Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Obchod Google Play, bohužiaľ, nepatrí medzi najspoľahlivejšie v oblasti bezpečnosti a z času na čas sa podarí nejakej aplikácií prekonať nastavenú ochranu. Experti zo spoločnosti BitDefender zverejnili niekoľko zaujímavých metód, ktoré vývojári aplikácií využívajú k tomu, aby sa im podarilo prekonať pomerne prísne bezpečnostné filtre v Google Play – píše portál Zdnet.

Škodlivé aplikácie môžu mať rôzne formy. Medzi tie najčastejšie prípady sa radia Adware aplikácie, ktoré zobrazujú až neprimerané množstvo reklám, na ktoré musia používatelia klikať, prípadne ich celé pozerať.

Agresívnejšie typy naopak využívajú rôzne skryté kódy, ktoré sa snažia vylákať od používateľa osobné či bankové údaje. Vo väčšine prípadov sa takéto aplikácie dokážu identifikovať už priamo na začiatku, pričom sa do samotného obchodu ani nepublikujú.

Pixabay

No nakoľko jednotlivé aplikácie kontroluje len nastavený filter (teda softvér), ktorý sa zameriava na rôzne časti kódu, tak niektorí vývojári túto ochranu dokážu prekonať a ich aplikácia sa následne dostane až ku koncovému používateľovi. Hoci sa táto ochrana neustále posúva vpred a je stále citlivejšia, rovnako sa tak zlepšujú aj zručnosti samotných tvorcov aplikácií.

Kľúčové techniky na oklamanie zabezpečenia

Možností prekonať zabezpečenie obchodu Google Play je viacero, tieto techniky však patria medzi tie najčastejšie, ktoré boli v rámci vykonanej kontroly objavené.

  • Časové kontroly – v tomto prípade aplikácia kontroluje systémový čas s tým, ktorý je pevne daný v aplikácii a ak prekračuje dobu 18 hodín, začne sa používateľom zobrazovať reklama. Aj takýmto jednoduchým spôsobom sa dá obísť algoritmus Google Play, ktorý kontroluje výskyt agresívnych reklám v aplikáciách
  • Využívanie open-source knižníc – Vývojári využívajú aj rôzne open-source knižnice, ktoré fungujú na pozadí a priamo pri kontrole ich nie je možné odhaliť
  • Rôzne časové limity na zobrazenie reklamy – Využíva sa tu plávajúci časový interval medzi jednotlivými zobrazeniami reklamy. V individuálnych prípadov je toto obdobie až 350 minút
  • Využívanie viacerých vývojárskych účtov – Jedna z najviac častých metód, kedy sa aplikáciami s rovnakým zdrojovým kódom publikuje pod rôznymi vývojárskymi účtami. V tomto prípade musí samozrejme aplikácia spĺňať aj ostatné podmienky, aby sa jej podarilo prekonať filter Obchodu Play. Ako príklad možno uviesť aplikáciu Pocket Camera, ktorá mala až 100 000 stiahnutí. Okrem nej sa v obchode nachádza aj úplne rovnaká aplikácia InClip – Video Editor, len vydaná pod iným účtom. Ani jedna z nich sa už v obchode nenachádza, no za krátke časové obdobie si ich stiahli desiatky tisíc používateľov.
  • Postupné aktualizovanie – Šikovnou možnosťou ako oklamať zabezpečenie je vydať korektnú aplikáciu, ktorá sa stane škodlivou až po určitej dobe, kedy vyvojár vydá aktualizáciu, ktorá obsahuje škodlivú časť kódu

Celkovo bolo analyzovaných až 25 aplikácií, ktoré mali dohromady viac ako 700 000 stiahnutí. Síce sa stihli odhaliť a v obchode sa už nenachádzajú, no je len otázkou času, kedy sa znova v obchode objavia, pod iných vývojárov či s iným názvom. Odporúčame preto inštaláciu takých aplikácií, ktoré sú overené a pochádzajú od overených vývojárov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú