V posledných rokoch sa čoraz častejšie stretávame s tvrdeniami, že práve elektromobilita predstavuje budúcnosť dopravy. Informácie súvisiace s elektromobilitou sú dostupné už takmer všade, pričom najväčšia časť z nich sa venuje výhodám, ktoré ponúkajú oproti bežným vozidlám so spaľovacím motorom, no na druhej strane majú aj svoje temné stránky.
Po príchode prvého automobilu so spaľovacím motorom začali s elektrickým pohonom experimentovať prví odvážlivci ešte v prvej polovici 19. storočia. Táto téma sa dlhé desiatky rokov príliš neriešila, no aj napriek niekoľkým pokusom automobiliek priviesť tento pohon k životu sa elektromobilom dostáva väčšia pozornosť až v uplynulých rokoch.
Elektrická energia má vyradiť z ciest škodlivé spaľovacie motory, ktoré zaťažujú životné prostredie. Nie vždy je však pohľad na ekologickejšie alternatívy dopravy správny a aj napriek pokročilému vývoju sú v mnohých smeroch elektromobily ešte zaostalé. S neustálym technologickým vývojom sa však automobilky snažia prichádzať s čoraz inovatívnejšími riešeniami, no ani tie ešte nezabránili mnohým negatívam, ktoré so sebou prinášajú.
Analytici podľa portálu thenational.ae očakávajú, že globálny predaj elektrických vozidiel v roku 2025 dosiahne 14,2 milióna kusov alebo 13,7 % z celkového počtu predaných vozidiel. Avšak elektrické vozidlá majú aj svoje temné stránky, ktoré mnohým ľuďom prekážajú.
Problémom je hlavne ťažba nerastných surovín
Negatíva spojené s výrobou elektrických vozidiel sú hlavne v oblasti životného prostredia. Odborníci tvrdia, že každé elektrické vozidlo bude mať vo výrobe významný dopad na životné prostredie. Hovorí sa dokonca o tom, že dopad výroby bude väčší, ako je to v prípade vozidiel so spaľovacím motorom. Tento fakt sa týka najmä zvyšujúcej ťažby surovín potrebných na výrobu batérií a súvisiaceho hardvéru.
Podľa nedávnej štúdie nórskych vedcov môžu mať elektromobily väčší vplyv na globálne otepľovanie, ako tradičné vozidlá. Elektrické autá sú také ekologické ako energia, ktorá ich poháňa. V konečnom dôsledku aj elektrina sa ešte v mnohých častiach sveta získava z fosílnych palív.
Na výrobu elektromobilov, respektíve batérií, ktoré ich poháňajú sú potrebné suroviny ako je lítium, nikel či kobalt. Ich ťažba ohrozuje nielen životné prostredie, ale aj zdravie ľudí. Napríklad v Kolumbii zaznamenali zvýšenú mieru pôrodných deformít a respiračných problémov spojených so znečisteným prostredím spôsobeným ťažbou a tavením niklu u ľudí, ktorí žijú v blízkosti niklovej bane Cerro Matoso.
Detská práca sa vyskytuje aj v súvislosti s elektromobilmi
V súvislosti s ťažbou nerastných surovín sa čoraz častejšie hovorí aj o porušovaní ľudských práv. Napríklad v africkom Kongu sa využíva detská práca pri ťažbe kobaltu, ktorý je potrebný na výrobu batérií. Viac ako polovica svetového kobaltu pochádza práve z Konga. Deti pracujú v baniach so základnými nástrojmi, pričom zarábajú len 1 dolár na deň. Mnohé z nich dokonca trpia chronickými ochoreniami pľúc, ktoré spôsobuje prach z kobaltu.
Výroba batérií v súčasnosti predstavuje 60 % zo 125 000 ton kobaltu, ktorý sa každý rok celosvetovo ťaží. Toto číslo však bude rásť, nakoľko sa zvyšuje produkcia batérií a aj dopyt po elektrických vozidlách. Po prevalení tohto problému sa niektoré automobilky, ako napríklad BMW, rozhodli nedovážať kobalt z Konga, ale z Austrálie, prípadne z Čile.
Recyklácia nie je stále dostatočne vyriešená
Ďalším veľkým problémom súvisiacim s elektromobilmi je recyklácia batérií. Je potrebné si uvedomiť, že batéria má svoju životnosť, takže nebude plniť svoj účel naveky. Väčšina batérií je skonštruovaná tak, aby vydržala v prevádzke 8 rokov. Po uplynutí životnosti sa ponúka otázka, ako recyklovať batérie.
Podľa analytikov musia byť na vyrovnanie vplyvu ťažby na životné prostredie potrebné rozsiahle zariadenia na ich recykláciu. V súčasnosti sa recykluje viac ako 90 % olovených batérií používaných v bežných vozidlách oproti menej ako 5 % lítium-iónových používaných v elektromobiloch.
Je viacero spoločností, ktoré sa zameriavajú na recykláciu batérií. Mnohé z nich dokonca vyvíjajú rôzne spôsoby ako využiť použité batérie v iných odvetviach, kde by mohli ešte plniť svoju funkciu. Napríklad automobilka Nissan vyvinula technológiu xStorage, ktorá dáva batériám elektrických vozidiel druhú šancu. Batériu je možné opätovne použiť v domácnostiach a podnikoch ako jednotku na ukladanie energie, ktorú môže majiteľ domu ovládať.
Úsilie spoločnosti Nissan ukazuje, že aj výrobcovia si postupne uvedomujú tento problém a budú musieť pracovať na tom, aby sa elektrické vozidlá stali ešte ekologickejšími.
Elektrické vozidlá môžu skôr znížiť ako odstrániť vplyv na životné prostredie. „Na riešenie znečistenia ovzdušia a zmeny klímy bude tiež potrebné jazdiť oveľa menej a namiesto toho sa rozhodnúť pre chôdzu alebo jazdu na bicykli,“ uviedla pre portál thenational.ae vedúca organizácie Greenpeace Areeba Hamid.
Ceny budú klesať, no je potrebné nájsť tie pravé riešenia
Elektrické autá sú aktuálne drahšie oproti tým bežným so spaľovacím motorom. Veľkú zásluhu na tom majú práve už spomínané batérie. Ich výroba je nákladná a nakoľko absentuje ich hromadná výroba vo viacerých závodoch, tak ich cena predstavuje najväčšiu časť obstarávacej ceny elektrického vozidla.
Je potrebné si uvedomiť, že počas životnosti vozidla bude potrebné batériu vymeniť aj viac ako len jedenkrát, pričom cena batérií sa pohybuje od 2 tisíc eur vyššie v závislosti od jej kvality a kapacity. Vyrovnať náklady spojené s kúpou novej batérie môžu však ušetrené peniaze za palivo, daňové úľavy a ďalšie zvýhodnenia, o ktorých sme ťa informovali aj v samostatnom článku.
Problémy, ktoré súvisia s elektrickými vozidlami sú veľké. Suroviny, ktoré sú potrebné na výrobu batérií a ďalších častí predstavujú riziká spojené s detskou prácou, zdravím, bezpečnosťou pri nelegálnej práci, chudobou a v neposlednom rade so znečistením a závažným narušením životného prostredia. Dôležité bude nájsť rôzne systémy, ktoré umožnia opätovné použitie a recykláciu batérií v hospodárstve, nakoľko sa očakáva, že do roku 2030 bude vyradených niekoľko ton použitých batérií.
Tlak na ekologizáciu narastá, pretože vo viacerých krajinách budú postupne zakázané predaje nových vozidiel so spaľovacími motormi. Nemecko napríklad plánuje zastaviť predaj benzínových a naftových automobilov do roku 2030, Škótsko do roku 2032, Francúzsko a Veľká Británia do roku 2040.
S vývojom technológií je viac než pravdepodobné, že sa nakoniec podarí vyriešiť niektoré zo spomenutých problémov. Musí sa však skutočne nájsť alternatívna technológia pre elektrické autobatérie, nakoľko ich výroba a následná recyklácia predstavujú pre životné prostredie najväčší problém.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
Pickup povýšili na novú úroveň. Nový Hummer má vyše 1 100 koní a ohromné zrýchlenie z 0 na 100 km/h
Slováci vyvinuli batériu, akú Európa ešte nemala. Drony s ňou budú 3-násobne efektívnejšie
Volkswagen chystá „elektrické monštrum". Slávny model dostane vzrušujúce vylepšenie
RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Skrytá hrozba wellness centier: Spojenie saunovania s obľúbenou neresťou môže skončiť tragicky
Černák na slobodu zatiaľ nepôjde. Súd odročil pojednávanie
Vražda Jána Kuciaka: Najvyšší súd zrušil rozsudok
Veľká policajná akcia: Vyše 20 extrémistov skončilo v putách
„Zarážajúce a necitlivé“ rozhodnutie ministerstva zneistilo maturantov po celom Slovensku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci vyvinuli batériu, akú Európa ešte nemala. Drony s ňou budú 3-násobne efektívnejšie
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
- Volkswagen chystá „elektrické monštrum“. Slávny model dostane vzrušujúce vylepšenie
- Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
-
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
- RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Slováci vyvinuli batériu, akú Európa ešte nemala. Drony s ňou budú 3-násobne efektívnejšie
- Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
-
- Vedci našli „trójskeho koňa“ v ovzduší aj vo vode. Prenáša do živých organizmov jedovaté látky
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Historické autá sa presunú autovlakom. Slovensko čaká nostalgická rely
EÚ ide po ruských tankeroch. Prijala nový balík sankcií
Nález v Kurove šokoval aj historikov. Ide o pozostatky z 2. svetovej vojny
Naťahovacia batéria je realitou. Vedci ukázali, ako môže vyzerať budúcnosť napájania
Slováci milujú české e-shopy. Rastú aj bez kampaní
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Skrytá hrozba wellness centier: Spojenie saunovania s obľúbenou neresťou môže skončiť tragicky
Černák na slobodu zatiaľ nepôjde. Súd odročil pojednávanie
Vražda Jána Kuciaka: Najvyšší súd zrušil rozsudok
Veľká policajná akcia: Vyše 20 extrémistov skončilo v putách
„Zarážajúce a necitlivé“ rozhodnutie ministerstva zneistilo maturantov po celom Slovensku
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené