V Európskej únii (EÚ) začalo v pondelok platiť „právo na opravu“ vybraných elektronických zariadení. Podľa nových pravidiel musia výrobcovia chladničiek, umývačiek, fénov alebo televízorov zabezpečiť, aby sa tieto výrobky dali po dobu do desať rokov opraviť.

Opatrenia sú súčasťou širšieho úsilia o zamedzenie znečisťovania životného prostredia výrobkami, ktorým možno predĺžiť trvácnosť a ktoré možno urobiť energeticky úspornejšími.

Nové pravidlá určujú, že výrobcovia budú musieť zabezpečiť, aby boli náhradné diely do zariadení k dispozícii desať rokov, niektoré však budú poskytovať iba profesionálnym opravárenským spoločnostiam, aby sa zaistila ich správna inštalácia.

„Právo na opravu“ sa zatiaľ netýka všetkej elektroniky

K novým zariadeniam budú zase musieť pribaliť manuál na opravu a vyrábať ich tak, aby sa dali rozobrať konvenčnými nástrojmi, keď už ich nebude možné opraviť, aby sa zlepšila ich recyklácia. Nemecká ministerka životného prostredia Svenja Schulze sa v súvislosti s iniciatívou vyjadrila, že v ďalšom kroku by mali byť výrobcovia povinní uviesť, ako dlho sa očakáva, že produkt bude fungovať, a opraviť ho, ak sa pokazí skôr.

Podľa nej by to povzbudilo spoločnosti k tomu, aby vyrábali odolnejšie výrobky. Environmentalisti a skupiny za práva spotrebiteľov zase chcú, aby sa právo na opravu rozšírilo na ďalšie výrobky ako smartfóny, laptopy a ďalšiu malú elektroniku.

Európania vyprodukujú ročne viac ako 16 kilogramov elektronického odpadu na osobu, pričom zhruba polovicu tvoria pokazené domáce spotrebiče. EÚ recykluje približne 40 % z tohto odpadu. Právo na opravu je súčasťou smernice EÚ o ekologickom dizajne. Patria tiež do nej nové energetické štítky, ktoré výrobky označujú na sedemstupňovej škále od A do G a sú na nich aj QR kódy, ktoré spotrebiteľom poskytujú viac informácií.

Menšia elektronika v zákone zatiaľ nie je zahrnutá

Európsky parlament v Bruseli schválil koncom novembra okrem zákazu používania „kazítok“ výrobkov aj správu, v ktorej požaduje, aby mali všetci spotrebitelia v EÚ takzvané „právo na opravu“. Podľa údajov zo série prieskumov Eurobarometra uprednostňuje až 77 % občanov EÚ opravu výrobku či prístroja pred jeho výmenou.

79 % ľudí si tiež myslí, že výrobcovia elektroniky by mali byť zo zákona povinní uľahčiť opravu týchto zariadení alebo výmenu ich jednotlivých častí. Zákazník však mnohokrát ani len netuší, ako svoje zariadenie opraviť a aký náročný by tento úkol mohol byť.

Nenechaj si ujsť
Apple spravil nezvyčajný krok kvôli zákonom. V európskej krajine už zobrazuje skóre opraviteľnosti iPhonov a MacBookov

Nateraz sa však musia ekológovia uspokojiť aspoň so zákonom, ktorý zavádza „právo na opravu“ pri vybraných spotrebičoch a na jeho prípadné rozšírenie si ešte budeme musieť počkať. Okrem toho sa zvažuje aj zavedenie „univerzálnych“ nabíjačiek pre smartfóny, čím sa výrazne zníži objem elektronického odpadu.

V článku boli použité materiály SITA.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú