Toto je prvá ľudská posádka, ktorú SpaceX vynesie do vesmíru. Ako prebehne historická misia?
Vesmírna spoločnosť Elona Muska sa na tento deň pripravovala celé roky. V spolupráci s NASA a po dlhom čase vývoja, testovania, ale aj zlyhaní, prichádza čas, kedy konečne poprvýkrát vo svojej histórii dostane do vesmíru človeka vo vlastnom module Crew Dragon. Hoci plány SpaceX narušila koronakríza, let sa uskutoční už o pár dní a na palube modulu sa ocitnú dvaja skúsení astronauti, ktorí poletia na ISS.
„Malý krok pre človeka, veľký skok pre ľudstvo.“ Týmito slovami oslávil veliteľ misie Apollo 11, Neil Armstrong, pristátie na Mesiaci v roku 1969. Od tej doby vesmírny program NASA značne pokročil a až do roku 2011 mala agentúra k dispozícii aj vlastné možnosti pre lety do vesmíru.
Neskôr sa však všetko zmenilo a na pomoc prišli Rusi. Na scéne sa však objavila aj súkromná spoločnosť SpaceX, ktorej víziou je dostať človeka do vesmíru vo vlastnej znovu použiteľnej rakete.
Tento cieľ má už takmer na dosah. Trvalo roky, pokým firma prišla do tohto bodu, kedy je pripravená a odhodlaná vyslať v module Crew Dragon na Medzinárodnú vesmírnu stanicu prvú ľudskú posádku.
Let, ktorý sa má uskutočniť už 27. mája, teda môže byť vnímaný aj slovami Neila Armstronga a bude sa jednať o ďalší významný počin pri napredovaní v oblasti vesmírnych letov. Do štartu rakety s modulom pre posádku tak ostáva už len zopár dní a dvojica astronautov sa už intenzívne pripravuje na svoj ďalší výlet do vesmíru.
Plány SpaceX sa skomplikovali, misia sa však dočká svojho štartu
Práve dvojica menom Robert Behnken a Douglas Hurley bude sedieť v Crew Dragon pri štarte rakety. Obaja majú pritom v tejto oblasti bohaté skúsenosti a ako astronauti pôsobia už od roku 2000, pričom vo vesmíre doteraz strávili stovky hodín. Nedávno sa však objavila aj prekvapivá správa o odchode dôležitého člena misie, Douga Loverra, ktorý mal v NASA na starosť práve divíziu letov s ľudskými posádkami, informuje The Guardian.
Ani to však nebráni SpaceX, aby odštartoval raketu Falcon 9, ktorá by mala podľa plánu vyletieť pri misii Demo-2 z Kennedyho vesmírneho centra o 22:33 nášho času a k Medzinárodnej vesmírnej stanici by sa mala dostať o 19 hodín neskôr, informuje Space.
Robert Behnken a Douglas Hurley sa pritom v deň odletu privezú k rakete v Tesle Model X. Nejde o žiaden nezvyčajný krok, keďže Elon Musk stojí aj na čele Tesly.
Ako to bude celé prebiehať?
Už 5 hodín pred odletom sa astronauti oblečú do svojich špeciálnych oblekov a na miesto odletu by mali doraziť 3 hodiny pred štartom rakety. O 45 minút neskôr sa dostanú na palubu modulu Crew Dragon, pričom budú nasledovať ďalšie kontroly, aby sa celý tím uistil, že sú astronauti v bezpečí.
To by sa malo udiať ešte 1 hodinu a 50 minút pred odletom. Pred samotným letom je však potrebné zistiť aj situáciu o počasí, o čo sa 4 a pol hodiny pred štartom postará 45. letka vzdušných síl.
V čase T – 0 započne štart rakety Falcon 9 s modulom Crew Dragon a ľudskou posádkou na palube, ktorá vyletí na historicky prvý let spoločnosti SpaceX v takejto zostave. Už 2 a pol minúty po vzlietnutí pritom dôjde k oddeleniu prvého stupňa rakety, ktorý sa vráti späť na Zem.
Zvyšná časť bude pokračovať vo svojom lete. Podobne ako mnohokrát predtým, aj budúcu stredu chce SpaceX využiť na zachytenie prvého stupňa dronovú loď Of Course I Still Love You.
Druhý stupeň rakety bude v lete pokračovať ešte ďalších 6 minút po oddelení 1. stupňa a následne dôjde aj k oddeleniu kapsuly Crew Dragon, ktorá sa tak poprvýkrát ocitne vo vesmíre s ľudskou posádkou na palube.
Narozdiel od nákladnej verzie kapsuly, táto pre ľudskú posádku má solárne panely zabudované, a teda nedôjde po jej oddelení od druhého stupňa k roztvoreniu týchto panelov. Modul bude pokračovať na svojej ceste k ISS, ktorá obieha vo výške 250 km na Zemou, pričom sa k stanici následne pripojí.
NASA a SpaceX ale ešte nerozhodli, ako dlho by mala misia trvať, no na stanici si môžu astronauti pobudnúť aj 4 mesiace.
Pri návrate na Zem sa modul presunie na nižšiu orbitu a následne vstúpi do atmosféry, kde bude padať rýchlosťou až 27 000 km/h. Po prvotnej fáze sa potom otvoria padáky, ktoré spomalia pád modulu a umožnia mu pri nízkej rýchlosti pristáť v Atlantickom oceáne neďaleko Floridy.
Astronaut Douglas G. Harley
Dvojica astronautov na palube Crew Dragon má pritom bohaté skúsenosti s celým vesmírnym programom. Douglas Gerald Hurley, 53-ročný astronaut, má za sebou už niekoľko letov do vesmíru, kde dovedna strávil 683 hodín, teda vyše 4 týždne.
Do NASA sa dostal ešte pred 20 rokmi, kedy bol vybraný ako pilot. Jeho výcvik trval 2 roky a následne nastúpil do zboru astronautov. Pôsobil aj ako riaditeľ pobočky NASA v Bajkonure.
Svoj prvý let do vesmíru absolvoval v roku 2009 počas misie STS-127, ktorej úlohou bolo dostať na ISS časti japonského modulu Kibó.
Cestu na Medzinárodnú vesmírnu stanicu si opäť zopakoval počas misie STS-135 pri lete raketoplánu Atlantis, kedy boli doplnené zásoby na vesmírnej stanici. Táto misia sa uskutočnila v júli 2011, teda v roku, kedy NASA oficiálne ukončila program pre vlastné lety do vesmíru.
Douglas Hurley bol v misii SpaceX určený za veliteľa. Rovnako ako jeho kolega, Robert Behnken, aj on strávil dlhý čas zoznamovaním sa so systémami a tréningom pre tento významný leto do vesmíru. Veľkú časť svojho života však Doug strávil ako testovací pilot, po škole nastúpil do Námorného zboru USA, kde bol v pozícii podporučíka, pričom prešiel aj výcvikom v Quanticu.
Námorným pilotom sa stal v roku 1991 a neskôr bol pridelený k letke VMFAT-101. Počas svojej kariéry pracoval na mnohých dôležitých letových programoch, čo mu malo podľa jeho slov pomôcť oboznámiť sa s procesmi v armáde a so všetkým, čo rôzne misie obnášajú, vyjadril sa vo videu.
„Z osobného hľadiska nie je dostatok slov pre poďakovanie všetkým ľuďom, ktorí sa podieľali na tejto príležitosti, a to ako v SpaceX, tak aj v NASA. Núti to zamýšľať sa nad tým, koľko ľudí sa v nejakom smere zúčastnilo tohto programu, aby nás dostali do tohto bodu a my sme očividne tí šťastlivci, ktorí poletia. Spravíme svoju časť práce, aby misia uspela,“ vyjadril sa Doung Hurley v interview pre NASA.
Príležitosť pre ďalší let do vesmíru, tentokrát pod záštitou súkromnej spoločnosti, považuje Hurley za obrovskú možnosť a vidí v tomto smere veľký potenciál.
Časy, kedy vesmírnu misiu a program financovala jedna vláda, starala sa o to jedna agentúra, sú už podľa neho dávno preč a budúcnosťou má byť práve medzinárodná spolupráca a kooperácia aj so súkromnými firmami ako SpaceX, výsledkom čoho môže byť aj úspešné pristátie na Mesiaci či na Marse.
Astronaut Robert „Bob“ Behnken
Celým menom Robert Louis Behnken, prezývaný ako Bob, má so svojim kolegom spoločné pôsobenie ako pilot, no zároveň je aj strojným inžinierom a taktiež astronautom. Titul strojného inžiniera získal v roku 1997 na Kalifornskom technologickom inštitúte.
Po skončení školy pôsobil vo svojom odbore, no neskôr sa stal testovacím pilotom pre americkú armádu. Počas toho nalietal vyše 1 000 letových hodín. Výcvik absolvoval od roku 2000 do roku 2002 a následne bol zaradený k zboru ďalších astronautov.
Robert doteraz absolvoval 2 lety do vesmíru počas misií STS-123 a STS-130 v rokoch 2008 a 2010, pri ktorých bol využitý raketoplán Endeavour. Počas týchto letov do vesmíru pôsobil ako letový špecialista.
Tento astronaut z posádky pre Crew Dragon doteraz strávil vo vesmíre dovedna 29 dní a v otvorenom vesmíre dokopy vyše 37 hodín počas šiestich výstupov. Po skončení letov v NASA (2011) sa o rok na to stal Bob vedúcim Úradu astronautov, kde pôsobil až do roku 2015, kedy bol vybraný pre komerčný program NASA.
„Myslím, že misia, ktorá nás čaká, a úspech, ktorý je pred nami, je reprezentáciou Ameriky, vracia všetko späť na pobrežie Floridy. Je skutočne skvelé vidieť, koľko ľudí z celej krajiny sa muselo spojiť pre niečo také, je to pre mňa inšpirujúce a som nadšený, že som toho súčasťou,“ vyjadril sa Robert L. Behnken v interview pre NASA.
V roku 2018 bol zvolený za jedného z členov posádky testovacieho letu Demo-2 spoločnosti SpaceX. Robert bude v misii SpaceX na pozícii veliteľa spoločných operácií.
Jeho úlohou počas misie bude udržiavať a spravovať systémy modulu, a to ako počas dokovania k ISS a následného odpájania, tak aj pri komunikácii či v prípade núdzovej situácie. Počas tréningu si musel prejsť mnohými situáciami a získať znalosti o module Crew Dragon.
Ďalší významný „skok“ pre ľudstvo
Misia je naplánovaná, posádka pripravená a už o necelý týždeň teda dôjde k štartu, na ktorý čakal celý svet. Poprvýkrát vzlietne raketa s modulom Crew Dragon obsadeným ľudskou posádkou. To všetko pod záštitou súkromnej spoločnosti SpaceX, ktorá v spolupráci s NASA dokázala vrátiť vesmírny program a lety do vesmíru späť do USA.
Trvalo do celých 9 rokov, pokým sa tisíckam ľudí podarilo tento cieľ splniť a už o pár dní uvidíme výsledok ich enormného snaženia. Ľudstvo je tak opäť len „skok“ od ďalšieho významného momentu, ktorý zmení budúcnosť letov do vesmíru.
Napriek celosvetovej kríze, ktorú spôsobil koronavírus, pokračujú plány SpaceX ďalej, aj keď s menšími zmenami. Už 27. mája o 22:33 nášho čas tak budeme svedkami štartu rakety Falcon 9 s modulom Crew Dragon, v ktorom bude sedieť astronaut Douglas Hurley a astronaut Robert Behnken.
Zatiaľ však stále nie je jasné, ako dlho misia potrvá. Pôvodne sa plánovala len na niekoľko týždňov, no o celkovej dĺžke môže SpaceX a NASA rozhodnúť až keď bude posádka modulu na Medzinárodnej vesmírnej stanici.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Rusko si po rokoch priznalo porážku. Chce vlastný Falcon 9, ale neuvedomuje si kľúčovú vec
Vedci postavili Einsteinovu teóriu najťažšej skúške. Výsledok mnohých prekvapil
Úmrtia, miliardové straty a nevyriešené záhady. Toto je 8 najväčších vesmírnych katastrof v histórii
Nikdy sme nič také nevideli. Vedcom sa podarilo odhaliť skryté tajomstvo čiernej diery
Mala napájať celý svet. Videli sme zabudnutý plán, ako chceli veľmoci „dojiť“ elektrinu z Afriky (+detaily)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Plastov sa zbavíme raz a navždy. Vedci vymysleli niečo, čo je ešte lepšie ako recyklácia
- Google to má spočítané, tvrdí Elon Musk. Jeho novinka má navždy nahradiť milovaný vyhľadávač
- Neexistuje iba Bitcoin. Toto je TOP 7 ďalších kryptomien, ktoré musíš sledovať, ak chceš zarobiť
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Mala napájať celý svet. Videli sme zabudnutý plán, ako chceli veľmoci „dojiť“ elektrinu z Afriky (+detaily)
-
- Plastov sa zbavíme raz a navždy. Vedci vymysleli niečo, čo je ešte lepšie ako recyklácia
- Google to má spočítané, tvrdí Elon Musk. Jeho novinka má navždy nahradiť milovaný vyhľadávač
- Neexistuje iba Bitcoin. Toto je TOP 7 ďalších kryptomien, ktoré musíš sledovať, ak chceš zarobiť
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Mala napájať celý svet. Videli sme zabudnutý plán, ako chceli veľmoci „dojiť“ elektrinu z Afriky (+detaily)
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Má skoro 2000-krát silnejšiu gravitáciu než Zem. Čína aktivovala zvláštne zariadenie (+na čo slúži)
- Najúspešnejší slovenský film MIKI už tento týždeň uvidíš aj online. Vieme kde a kedy
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
Bič na vodičov: Kamery s AI prichytili s telefónom v ruke i bez pásov
Klíme nepomôže, kričia aktivisti. Nový jadrový zdroj na Slovensku je pod paľbou kritiky
Vedci nechápu: V Afrike využívajú včely na kurióznu činnosť, ktorá mení kľúčovú oblasť
Musia zatiahnuť za brzdu. Nemecký automobilový gigant chystá výrazné obmedzenia
Bitcoin zažíva historický úspech prekonania hranice 98 0000 dolárov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené