Výskum University of Leeds priniesol do debaty o bezpečnosti elektromobilov zaujímavý zvrat. Analýza desiatok tisíc dopravných nehôd vo Veľkej Británii ukazuje, že elektrické autá nepredstavujú pre chodcov väčšie riziko ako tradičné benzínové a naftové vozidlá. Paradoxne, najhoršie skóre si odniesli hybridy, ktoré sa ukázali ako najproblematickejšie.

Dlhé roky sa predpokladalo, že elektromobily môžu byť pre chodcov nebezpečnejšie pre tichý chod a vyššiu hmotnosť. Odborníci z britskej univerzity však nenašli žiadny dôkaz, ktorý by tento predpoklad potvrdil. Podľa nich sú z hľadiska nehodovosti aj závažnosti zranení porovnateľné s autami so spaľovacím motorom.

tesla performance a polestar 2 POV
AutoTopNL/YouTube/The Topher/YouTube

Štatistiky hovoria jasne. Výskumníci analyzovali dáta z približne 250 miliárd najazdených míľ ročne na britských cestách a porovnali ich s celkovým počtom 71 979 prípadov, keď auto zrazilo chodca. Výsledky ukázali, že „priemerné miery úrazov chodcov boli 57,8 pre elektromobily a 58,9 pre neelektrické vozidlá na miliardu najazdených míľ v rokoch 2019 až 2023“. Elektromobily tak v štatistikách boli na tom prakticky rovnako ako bežné autá.

Zároveň sa ukázalo, že z celkového počtu prípadov bolo „hybridné vozidlo zodpovedné za 5 303 zranení chodcov (7,36 %), kým elektrické za 996 zranení (1,38 %). Zvyšných 65 680 incidentov (91,25 %) sa týkalo konvenčných vozidiel“.

„Existovali dve obavy o elektromobily a bezpečnosť cestnej premávky. Po prvé, či elektromobily zvýšia počet kolízií s chodcami, pretože sú tichšie ako tradičné vozidlá. Po druhé, pri zrážke, či budú zranenia chodcov vážnejšie pri zrážke s elektromobilom, pretože vozidlá sú ťažšie. Naše výsledky ukazujú, že to tak nie je,“ uviedol profesor Zia Wadud z Institute for Transport Studies.

elektromobil a chodec
Grok

Hybridy prekvapili najhorším výsledkom

Najvýraznejší rozdiel sa ukázal pri hybridných vozidlách. Predchádzajúce štúdie ich často zaraďovali k elektromobilom, no tím z Leedsu ich analyzoval samostatne. A výsledok je jednoznačný. „Hybridy vykázali vyššie miery úrazov chodcov než elektromobily a konvenčné vozidlá – 120,14 na miliardu míľ.“ Ide o takmer dvojnásobne horší výsledok oproti čisto elektrickým aj spaľovacím autám.

Výskumníci to pripisujú tomu, že hybridy sú veľmi obľúbené medzi vodičmi taxislužieb a súkromnými prepravcami. Tí najazdia výrazne viac kilometrov, často v husto obývaných centrách miest, kde je riziko stretu s chodcami prirodzene vyššie. Zaujímavosťou však je, že aj keď hybridy spôsobujú viac nehôd, závažnosť zranení je nižšia než pri autách so spaľovacím motorom.

Na bezpečnosť elektromobilov môže mať pozitívny vplyv aj zavedenie akustického výstražného systému AVAS v roku 2019, ktorý zvyšuje ich počuteľnosť pri nízkych rýchlostiach.

Skutočným problémom sú veľké SUV

Okrem porovnania technológií pohonu štúdia potvrdila aj známy trend. Veľkosť auta má zásadný vplyv na závažnosť úrazov chodcov. Najväčšie riziko predstavujú veľké SUV, ktoré kombinujú vysokú hmotnosť a agresívnejšiu prednú časť karosérie.

„Mali by sme sa menej obávať potenciálnych nebezpečenstiev elektrifikovaných vozidiel a viac sa znepokojovať rastúcou prevahou SUV na cestách. Či už elektrické alebo poháňané konvenčným motorom, tieto väčšie a ťažšie vozidlá predstavujú nielen väčšie bezpečnostné riziká, ale tiež zaberajú viac priestoru na cestách a počas svojho životného cyklu emitujú viac uhlíka,“ uzavrel profesor Wadud.

Výskum tak prináša jasný odkaz: riziká elektromobility existujú, no nie sú tam, kde ich verejnosť často hľadá.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP