Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Tesla na čele s Elonom Muskom patrí k jedným z najinovatívnejších spoločností dneška, no, žiaľ, nie k tým najziskovejším. Po dlhoročnej histórií zaznamenala veľké finančné straty, ktoré jej spôsobila aj produkcia Modelu 3. Situácia sa v Tesle nezlepšuje ani naďalej a financie sa pri súčasnom tempe môžu vyčerpať už v priebehu roka 2018.

Od svojho vzniku si Tesla dokázala vytvoriť dominantné postavenie na trhu s elektromobilmi, ktorých do dnešného dňa ponúka hneď niekoľko. Z luxusných elektromobilov sem patrí Model S a Model X, no pre pár mesiacmi vyšiel na svetlo sveta aj lacný kúsok s označením Model 3. Práve ten však má spôsobovať výrobné „peklo“, ktoré Teslu privádza do nelichotivej finančnej situácie. Každý štvrťrok minie spoločnosť 1 miliardu dolárov práve na to, aby zvýšila produkciu tohto dostupného modelu. Najväčšia strata Tesly za posledných 14 rokov nesvedčí o zdravom finančnom stave spoločnosti, no investori napriek tomu neváhajú.

Musk vie ako zaujať

Spoločnosť General Motors je však na tom omnoho lepšie, aj keď rovnako vynakladá miliardy na produkciu svojich áut. Medzi nimi je aj konkurent Modelu 3, elektrický Chevrolet Bolt, ktorý sa už dostal do ulíc v USA. Logicky je tak výhodnejšie investovať svoje peniaze do spoločnosti GM ako do Tesly, no Elon Musk vie investorov skutočne prilákať. Jeho posledným triumfom bol elektrický nákladiak Tesla Semi, ktorý chce pretvoriť svet nákladnej dopravy. Ďalším kúskom z posledného predstavenia je superrýchla Tesla Roadster 2. generácie, ktorá sa zasa schopnosťami šplhá k tým najznámejším superšportom planéty.

Za každý z týchto úchvatných strojov požaduje Tesla pri predobjednávke zálohu, čím sa snaží získať financie pre svoj chod. Pri cene 150 000 dolárov za základnú verziu nákladiaka Semi musí záujemca najprv zaplatiť zálohu 20 000 dolárov. Pri špeciálnej edícií je to plná suma. Rovnaký princíp sa vzťahuje aj na Teslu Roadster 2, ktorá stojí až 250 000 dolárov, pričom zákazník musí najprv zložiť 50 000 dolárovú zálohu. Podporovateľská edícia ho však opäť bude stáť vopred plnú cenu. Pokiaľ sa Muskovi podarí z týchto projektov vyťažiť pár desiatok miliónov, podarí sa mu Teslu trochu viac rozhýbať.

Výroba Modelu 3 spoločnosti výrazne uškodila

Avšak, aj napriek snahe CEO Tesly bude najbližších 12 mesiacov pre spoločnosť nesmierne náročnými. Výrobné „peklo“, ktoré trápi Model 3 sa stále výrazne nezlepšuje a miesto predpokladanej produkcie 20 000 kusov do decembra tohto roka dokáže výrobná linka skompletizovať zhruba len 1000 kusov mesačne. Mnoho toho však zachraňuje výroby akumulátorov v Nevade, ktorú Tesla zvláda naozaj bravúrne. Týmto spôsobom ale svoju finančnú situáciu nezlepší. Zákazníkom už začína dochádzať trpezlivosť a požadujú vrátanie svojho depozitu, ktorý zložili v eufórii z predstavenia Modelu 3.

Nenechaj si ujsť
Zabudni na Roadster a Semi. Tesla ich vraj využila na odpútanie pozornosti od problémového Modelu 3

Hlavným ťahúňom spoločnosť tak aj naďalej ostáva Model S a Model X, ktorých dokáže spoločnosť vyrobiť na 100 000 kusov ročne. Pokiaľ si toto tempo udrží, tak má reálnu šancu na lepšiu budúcnosť. Už teraz je však výrobná kapacita týchto elektromobilov na maxime, a tak môže dôjsť k miernemu poklesu výroby. Pri pohľade na Model 3 je situácia úplne iná a 500 000 objednávok, ktoré Tesla zaznamenala už krátko po jeho premiére, bude vybavovaných ešte poriadne dlho. Iní výrobcovia by boli za takýto dopyt nesmierne vďační a robili všetko preto, aby svoje záväzky splnili čo najskôr. Tesla má však pre investorov veľké lákadlo v podobe silného príbehu a stále pútavejších inovácií.

Podarí sa Teslu zachrániť?

Rozhodujúcim obdobím teda bude budúci rok, počas ktorého sa spoločnosť musí dostať z finančných problémov. Pokiaľ ja jej podarí vymaniť sa z tejto situácie, jej akcie môžu ešte viac stúpnuť. To však nie je vôbec isté a rovnako ako úspech, môže mať Tesla pred sebou aj veľký pád na dno.

elon musk
Zobraziť celú galériu (0)
Experis Singapore/Twitter

V najhoršom prípade tak Elonovi Muskovi zrejme neostane nič iné, iba svoju milovanú spoločnosť rozpredať, alebo sa jej úplne zbaviť. Tento katastrofický scenár sa však zrejme nenaplní. CEO Tesly si môže onedlho pripraviť ďalšie prekvapenie, ktoré prinúti investorov Teslu znova podporiť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú