Kontroverzná reklama Telekomu pozná svoj osud. Rozhodla o ňom Rada pre reklamu
Aktualizované 25. novembra: Vianočný reklamný spot od spoločnosti Telekom obletel celé Slovensko. Krajinu pritom rozdelil na dva tábory. Jednej skupine sa reklama páči a oceňujú ju za jej originalitu. Druhú skupinu však spot pobúril. Niektorých jednotlivcov až natoľko, že poslali sťažnosť Rade pre reklamu.
Ako informuje Rada v tlačovej správe, prišlo jej celkovo až 50 sťažností. Pochádzali z okresov Bratislava, Košice, Kysucké Nové Mesto, Ilava, Žilina, Nitra, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš, Trnava, Banská Bystrica a ďalších miest. Sťažovatelia upozorňovali na texty „Teta sa pýta, či som sám, nevie, že dievča nehľadám“ a „Mama chce vnúča, dáva lekcie, že tesné slipy ničia spermie“, ktoré považovali za nevhodné a kontroverzné.
Sťažovatelia argumentovali, že reklama propaguje homose*ualitu a ideológiu LGBTI, údajne uráža tradičné rodiny, kresťanské hodnoty, slovenské vianočné zvyky a tradície, a môže ovplyvniť vývoj maloletých.
Poznáme verdikt
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu v prípade danej reklamy už rozhodla. Nestotožnila sa pritom so sťažovateľmi a skonštatovala, že sťažnosti nie sú opodstatnené a televízny spot nie je v rozpore s ustanoveniami Etického kódexu reklamnej praxe.
„Situácie, ktoré sú zobrazené v rámci deja reklamy sú bežné a zachytávajú normálne aktivity, vrátane správania účastníkov, s ktorými sa ľudia môžu stretnúť počas rodinných návštev a Komisia sa nedomnieva, že by reklama obsahovala vyobrazenia, ktoré by boli neslušné, či inak v rozpore so všeobecnými normami slušnosti a mravnosti,“ cituje RPR portál.
Komisia zároveň odôvodnila svoje rozhodnutie v obidvoch najviac kritizovaných pasážach reklamy. Časť reklamy, v ktorej hlavný hrdina spieva, že „dievča nehľadá“, si diváci interpretovali ako dôkaz o homose*ualite postavy, a teda propagáciu „LGBTI ideológie“.
Rada však namieta, že „reakcia hlavného hrdinu divákovi neponúka konkrétnu odpoveď a je teda na samotnom recipientovi reklamy a jeho videní sveta, aby si sám vysvetlil spomínanú hlášku.“
„Komisia toto nevníma v žiadnom smere ako porušujúci Kódex, nakoľko sa jedná o otázku, ktorá je slušná a bežná. Rovnako tak reakcia a odpoveď hlavného hrdinu nie je nijakým spôsobom neslušná, hanlivá, či urážlivá voči komukoľvek,“ skonštatovala RPR.

V prípade kontroverzných spermií, o ktorých taktiež spieva hlavná podstava, Rada uvádza, že „predmetné slovo samo o sebe nie je vulgárne, ani nebolo použité vo význame, ktorý by naznačoval napr. vulgárnu alebo nevhodnú konotáciu“.
Komisia sa nestotožnila ani s názorom, že spot by mohol byť akýmkoľvek spôsobom nevhodným pre maloletého diváka. Naopak, podľa RPR je príkladom tolerancie rôznym spoločensky akceptovateľným vzťahom a zároveň propaguje vzájomný rešpekt.
Aktualizované 16. novembra: Telekom skrátil svoju tohtoročnú vianočnú reklamu, ktorá medzi verejnosťou i niektorými politikmi čelila ostrej kritike. Operátor z televízneho spotu vystrihol pasáž, ktorá by mohla naznačovať, že mladý hrdina z reklamy môže byť homosexuál.
Po novom už Slováci v televízii nevidia pasáž „Teta sa pýta, či som sám. Nevie, že dievča nehľadám,“ ktorú operátor vystrihol. Práve táto časť patrila k najviac kritizovaným.
Slovákov však v reklame ďalej pobúrila aj otázka mamy, kedy už bude mať vnúča. „Mama chce vnúča, dáva lekcie, že tesné slipy ničia spermie,“ spieva hrdina z reklamy. Práve kvôli tejto pasáži tisíce Slovákov podpísali petíciu proti zrušeniu vianočnej reklamy od Telekomu, v ktorej operátora žiadajú o jej stiahnutie.
V čase písania článku už túto petíciu podpísalo takmer 14-tisíc Slovákov, ktorí sa navyše operátorovi vyhrážajú, že ak reklamu nestiahne, bude z ich strany nasledovať rušenie zmlúv. Túto časť reklamy operátor naďalej vysiela.
Hlavným mottom vianočného spotu od Telekomu mal byť vzájomný rešpekt, čo sa však zo strany mnohých divákov nestretlo s pochopením. K ostrej kritike Telekomu sa pridali aj niektorí politici, minister životného prostredia Tomáš Taraba napríklad spoločnosti odkázal, že jej do nového roka želá špeciálne zdanenie.
Pôvodný článok: „Vzájomný rešpekt je ten najkrajší darček,“ začína sa tohtoročná vianočná reklama do Telekomu, no nie každý sa s jej posolstvom vie stotožniť. Práve naopak. Tisíce Slovákov na sociálnych sieťach vyjadrujú nad čerstvým reklamným spotom rozhorčenie a dokonca proti reklame založili petíciu.
Niektorých pobúrili spermie, iných odkaz na LGBT
Telekom v minulých rokoch vydal viacero vydarených reklamných kampaní. K najpamätnejším pre mnohých patrí „Ahoj Kikuš“, popularite sa však tešili napríklad aj spoty s Petrom Saganom. Tento rok slovenský operátor stavil na posolstvo vzájomného rešpektu, s ktorým sa tisíce Slovákov nevedia stotožniť.
Hlavnou témou novej vianočnej reklamy je mladý muž, ktorý sa počas sviatkov vracia domov k rodine. Už vo dverách čelí záplave otázok od svojich blízkych. Najskôr sa ho strýko pýta, kedy už dokončí školu, priamočiarejšie na to ide teta, ktorú zaujíma, či je mladý muž stále sám. „Teta sa pýta, či som sám. Nevie, že dievča nehľadám,“ hovorí hrdina reklamy.
Práve tento výrok polarizuje mnohých Slovákov na dva tábory. Odpoveď totiž naznačuje, že mladý muž je pravdepodobne homosexuál, alebo jednoducho nehľadá vzťah so ženou.
Tisíce sa vyhrážajú odstúpením od zmlúv
Ku kritike časti Slovákov ďalej prispieva aj otázka mamy v reklame, kedy už bude mať vnúča. „Mama chce vnúča, dáva lekcie, že tesné slipy ničia spermie,“ spieva hrdina z reklamy. To už je na viacerých príliš a nespokojní diváci spísali petíciu, v ktorej chcú novú reklamu od Telekomu zakázať. Dokonca sa operátorovi vyhrážajú hromadným odstúpením od zmlúv.
„My dolu podpísaní nesúhlasíme s vysielaním reklamy Telekom ktorá sa chcela niesť vo vianočnom duchu, ale nemá s ním nič spoločné. Nechceme v každom reklamnom breaku počúvať o spermiách a tesných slipoch. Pokiaľ nedôjde k náprave, odstupujeme od zmlúv so spoločnosťou Telekom.“
Petíciu v čase písania článku podpísalo už viac než 10-tisíc Slovákov, medzičasom z recesie vznikla aj Petícia proti “Petícii sa zrušenie vysielania T-mobile “vianočnej” reklamy”.
Telekom si z kontroverzie svojej vianočnej reklamy ťažkú hlavu nerobí a verejnosti odkazuje, že každý divák si z reklamy vezme to, čo chce. Pripomína, že hlavným mottom je práve vzájomný rešpekt, ktorý nová reklama vyzdvihuje.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Veľká zmena v STK: Slovensko ide proti EÚ. Tisíce vodičov sa potešia, no pozor na túto „pascu“

Život na Zemi možno nikdy nevznikol tu. Na meteorite starom 2 miliardy rokov našli vedci záhadnú DNA

Slováci majú doma zariadenie, ktoré ich oberá o stovky eur na energiách. Odborníci radia okamžitú výmenu

Na Slovensko prichádza nový kanál. Ponúkne desiatky filmov a bude úplne bez reklám

Slováci jazdia na zimných pneumatikách, ktoré v teste totálne zlyhali. Odborníci bijú na poplach
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci
PREMIUMChatGPT ani umelá inteligencia nie sú našimi priateľmi. Dávaj si pozor, takto ohrozujú vývoj detí

Vedci odhalili tajomstvo 200-ročnej veľryby, ktorá nestarne a nemá rakovinu. Jej bunky opravuje „studený“ proteín

Slovenka Petra začala investovať v 24 rokoch. Dnes je z nej vďaka jasnej a dlhodobej stratégii multimilionárka

Chyba v zákone mohla zamestnancom zdvojnásobiť výplaty. Ministerstvo musí rýchlo konať
- 24 hod
 - 48 hod
 - 7 dní
 
- 
					
- Politici nám klamú, Slovákov dobehne krutá pravda. Ekonóm vysvetlil zdraženie energií, ktoré spôsobí Green Deal
 - Na Slovensko prichádza nový kanál. Ponúkne desiatky filmov a bude úplne bez reklám
 - Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - Rusi urobili „geniálny“ ťah. Kým ich vojaci trpia na Ukrajine, africkému štátu dodali najmodernejšiu techniku
 - Bude 12-krát rýchlejšie ako zvuk. Nenápadná mocnosť vyvinie lietadlo s exkluzívnym pohonom
 
 - 
					
- Na Slovensko prichádza nový kanál. Ponúkne desiatky filmov a bude úplne bez reklám
 - Len dva seriály dopadli lepšie. HBO má globálny hit, nie je pre slabé povahy
 - Rusi urobili „geniálny“ ťah. Kým ich vojaci trpia na Ukrajine, africkému štátu dodali najmodernejšiu techniku
 - Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - Slováci majú doma zariadenie, ktoré ich oberá o stovky eur na energiách. Odborníci radia okamžitú výmenu
 
 - 
				
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
 - Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
 - Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - Experti ostali bez slov. Najväčšiu pliagu ľudstva našli na mieste, kde nemá vôbec čo robiť
 - AKTUÁLNE: K Zemi sa rúti záhadný objekt. Slávny astronóm tvrdí, že to má byť mimozemská loď
 
 
Slovensko kleslo v prestížnom rebríčku. Naša ekonomika v oblasti digitalizácie stagnuje, v tomto sme však prví na svete
Staneme sa energetickou veľmocou? V ideálnej oblasti Slovenska má vyrásť až 17 elektrárni
Kým Ukrajina bojuje, EÚ veselo dováža veľkú komoditu z Ruska. Nemec žiada okamžitý zákaz
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
Trump obvinil dve veľmoci z tajných jadrových testov. USA plánujú vlastné skúšky, experti sú zaskočení
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci
PREMIUMChatGPT ani umelá inteligencia nie sú našimi priateľmi. Dávaj si pozor, takto ohrozujú vývoj detí

Vedci odhalili tajomstvo 200-ročnej veľryby, ktorá nestarne a nemá rakovinu. Jej bunky opravuje „studený“ proteín

Slovenka Petra začala investovať v 24 rokoch. Dnes je z nej vďaka jasnej a dlhodobej stratégii multimilionárka

				
				
                
				
				
				