Pre filmové či herné štúdiá nie je nič horšie, ako keď tržby nepokryjú ani náklady na dielo. Premyslená marketingová kampaň nemusí hneď znamenať úspech a nakoniec je to vždy cieľová skupina ľudí, ktorá rozhodne o osude produktu.

Nikdy predtým nebolo jednoduchšie vyjadriť svoj názor tak, aby ho mohli vidieť ľudia po celom svete. Recenzie na nás sršia doslova na každom rohu a je jedno, či ide o filmy, hry, hudbu, ubytovanie alebo hodnotenie supermarketu v tvojom meste.

Čím viac spokojných zákazníkov, tým lepšie recenzie a naopak. Čo ale v prípade, keď sa zo subjektívneho názoru jednotlivcov zmenia na cielené útoky veľkých más? Vtedy hovoríme o termíne „review bombing“, pomerne novom internetovom fenoméne postihujúcom prevažne herný a filmový sektor.

Čo je review bombing?

Vo svojej podstate je review bombing koordinovanou činnosťou väčšej skupiny ľudí s cieľom poškodiť produkt alebo poukázať na jeho problémy. Vo veľkom množstve prípadov hodnotenia ani nemusia priamo súvisieť s kvalitou diela. Táto dvojsečná zbraň pritom nemusí napáchať len škody, ale v ojedinelých prípadoch aj pomôcť.

Review bombing v každom prípade vzbudzuje záujem širokej verejnosti a médií a prináša (ne)želanú publicitu. A aj keď sa môže odohrávať prakticky pri všetkom, čo môžu používatelia ohodnotiť, my sa zameriame prevažne na filmy a hry.

Steam

Práve tie bojujú s problémom na hodnotiacich portáloch najviac a tvorcom vtedy nezostáva nič iné, než sledovať, ako sa hra či snímka pomaly prepadá v rebríčkoch nadol. Smutné na tom všetkom je, že takto hodnotiaci ľudia film častokrát ani nevideli, resp. hru ani nezapli. Vedome tak poškodzujú značku na tržbách aj popularite bez toho, aby poskytli akékoľvek informácie týkajúce sa produktu.

Dôvody, prečo sa k tejto činnosti uchyľujú, by sa v skratke dali popísať ako nespokojnosť. Nie vždy ale musí ísť o vyložene veľkú vec. Komunity dokáže vyviesť z miery spoplatnený obsah v hre (napríklad tituly od EA), nečakaný vývoj postáv (The Last of Us: Part II) či obyčajný chýbajúci preklad do ich jazyka (Stellaris a mnohé ďalšie tituly pre čínsky trh), pri filmoch zase obsadenie hercov inej než preferovanej pleti (Zaklínač), kontroverzné politické vyjadrenia hercov (Mulan) alebo sexuálna orientácia postáv.

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú