Najväčšia nevýhoda aktuálnych elektromobilov je asi každému jasná. Najčastejšie sa skloňuje limitovaný dojazd na jedno nabitie, ktorý sa výrobcovia snažia zvyšovať lepšou efektivitou pohonu, nižším aerodynamickým odporom alebo len jednoducho väčšími batériami.

Zaujímavý britský startup Fering a jeho extrémne expedičné vozidlo Pioneer ale podľa NewAtlas nedostatočný dojazd rieši veľmi netradičným riešením.

Problém batérií

Za nevýhodou elektromobilov je jednoduchá rovnica v podobe tzv. energetickej hustoty. Inak povedané, z 1 litra benzínu dnes podľa výskumov dokážeme získať až 34,6 megajoulov energie a bežné auto na tento liter prejde niekde okolo 14 km.

Elektromobil by s 1-kilogramovou batériou pravdepodobne neprešiel vôbec nikam, teoreticky totiž do takéhoto článku dokážeme vtlačiť len 0,3 MJ energie, teda asi 100-krát menej. Jednoducho elektromobil so slušným dojazdom má stále príliš ťažké batérie, ktoré by boli navyše príliš veľké.

Fering Pioneer si energiu nesie inak

Batériové články v tomto unikátnom expedičnom vozidle sú pomerne malé a vozidlo s nimi prejde len slabučkých 80 kilometrov. Pioneer si však pod kapotou nesie aj 74 kW trojvalec s objemom 0,8 litra, ktorý ale nie je žiadnym spôsobom spojený s nápravami. Namiesto toho funguje ako elektrický generátor, ktorý neustále dobíja spomínané batériové články.

Áno, je to elektromobil, ale nie, nejazdí s nulovými emisiami – to však neplatí ani pre bežné e-autá, ktoré nabíjame elektrinou z fosílnych elektrární, namiesto 100 % zeleného energetického mixu v krajine, že?

Emisie a spotreba je oveľa nižšia

Kľúčové sú v tomto prípade výsledky. Spotreba auta v prípade úplne vybitých batérií vraj dosahuje iba 5,6 litra na 100 kilometrov, môže byť ale aj oveľa nižšia, v závislosti od stupňa nabitia akumulátorov. To nie je vôbec márna hodnota, vzhľadom na to, že celý stroj váži až 1500 kilogramov (viac, ako bežný moderný hatchback).

Zaujímavejšia je informácia o celkovom dojazde, ktorý dosahuje až neuveriteľných 7000 kilometrov na jedno „natankovanie“.

NEPREHLIADNI:
Vybrali sme TOP 7 ojazdených elektromobilov v slovenských bazároch za menej ako 20 000 € + jeden bonus

Pre expedičný stroj s pohonom oboch náprav, 600 Nm krútiaceho momentu a maximálkou na úrovni 125 km/h perfektná hodnota. Startup Fering založil bývalý šef oddelenia pokročilých konceptov z automobilky McLaren, ktorá je každému fanúšikovi rýchlosti určite dobre známa. Vozidlo chcú vyrábať v druhej polovici 2022.

Fering.co.uk

Nádej aj pre bežné automobily?

Pravdepodobne ti napadla otázka, či sa podobný koncept generátora dá využiť aj v bežných osobných autách, ktoré by mohli mohli vyzerať civilnejšie, byť ľahšie a ponúkať výrazne nižšiu spotrebu ako 5,6 litra na 100 km.

Dá, a pre automobilky nejde vôbec o nič nové. Najznámejším príkladom je nepochybne BMW i3, ktoré podobný benzínový generátor ponúkalo vo verziách označených ako „REx“, teda „Range Extender“. V prípade bavorskej automobilky malo riešenie najmä predlžovať dojazd.

Najsilnejšia verzia REx 120 Ah (toto číslo odkazuje na 120 Ah batériu) mala elektrický dojazd s nulovými emisiami na úrovni 203 km. Tlačidlom v kabíne ale vodič mohol nakopnúť benzínový generátor a pridať si tak ešte 119 km, čo je viac než 55 %. Druhá generácia BMW i3 ale generátor už nemá, výrobca ho neponúka vďaka väčším batériám, ktoré dojazd zvyšujú samé o sebe.

BMW i3

S podobným konceptom počíta aj nový Nissan Qashqai. Okrem benzínových a dieselových motorov ponúkne aj verziu e-POWER, ktorá podľa automobilky dostane 1,5-litrový motor na výrobu energie. Elektromotory potom obstarajú výkon až 140 kW.

Údaje o spotrebe paliva Nissan zatiaľ neuvádza, no spomenúť treba aj naozaj efektívne dopĺňanie energie. Namiesto nabíjania alebo rýchlonabíjania len skrátka natankuješ benzín na ktorejkoľvek čerpacej stanici.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú