V tomto texte boli použité materiály TASR.

Spotrebiteľská organizácia dTest priniesla najnovší výsledok porovnávacieho testu 31 zimných pneumatík v rozmere 225/40 R18. Zistenia sú pre mnohých motoristov alarmujúce. Až tretina testovaných modelov prepadla a podľa odborníkov predstavuje riziko pre bezpečnosť vodičov aj cestujúcich.

Ako upozorňuje šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová, najviac problémov spôsobujú lacné pneumatiky z východoázijskej produkcie, ktoré zlyhávajú predovšetkým na mokrej vozovke. Zlyhávajú teda v situáciách, kde rozhodujú sekundy.

Nulové body na mokrej vozovke

Test preveroval jazdné vlastnosti na suchom, mokrom, zasneženom aj zľadovatenom povrchu, ale tiež spotrebu paliva, hlučnosť, odolnosť a environmentálne parametre. Celkovo si dobrú známku odniesla len necelá pätina testovaných pneumatík, pričom až deväť modelov skončilo s hodnotením nedostatočne. Príčinou bol najmä slabý výkon pri jazde v daždi, kde niektoré pneumatiky úplne stratili kontakt s povrchom.

„Pneumatiky, ktoré nezaistia bezpečnú jazdu v bežných zimných podmienkach, nemajú na trhu čo robiť,“ zdôraznila Hoffmannová. Práve test na mokrej vozovke bol podľa nej tradične najnáročnejším filtrom, ktorý odhalil zásadné nedostatky lacnejších modelov. Pneumatiky Evergreen EW66, Goodride SW608, Tomket Snowroad Pro 3 či Star Performer Stratos UHP získali za jazdu na mokrom povrchu nulové percentuálne hodnotenie.

Pri skúške brzdenia z rýchlosti 80 km/h mali najhoršie pneumatiky až o desať metrov dlhšiu brzdnú dráhu ako najlepšie modely. Ide o rozdiel, ktorý môže v reálnej premávke znamenať rozdiel medzi včasným zastavením a haváriou.

zimné pneumatiky
Unsplash

Lacné modely zlyhávali najviac

Ani jazda na suchu nebola pre všetky pneumatiky bez problémov. Niektoré reagovali oneskorene na pokyny volantu alebo sa správali nepredvídateľne pri rýchlych zmenách smeru. Na snehu sa ukázali výrazné rozdiely v stabilite aj brzdnej dráhe, pričom niektoré lacné modely neudržali vozidlo ani pri nízkej rýchlosti.

„Dočkali sme sa aj nemalých prekvapení,“ priznala Hoffmannová. „Na snehu totiž ostatné modely jasne prekonali pneumatiky Syron Everest 2, ktoré ako jediné získali veľmi dobrú známku. V porovnaní s jazdami na suchej a mokrej vozovke, ktoré boli v ich podaní pre vodičov utrpením, ide o pozoruhodný kontrast.“ Pneumatiky Syron zaujali vynikajúcou ovládateľnosťou a najkratšou brzdnou dráhou na snehu, no ich výkon na asfalte ukázal, že kompromisy sa v praxi nevyplácajú.

Spoľahlivé zimné pneumatiky tak nemožno vyberať len podľa ceny. „Kým známe značky v náročných skúškach obstáli, lacnejšie modely strácali priľnavosť a zlyhávali pri krízových manévroch,“ dodala Hoffmannová.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP