V posledných rokoch sa čoraz častejšie stretávame s tvrdeniami, že práve elektromobilita predstavuje budúcnosť dopravy. Informácie súvisiace s elektromobilitou sú dostupné už takmer všade, pričom najväčšia časť z nich sa venuje výhodám, ktoré ponúkajú oproti bežným vozidlám so spaľovacím motorom, no na druhej strane majú aj svoje temné stránky.
Po príchode prvého automobilu so spaľovacím motorom začali s elektrickým pohonom experimentovať prví odvážlivci ešte v prvej polovici 19. storočia. Táto téma sa dlhé desiatky rokov príliš neriešila, no aj napriek niekoľkým pokusom automobiliek priviesť tento pohon k životu sa elektromobilom dostáva väčšia pozornosť až v uplynulých rokoch.
Elektrická energia má vyradiť z ciest škodlivé spaľovacie motory, ktoré zaťažujú životné prostredie. Nie vždy je však pohľad na ekologickejšie alternatívy dopravy správny a aj napriek pokročilému vývoju sú v mnohých smeroch elektromobily ešte zaostalé. S neustálym technologickým vývojom sa však automobilky snažia prichádzať s čoraz inovatívnejšími riešeniami, no ani tie ešte nezabránili mnohým negatívam, ktoré so sebou prinášajú.
Analytici podľa portálu thenational.ae očakávajú, že globálny predaj elektrických vozidiel v roku 2025 dosiahne 14,2 milióna kusov alebo 13,7 % z celkového počtu predaných vozidiel. Avšak elektrické vozidlá majú aj svoje temné stránky, ktoré mnohým ľuďom prekážajú.
Problémom je hlavne ťažba nerastných surovín
Negatíva spojené s výrobou elektrických vozidiel sú hlavne v oblasti životného prostredia. Odborníci tvrdia, že každé elektrické vozidlo bude mať vo výrobe významný dopad na životné prostredie. Hovorí sa dokonca o tom, že dopad výroby bude väčší, ako je to v prípade vozidiel so spaľovacím motorom. Tento fakt sa týka najmä zvyšujúcej ťažby surovín potrebných na výrobu batérií a súvisiaceho hardvéru.
Podľa nedávnej štúdie nórskych vedcov môžu mať elektromobily väčší vplyv na globálne otepľovanie, ako tradičné vozidlá. Elektrické autá sú také ekologické ako energia, ktorá ich poháňa. V konečnom dôsledku aj elektrina sa ešte v mnohých častiach sveta získava z fosílnych palív.
Na výrobu elektromobilov, respektíve batérií, ktoré ich poháňajú sú potrebné suroviny ako je lítium, nikel či kobalt. Ich ťažba ohrozuje nielen životné prostredie, ale aj zdravie ľudí. Napríklad v Kolumbii zaznamenali zvýšenú mieru pôrodných deformít a respiračných problémov spojených so znečisteným prostredím spôsobeným ťažbou a tavením niklu u ľudí, ktorí žijú v blízkosti niklovej bane Cerro Matoso.
Detská práca sa vyskytuje aj v súvislosti s elektromobilmi
V súvislosti s ťažbou nerastných surovín sa čoraz častejšie hovorí aj o porušovaní ľudských práv. Napríklad v africkom Kongu sa využíva detská práca pri ťažbe kobaltu, ktorý je potrebný na výrobu batérií. Viac ako polovica svetového kobaltu pochádza práve z Konga. Deti pracujú v baniach so základnými nástrojmi, pričom zarábajú len 1 dolár na deň. Mnohé z nich dokonca trpia chronickými ochoreniami pľúc, ktoré spôsobuje prach z kobaltu.
Výroba batérií v súčasnosti predstavuje 60 % zo 125 000 ton kobaltu, ktorý sa každý rok celosvetovo ťaží. Toto číslo však bude rásť, nakoľko sa zvyšuje produkcia batérií a aj dopyt po elektrických vozidlách. Po prevalení tohto problému sa niektoré automobilky, ako napríklad BMW, rozhodli nedovážať kobalt z Konga, ale z Austrálie, prípadne z Čile.
Recyklácia nie je stále dostatočne vyriešená
Ďalším veľkým problémom súvisiacim s elektromobilmi je recyklácia batérií. Je potrebné si uvedomiť, že batéria má svoju životnosť, takže nebude plniť svoj účel naveky. Väčšina batérií je skonštruovaná tak, aby vydržala v prevádzke 8 rokov. Po uplynutí životnosti sa ponúka otázka, ako recyklovať batérie.
Podľa analytikov musia byť na vyrovnanie vplyvu ťažby na životné prostredie potrebné rozsiahle zariadenia na ich recykláciu. V súčasnosti sa recykluje viac ako 90 % olovených batérií používaných v bežných vozidlách oproti menej ako 5 % lítium-iónových používaných v elektromobiloch.
Je viacero spoločností, ktoré sa zameriavajú na recykláciu batérií. Mnohé z nich dokonca vyvíjajú rôzne spôsoby ako využiť použité batérie v iných odvetviach, kde by mohli ešte plniť svoju funkciu. Napríklad automobilka Nissan vyvinula technológiu xStorage, ktorá dáva batériám elektrických vozidiel druhú šancu. Batériu je možné opätovne použiť v domácnostiach a podnikoch ako jednotku na ukladanie energie, ktorú môže majiteľ domu ovládať.
Úsilie spoločnosti Nissan ukazuje, že aj výrobcovia si postupne uvedomujú tento problém a budú musieť pracovať na tom, aby sa elektrické vozidlá stali ešte ekologickejšími.
Elektrické vozidlá môžu skôr znížiť ako odstrániť vplyv na životné prostredie. „Na riešenie znečistenia ovzdušia a zmeny klímy bude tiež potrebné jazdiť oveľa menej a namiesto toho sa rozhodnúť pre chôdzu alebo jazdu na bicykli,“ uviedla pre portál thenational.ae vedúca organizácie Greenpeace Areeba Hamid.
Ceny budú klesať, no je potrebné nájsť tie pravé riešenia
Elektrické autá sú aktuálne drahšie oproti tým bežným so spaľovacím motorom. Veľkú zásluhu na tom majú práve už spomínané batérie. Ich výroba je nákladná a nakoľko absentuje ich hromadná výroba vo viacerých závodoch, tak ich cena predstavuje najväčšiu časť obstarávacej ceny elektrického vozidla.
Je potrebné si uvedomiť, že počas životnosti vozidla bude potrebné batériu vymeniť aj viac ako len jedenkrát, pričom cena batérií sa pohybuje od 2 tisíc eur vyššie v závislosti od jej kvality a kapacity. Vyrovnať náklady spojené s kúpou novej batérie môžu však ušetrené peniaze za palivo, daňové úľavy a ďalšie zvýhodnenia, o ktorých sme ťa informovali aj v samostatnom článku.
Problémy, ktoré súvisia s elektrickými vozidlami sú veľké. Suroviny, ktoré sú potrebné na výrobu batérií a ďalších častí predstavujú riziká spojené s detskou prácou, zdravím, bezpečnosťou pri nelegálnej práci, chudobou a v neposlednom rade so znečistením a závažným narušením životného prostredia. Dôležité bude nájsť rôzne systémy, ktoré umožnia opätovné použitie a recykláciu batérií v hospodárstve, nakoľko sa očakáva, že do roku 2030 bude vyradených niekoľko ton použitých batérií.
Tlak na ekologizáciu narastá, pretože vo viacerých krajinách budú postupne zakázané predaje nových vozidiel so spaľovacími motormi. Nemecko napríklad plánuje zastaviť predaj benzínových a naftových automobilov do roku 2030, Škótsko do roku 2032, Francúzsko a Veľká Británia do roku 2040.
S vývojom technológií je viac než pravdepodobné, že sa nakoniec podarí vyriešiť niektoré zo spomenutých problémov. Musí sa však skutočne nájsť alternatívna technológia pre elektrické autobatérie, nakoľko ich výroba a následná recyklácia predstavujú pre životné prostredie najväčší problém.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
Jedna konkrétna skupina ľudí potichu bohatne. Mladí zatiaľ utekajú za hranice, alebo zostávajú bývať u mamy
Vodičom hrozí pokuta až 300 eur. Špeciálna značka na semafore mätie Slovákov, pravidlá sú jasné
MIMORIADNE: Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
Cez stanicu Poprad-Tatry nepremávali vlaky. Dopravu zastavili pre mimoriadnu udalosť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP