Tesla oficiálne potvrdila tajný projekt s batériami, ktorý bude revolúciou pre elektromobily. Radikálne zníži ich ceny
Tesla poprvýkrát odhalila viac informácií o projekte Roadrunner a o možnej produkcii batérií v jej továrni vo Freemonte v Kalifornii. Doteraz tajný projekt Roadrunner môže viesť k výrobe batériových článkov len za 100 dolárov za kWh, čo by spôsobilo výrazné zlacnenie elektromobilov. Tesla sa aktuálne snaží získať povolenie na výstavbu druhého poschodia v jej zariadení Kato Road vo Fremonte, píše portál Electrek.
Práve Electrek vo februári priniesol článok o tajnom projekte Roadrunner, ktorý sa doteraz vždy spomínal len v teoretickej rovine. Cieľom projektu bolo vytvoriť kvalitnejšie, lepšie a lacnejšie batérie – s cenou 100 dolárov za kWh by sa totiž elektromobily od Tesly mohli stať vážnou konkurenciou pre autá so spaľovacím motorom.
Elektromobily od Muskovej spoločnosti by boli so spaľovákmi na rovnakej cenovej úrovni a dokonca by na to nepotrebovali ani dotácie od vlády. No ani to, že Tesla si chce sama vyrábať ešte aj batériové články, tiež nebolo jasné. Vo februári Electrek informoval, že Tesla vo Fremonte buduje pilotnú výrobnú linku na výrobu vlastných batérií.
Podľa dokumentu, ktorý bol doručený úradom, Tesla zrekonštruuje a rozšíri zariadenie Kato Road vo Fremonte, v ktorom sa nachádza projekt Roadrunner. Spoločnosť takto vytvorí priestor na umiestnenie výrobných zariadení na batériové články, informuje portál Tesmanian. Zaujímavé je, že objekt by sa mal rozširovať nie do šírky, ale do výšky.
„Na umiestnenie nového zariadenia na výrobu batérií a priestoru výskumu a vývoja (známeho ako Roadrunner) navrhujeme postaviť ďalšiu plochu s rozmermi 2000 metrov štvorcových na druhom poschodí,“ píše sa v dokumente.
Zároveň je takto poprvýkrát oficiálne potvrdené, že projekt Roadrunner existuje a Tesla naozaj vyvíja a vyrába vlastné batérie. „Tieto vylepšenia zvýšia celkovú plochu existujúcej budovy o viac než 2700 metrov štvorcových, no vôbec nezmenia pôdorys.“
Pozoruhodné je, že Tesla v dokumente nehovorí nič o plánovanom počte vyrobených batérií. Výrobná linka totiž pôjde 24 hodín denne a sedem dní v týždni s počtom 400 zamestnancov rozdelených na štyri 12-hodinové zmeny. „Štyristo zamestnancov bude pracovať na zmeny, takže vo výrobných a výskumných prevádzkach bude neustále pracovať 100 zamestnancov. Budú sa striedať o 6:00 a 18:00 denne.“
Agentúra Reuters píše, že ak mestská rada tento návrh schváli už v nasledujúcich niekoľkých týždňoch, prestavba môže dokončená už na Deň batérií, o ktorom sme viac písali v tomto článku. Na tento dátum netrpezlivo čaká množstvo fanúšikov, keďže podľa očakávaní Tesla predstaví viaceré prelomové novinky. Pôvodne sa mal konať 15. apríla, ale z dôvodu pandémie koronavírusu bol predbežne posunutý o päť mesiacov na 15. septembra.
Projekt Roadrunner je výnimočný práve tým, že predstavuje novú éru vývoja elektromobilov. Tesla doteraz využívala batérie od iných výrobcov, dodnes spolupracuje napríklad s firmou Panasonic. Na trhu sú však aj iné značky, ktoré sa venujú výrobe batérií. Okrem malých startupov ako je rakúsky Kreisel Electric alebo český HE3DA, sú známe aj spomínaný Panasonic, LG Chem či kórejský Samsung. Automobilka Nissan si napríklad batérie do svojho modelu Leaf vyrába sama.
Ceny batérií za posledné roky rapídne klesli a tento trend bude s veľkou pravdepodobnosťou pokračovať aj naďalej. V súčasnosti sa ich cena v závislosti od druhu a kapacity pohybuje priemerne okolo 3500 €, o čom sme písali sme o tom v tomto podrobnom článku.
Pri niektorých modeloch sa však s cenou dokážeme dostať na pomerne vyššie čiastky. 4000 eur dáš napríklad za batériu pre spomínaný Nissan Leaf. Batériu pre elektromobil Chevrolet Bolt EV zoženieš za viac ako 14 000 eur a batéria do Audi e-tron bude stáť až 38 000 €. Pre Tesla Model S sa batéria predáva v rozmedzí 27 000 až 30 000 € (záleží od kapacity).
Za 1 kWh pri batériách do elektromobilov zaplatíš v súčasnosti priemerne okolo 176 dolárov (157 €). Za posledných 10 rokov však ceny klesli takmer desaťnásobne, v roku 2010 totiž 1 kWh stála až 1160 dolárov (1034 €), o čom sme písali tu. Ceny budú teda aj naďalej klesať, napríklad do roku 2024 by cena za 1 kWh mohla klesnúť na 94 dolárov (84 €) a do roku 2030 na 62 dolárov (55 €).
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rebríček najhorších SUV na slovenskom trhu: Tieto autá technickou kontrolou len tak neprejdú, tvrdia odborníci
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Zabraňuje návalom hladu a brzdí priberanie: Biohacking trik Kristen Bell zaujal odborníkov na výživu
Obyčajný zápal močového mechúra môže byť prvým príznakom rakoviny. Vedci objavili prekvapivú súvislosť
Prelomový objav v boji s Parkinsonovou chorobou: Vedci odhalili, ako toxické proteíny ničia bunky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP