aktivuje sa oblasť mozgu s dopamínovými receptormi,“ uvádza psychologička. Dodáva, že pri nakupovaní ľudia zažívajú „dopamínový zásah“, ktorý im prináša dobrý pocit z toho, čo robia.

Freepik

Dopamín má však aj vedľajší efekt. Zvyšuje našu impulzivitu, čo vysvetľuje, prečo tak ľahko podliehame zľavám, aj keď produkt v skutočnosti nepotrebujeme. Obchodníci využívajú mnohé marketingové praktiky na manipuláciu zákazníkov a jednou z nich je pocit naliehavosti. V zákazníkoch tento pocit vyvoláva vyššiu hladinu adrenalínového vzrušenia, ktoré vzniká z nadšenia získať produkt za výhodnú cenu.

Na internetových stránkach sa často objavujú odpočítavacie hodiny. Je to trik, ktorým sa snažia predajcovia vyvolať pocit časovej tiesni, nútia nakúpiť okamžite, aby zákazník nezmeškal akciu.

Ako nepodľahnúť zľavám?

Vedkyňa prináša aj zopár tipov, ako nepodľahnúť výpredajovému šialenstvu. Vyžaduje si to však určitú disciplínu. Ak narazíš na výhodnú cenu, namiesto okamžitého nákupu si premysli, či ho naozaj potrebuješ. V prípade, ak nakupuješ v kamennom obchode a máš strach, že ti vyhliadnutý produkt niekto iný vyfúkne, prejdi sa s ním po predajni a pocit naliehavosti by sa mal vytratiť.

„Rovnaký princíp platí aj online. Zastavte sa na chvíľu, vzdiaľte sa od obrazovky a robte na chvíľu niečo iné, aby sa chuť na výhodnú kúpu trochu zmenšila,“ dodáva psychologička.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú