V tomto texte boli použité materiály TASR.

Slovensko sa môže stať jednou z najviac zasiahnutejších krajín v Európe, ak Spojené štáty zavedú nové obchodné clá na produkty z Európskej únie. Podľa Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD) sa to najviac dotkne automobilového priemyslu. Očakáva sa, že clá by mohli spôsobiť výpadok exportných príjmov v hodnote až 300 miliónov ročne. Okrem toho by boli ohrozené aj tisíce pracovných miest.

Podľa generálneho sekretára APZD Andrej Lasza, by zavedenie ciel znamenalo nárast cien slovenských vozidiel na americkom trhu, čo môže viesť k poklesu predaja.

„Pokiaľ Donald Trump zavedie obchodné clo aj voči EÚ, slovenské podniky budú nútené čeliť dramatickému predraženiu svojich výrobkov, čo zníži ich predaj na americkom trhu a ohrozí stovky pracovných miest na Slovensku. Ak dôjde k zavedeniu 10 % ciel na európske automobily, slovenské autá na americkom trhu zdražejú a ich predaj môže klesnúť o 6 % až 9 %. Len v tomto segmente by to znamenalo stratu exportu na úrovni 150 miliónov eur až 300 miliónov eur ročne,“ uviedol Lasz.

Zasiahnutí by boli nielen výrobcovia automobilov, ale aj ďalšie dodávateľské spoločnosti. Odborníci varujú, že obmedzenia by sa dotkli aj zamestnanosti, kedy hrozí strata pracovných miest najmä v menej rozvinutých regiónoch Slovenska. Lasz odhadol, že strata objednávok by mohla zvýšiť celkovú nezamestnanosť na Slovensku o 0,2 až 0,5 percentuálneho bodu.

Trump
Flickr

Podľa asociácie by do konca roka 2029 slovenský export mohol klesnúť až o 4,4 miliardy eur. Minister financií Ladislav Kamenický zdôraznil, že vo vývoze do Spojených štátoch dominuje práve automobilový priemysel.

„Slovenskému vývozu do USA dominujú autá. Vyviezli sme do USA produkciu asi za 4,5 miliardy eur, z čoho 90 % tvoria stroje a automobily. V rámci krajín V4 má Slovensko najväčší podiel exportu do Spojených štátov, a to až 5,8 %. Je teda veľmi dôležité, či budú zo strany USA zavedené colné tarify,“ uviedol Kamenický.

Európsky priemysel čelí aj ďalšej výzve. Spojené štáty odstúpili od Parížskej klimatickej dohody, čo znamená, že tamojšie firmy nemusia dodržiavať prísne emisné normy tak, ako európske spoločnosti. Americké spoločnosti majú tak výhodu v lacnejšej výrobe a vytvára to tlak na konkurencieschopnosť európskych výrobcov.

„Európski výrobcovia tak budú čeliť dvojitému úderu. Ich produkty budú na americkom trhu drahšie z dôvodu ciel a zároveň budú v nevýhode oproti domácim firmám, ktoré majú voľnejšie ruky pri znižovaní nákladov. Vyzerá to tak, že európsky priemysel čakajú veľmi ťažké roky,“ dodal Lasz.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP