Nóri milujú elektromobily, no rozhodne nemajú radi, ak im automobilka nejakou aktualizáciou ich elektromobil výrazne zhorší. Tamojší súd dal za pravdu majiteľom Tesiel, automobilka im totiž softvérovou aktualizáciou výrazne znížila kapacitu batérie a spomalila nabíjanie. Ako píše Electrek, majiteľom zaplatí mastné odškodné.

Asi nikto by sa nepotešil, ak sa mu po softvérovej aktualizácii elektromobilu výrazne zníži dojazd a spomalí nabíjanie. Presne toto je prípad starších Tesiel Model S a Model X s 85 kWh batériou, ktoré sa vyrábali do roku 2016.

Kritické softvérové aktualizácie s označením 2019.16.1 a 2019.16.2 spôsobili, že sa majiteľom po celom svete, nie iba v Nórsku, pri vyššie spomenutých modeloch znížil dojazd na jedno nabitie v priemere od 27 do 48 km.

NEPREHLIADNI
Tesla povolila 250 kW nabíjanie už aj pre Model S a Model X. Má to však jeden háčik

Okrem toho si majitelia všimli, že sa na staniciach Supercharger nabíjajú citeľne pomalšie, a preto ich pochopiteľne zaujímalo, čo sa s ich vozidlami deje. Tesla to bez hlbšieho vysvetlenia komentovala slovami, že spomalenie nabíjania a zníženie využiteľnej kapacity batérie má za úlohu šetriť batériu a predĺžiť jej životnosť.

Samozrejme, nahnevaní majitelia chceli vedieť viac, prečo sa Tesla zrazu tak rozhodla šetriť ich batérie, no odpoveď zo strany automobilky neprišla, a tak sa majitelia uchýlili až k žalobe. Ako sme už spomenuli v úvode, nórsky súd im dal za pravdu a Tesla teraz musí každému poškodenému majiteľovi vyplatiť odškodné 16 000 dolárov, čiže 13 000 eur.

Tesla Supercharger
Tesla

Rozsudok ešte nie je právoplatný, Tesla má teraz zopár týždňov na to odvolať sa. Ak tak ale neurobí, môže ju to vyjsť poriadne draho, iba v Nórsku môžu byť postihnutých zákazníkov tisíce, nehovoriac o tom, že výsledok súdneho sporu vyvolá  ďalšie podobné spory po celom svete.

Väčšinou to býva opačne

Aj keď sa Tesla obhájila tým, že zníženie kapacity a výkonu malo zabezpečiť väčšiu životnosť batérie, k takýmto „obmedzujúcim“ krokom nedochádza takmer vôbec a pri žiadnej automobilke. Opačný scenár býva častejší, a teda ten, kedy automobilka zvýši kapacitu alebo nabíjací výkon.

V minulosti to niekoľkokrát urobila aj Tesla. Po tom, čo automobilka začala budovať sieť super-výkonných 250 kW nabíjačiek Supercharger V3, ich plný výkon mohli využívať iba Modely 3 s novým typom batérií a neskôr sa pridal aj najmladší Model Y. Tesla však majiteľom omnoho drahších a prémiovejších Modelov S a Modelov X prisľúbila, že vďaka softvérovým aktualizáciám budú môcť aj oni v budúcnosti využívať plný výkon rýchlonabíjačiek najnovšej generácie.

Rýchle 250 kW nabíjanie však bolo až donedávna pre majiteľov vlajkových modelov Tesly snom. Automobilka síce postupne vďaka softvérovým aktualizáciám zvyšovala nabíjací výkon, no najskôr to bolo zvýšenie na 200 kW a následne softvérová aktualizácia zvýšila nabíjací výkon na 225 kW.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú