Tesla má obrovský problém v Európe a po celom svete. Súd uznal, že oklamala majiteľov
Nóri milujú elektromobily, no rozhodne nemajú radi, ak im automobilka nejakou aktualizáciou ich elektromobil výrazne zhorší. Tamojší súd dal za pravdu majiteľom Tesiel, automobilka im totiž softvérovou aktualizáciou výrazne znížila kapacitu batérie a spomalila nabíjanie. Ako píše Electrek, majiteľom zaplatí mastné odškodné.
Asi nikto by sa nepotešil, ak sa mu po softvérovej aktualizácii elektromobilu výrazne zníži dojazd a spomalí nabíjanie. Presne toto je prípad starších Tesiel Model S a Model X s 85 kWh batériou, ktoré sa vyrábali do roku 2016.
Kritické softvérové aktualizácie s označením 2019.16.1 a 2019.16.2 spôsobili, že sa majiteľom po celom svete, nie iba v Nórsku, pri vyššie spomenutých modeloch znížil dojazd na jedno nabitie v priemere od 27 do 48 km.
NEPREHLIADNI
Tesla povolila 250 kW nabíjanie už aj pre Model S a Model X. Má to však jeden háčik
Okrem toho si majitelia všimli, že sa na staniciach Supercharger nabíjajú citeľne pomalšie, a preto ich pochopiteľne zaujímalo, čo sa s ich vozidlami deje. Tesla to bez hlbšieho vysvetlenia komentovala slovami, že spomalenie nabíjania a zníženie využiteľnej kapacity batérie má za úlohu šetriť batériu a predĺžiť jej životnosť.
Samozrejme, nahnevaní majitelia chceli vedieť viac, prečo sa Tesla zrazu tak rozhodla šetriť ich batérie, no odpoveď zo strany automobilky neprišla, a tak sa majitelia uchýlili až k žalobe. Ako sme už spomenuli v úvode, nórsky súd im dal za pravdu a Tesla teraz musí každému poškodenému majiteľovi vyplatiť odškodné 16 000 dolárov, čiže 13 000 eur.
Rozsudok ešte nie je právoplatný, Tesla má teraz zopár týždňov na to odvolať sa. Ak tak ale neurobí, môže ju to vyjsť poriadne draho, iba v Nórsku môžu byť postihnutých zákazníkov tisíce, nehovoriac o tom, že výsledok súdneho sporu vyvolá ďalšie podobné spory po celom svete.
Väčšinou to býva opačne
Aj keď sa Tesla obhájila tým, že zníženie kapacity a výkonu malo zabezpečiť väčšiu životnosť batérie, k takýmto „obmedzujúcim“ krokom nedochádza takmer vôbec a pri žiadnej automobilke. Opačný scenár býva častejší, a teda ten, kedy automobilka zvýši kapacitu alebo nabíjací výkon.
V minulosti to niekoľkokrát urobila aj Tesla. Po tom, čo automobilka začala budovať sieť super-výkonných 250 kW nabíjačiek Supercharger V3, ich plný výkon mohli využívať iba Modely 3 s novým typom batérií a neskôr sa pridal aj najmladší Model Y. Tesla však majiteľom omnoho drahších a prémiovejších Modelov S a Modelov X prisľúbila, že vďaka softvérovým aktualizáciám budú môcť aj oni v budúcnosti využívať plný výkon rýchlonabíjačiek najnovšej generácie.
Rýchle 250 kW nabíjanie však bolo až donedávna pre majiteľov vlajkových modelov Tesly snom. Automobilka síce postupne vďaka softvérovým aktualizáciám zvyšovala nabíjací výkon, no najskôr to bolo zvýšenie na 200 kW a následne softvérová aktualizácia zvýšila nabíjací výkon na 225 kW.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zmena počasia sa blíži: Na Slovensko mieria prvé zrážky po týždňoch sucha, hlásia experti
Kremeľ túži po veľkom víťazstve. K frontu sťahuje armádu väčšiu než väčšina krajských miest
Matematička a fyzik z Košíc vytvorili revolučné riešenie: „Máme technológiu s globálnym potenciálom“
Na poľských hraniciach sa šíri chaos. Samozvané „občianske hliadky“ bez právomocí kontrolujú autá
Elitného exšéfa tímu NAKA zadržala inšpekcia. Jeho obvinenie má súvisieť s Ficom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP