Kontroverzná reklama Telekomu pozná svoj osud. Rozhodla o ňom Rada pre reklamu
Aktualizované 25. novembra: Vianočný reklamný spot od spoločnosti Telekom obletel celé Slovensko. Krajinu pritom rozdelil na dva tábory. Jednej skupine sa reklama páči a oceňujú ju za jej originalitu. Druhú skupinu však spot pobúril. Niektorých jednotlivcov až natoľko, že poslali sťažnosť Rade pre reklamu.
Ako informuje Rada v tlačovej správe, prišlo jej celkovo až 50 sťažností. Pochádzali z okresov Bratislava, Košice, Kysucké Nové Mesto, Ilava, Žilina, Nitra, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš, Trnava, Banská Bystrica a ďalších miest. Sťažovatelia upozorňovali na texty „Teta sa pýta, či som sám, nevie, že dievča nehľadám“ a „Mama chce vnúča, dáva lekcie, že tesné slipy ničia spermie“, ktoré považovali za nevhodné a kontroverzné.
Sťažovatelia argumentovali, že reklama propaguje homose*ualitu a ideológiu LGBTI, údajne uráža tradičné rodiny, kresťanské hodnoty, slovenské vianočné zvyky a tradície, a môže ovplyvniť vývoj maloletých.
Poznáme verdikt
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu v prípade danej reklamy už rozhodla. Nestotožnila sa pritom so sťažovateľmi a skonštatovala, že sťažnosti nie sú opodstatnené a televízny spot nie je v rozpore s ustanoveniami Etického kódexu reklamnej praxe.
„Situácie, ktoré sú zobrazené v rámci deja reklamy sú bežné a zachytávajú normálne aktivity, vrátane správania účastníkov, s ktorými sa ľudia môžu stretnúť počas rodinných návštev a Komisia sa nedomnieva, že by reklama obsahovala vyobrazenia, ktoré by boli neslušné, či inak v rozpore so všeobecnými normami slušnosti a mravnosti,“ cituje RPR portál.
Komisia zároveň odôvodnila svoje rozhodnutie v obidvoch najviac kritizovaných pasážach reklamy. Časť reklamy, v ktorej hlavný hrdina spieva, že „dievča nehľadá“, si diváci interpretovali ako dôkaz o homose*ualite postavy, a teda propagáciu „LGBTI ideológie“.
Rada však namieta, že „reakcia hlavného hrdinu divákovi neponúka konkrétnu odpoveď a je teda na samotnom recipientovi reklamy a jeho videní sveta, aby si sám vysvetlil spomínanú hlášku.“
„Komisia toto nevníma v žiadnom smere ako porušujúci Kódex, nakoľko sa jedná o otázku, ktorá je slušná a bežná. Rovnako tak reakcia a odpoveď hlavného hrdinu nie je nijakým spôsobom neslušná, hanlivá, či urážlivá voči komukoľvek,“ skonštatovala RPR.
V prípade kontroverzných spermií, o ktorých taktiež spieva hlavná podstava, Rada uvádza, že „predmetné slovo samo o sebe nie je vulgárne, ani nebolo použité vo význame, ktorý by naznačoval napr. vulgárnu alebo nevhodnú konotáciu“.
Komisia sa nestotožnila ani s názorom, že spot by mohol byť akýmkoľvek spôsobom nevhodným pre maloletého diváka. Naopak, podľa RPR je príkladom tolerancie rôznym spoločensky akceptovateľným vzťahom a zároveň propaguje vzájomný rešpekt.
Aktualizované 16. novembra: Telekom skrátil svoju tohtoročnú vianočnú reklamu, ktorá medzi verejnosťou i niektorými politikmi čelila ostrej kritike. Operátor z televízneho spotu vystrihol pasáž, ktorá by mohla naznačovať, že mladý hrdina z reklamy môže byť homosexuál.
Po novom už Slováci v televízii nevidia pasáž „Teta sa pýta, či som sám. Nevie, že dievča nehľadám,“ ktorú operátor vystrihol. Práve táto časť patrila k najviac kritizovaným.
Slovákov však v reklame ďalej pobúrila aj otázka mamy, kedy už bude mať vnúča. „Mama chce vnúča, dáva lekcie, že tesné slipy ničia spermie,“ spieva hrdina z reklamy. Práve kvôli tejto pasáži tisíce Slovákov podpísali petíciu proti zrušeniu vianočnej reklamy od Telekomu, v ktorej operátora žiadajú o jej stiahnutie.
V čase písania článku už túto petíciu podpísalo takmer 14-tisíc Slovákov, ktorí sa navyše operátorovi vyhrážajú, že ak reklamu nestiahne, bude z ich strany nasledovať rušenie zmlúv. Túto časť reklamy operátor naďalej vysiela.
Hlavným mottom vianočného spotu od Telekomu mal byť vzájomný rešpekt, čo sa však zo strany mnohých divákov nestretlo s pochopením. K ostrej kritike Telekomu sa pridali aj niektorí politici, minister životného prostredia Tomáš Taraba napríklad spoločnosti odkázal, že jej do nového roka želá špeciálne zdanenie.
Pôvodný článok: „Vzájomný rešpekt je ten najkrajší darček,“ začína sa tohtoročná vianočná reklama do Telekomu, no nie každý sa s jej posolstvom vie stotožniť. Práve naopak. Tisíce Slovákov na sociálnych sieťach vyjadrujú nad čerstvým reklamným spotom rozhorčenie a dokonca proti reklame založili petíciu.
Niektorých pobúrili spermie, iných odkaz na LGBT
Telekom v minulých rokoch vydal viacero vydarených reklamných kampaní. K najpamätnejším pre mnohých patrí „Ahoj Kikuš“, popularite sa však tešili napríklad aj spoty s Petrom Saganom. Tento rok slovenský operátor stavil na posolstvo vzájomného rešpektu, s ktorým sa tisíce Slovákov nevedia stotožniť.
Hlavnou témou novej vianočnej reklamy je mladý muž, ktorý sa počas sviatkov vracia domov k rodine. Už vo dverách čelí záplave otázok od svojich blízkych. Najskôr sa ho strýko pýta, kedy už dokončí školu, priamočiarejšie na to ide teta, ktorú zaujíma, či je mladý muž stále sám. „Teta sa pýta, či som sám. Nevie, že dievča nehľadám,“ hovorí hrdina reklamy.
Práve tento výrok polarizuje mnohých Slovákov na dva tábory. Odpoveď totiž naznačuje, že mladý muž je pravdepodobne homosexuál, alebo jednoducho nehľadá vzťah so ženou.
Tisíce sa vyhrážajú odstúpením od zmlúv
Ku kritike časti Slovákov ďalej prispieva aj otázka mamy v reklame, kedy už bude mať vnúča. „Mama chce vnúča, dáva lekcie, že tesné slipy ničia spermie,“ spieva hrdina z reklamy. To už je na viacerých príliš a nespokojní diváci spísali petíciu, v ktorej chcú novú reklamu od Telekomu zakázať. Dokonca sa operátorovi vyhrážajú hromadným odstúpením od zmlúv.
„My dolu podpísaní nesúhlasíme s vysielaním reklamy Telekom ktorá sa chcela niesť vo vianočnom duchu, ale nemá s ním nič spoločné. Nechceme v každom reklamnom breaku počúvať o spermiách a tesných slipoch. Pokiaľ nedôjde k náprave, odstupujeme od zmlúv so spoločnosťou Telekom.“
Petíciu v čase písania článku podpísalo už viac než 10-tisíc Slovákov, medzičasom z recesie vznikla aj Petícia proti “Petícii sa zrušenie vysielania T-mobile “vianočnej” reklamy”.
Telekom si z kontroverzie svojej vianočnej reklamy ťažkú hlavu nerobí a verejnosti odkazuje, že každý divák si z reklamy vezme to, čo chce. Pripomína, že hlavným mottom je práve vzájomný rešpekt, ktorý nová reklama vyzdvihuje.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tento jav uvidíš len párkrát za život. Oblohu nad Slovenskom rozžiari vesmírne divadlo aj s prekvapením
Neuveriteľné sa stalo skutočnosťou. Nekonečný energetický plán Slovenska je krok od spustenia
Známy slovenský elektropredajca čelí existenčným problémom. Zatvára predajne a rieši veľké dlhy
Konferencia Junior Security Summit ukázala študentom cestu k uplatneniu
POZOR: Svet zaplavuje desivý podvod. Banka ti peniaze nevráti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Hrsť denne znižuje riziko infarktu, mŕtvice a cukrovky. „Indiánsky poklad“ prežije až 70 rokov
Komentáror Šídlo: Česká politika je ako krivé zrkadlo. Má zvláštny talent kombinovať vážne témy s bizarnosťami
Fico razantne: Cieľ Slovenska nie je poraziť Rusko. „Vojnovým premiérom nikdy nebudem“
Expert varuje pred šiestym masovým vymieraním: Katastrofa zo Slnka môže do 25 rokov vyhladiť 90 % populácie
SPD chce rokovať o referende na vystúpenie z EÚ a NATO. Okamura to označil za tému do diskusií o vláde
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majú zásoby 85 miliárd m³. Do Európy začne prúdiť nový zdroj plynu z prekvapivej krajiny
- Zem je zachránená. Odborníci našli konečné riešenie na klimatickú krízu, máme ho „pod nosom“
- Nikto niečo podobné neskúsil. Čína nechala vybuchnúť tri jadrové bomby za sebou, výsledky sú znepokojivé
- Iron Dome bude proti nemu nič. Veľmoc buduje neviditeľný štít za 151 miliárd dolárov, zničí každú raketu
- Rusko a USA v pozore. Európska mocnosť nasadí stíhačky s desivými jadrovými zbraňami
-
- Majú zásoby 85 miliárd m³. Do Európy začne prúdiť nový zdroj plynu z prekvapivej krajiny
- Zem je zachránená. Odborníci našli konečné riešenie na klimatickú krízu, máme ho „pod nosom“
- Je toto najlepší mobil? Vymenil som 1300-eurový Android za iPhone 17 Pro Max a poviem ti, či sa oplatí
- Prehliadaný akčný film 2025 konečne dorazil online aj s dabingom. Môže znamenať koniec Johna Wicka
- Iron Dome bude proti nemu nič. Veľmoc buduje neviditeľný štít za 151 miliárd dolárov, zničí každú raketu
-
- Majú voňať, namiesto toho nám ničia pľúca. Vedci varujú pred tichým zabijakom ovzdušia v dome
- Majú zásoby 85 miliárd m³. Do Európy začne prúdiť nový zdroj plynu z prekvapivej krajiny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Slováci budú nadšení. Platené TV stanice teraz môžu sledovať aj zadarmo
- Zem je zachránená. Odborníci našli konečné riešenie na klimatickú krízu, máme ho „pod nosom“
Umelá inteligencia mení pracovné návyky Slovákov. Rutinné úlohy zvláda lepšie než človek
Online nákupy lámu rekordy, no Slováci nie sú spokojní. Dôvod ich frustrácie zaskočil aj e-shopy
Estónsky veliteľ: Zostrelenie ruských stíhačiek by bolo strategickou chybou
Svet má nového lídra technologického trhu. Slávna spoločnosť presiahla hodnotu 500 miliárd dolárov
Slovenská ekonomika má veľký problém. Tradičné odvetvia čelia prelomovej transformácii, trh nestíha
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP