Zatiaľ čo v USA bol Volkswagen za aféru „Dieselgate“ uznaný ako vinný, na európskom kontinente automobilka tvrdila, že nepodvádzala. Súdy v Anglicku a Walse však odhalili pravý opak.

Portál The Guardian priniesol informácie o pokroku v súdnom konaní, ktoré prebieha vo forme hromadnej žaloby v Anglicku a Walese. Skupina asi 91 000 žalobcov totižto vedie jeden z najväčších prípadov hromadných žalôb voči automobilke Volkswagen pred súdom v prípade nechválne známej aféry „Dieselgate“, známej ešte z roku 2015.

Predbežné zistenia poukazujú, že VW je vinný. Automobilka si ale stále stojí za svojim

Predbežné zistenia, ktoré v prípade aféry predložil sudca Justice Waksman, vrhajú nové svetlo na činnosti automobilky. Vo svojom zhrnutí napísal: „[Po zvážení argumentov spoločnosti Volkswagen] bol výsledok taký, že som zistil, že softvérová funkcia vo vozidlách [tu] skutočne predstavuje zakázané „vyraďovacie zariadenie“. Tiež som dospel k záveru, že pokus spoločnosti VW zbaviť sa problému bol zneužitím postupu.“

Takisto povedal: „Softvérová funkcia, ktorá umožňuje vozidlu prejsť skúškou, pretože (umelo) prevádzkuje vozidlo spôsobom, ktorým je povinné absolvovať skúšku a pri ktorom nie je prevádzkované na ceste, je základným rozvratom skúšky. Ničí to užitočnosť skúšky.“ Volkswagen ale napriek týmto zisteniam stále zostáva presvedčený o svojej nevine.

Hovorca skupiny Volkswagen v tejto súvislosti pre portál The Guardian povedal: „Rozsudok sa týka iba predbežných otázok a neurčuje zodpovednosť ani žiadne príčiny alebo straty v súvislosti s niektorou z uvádzaných príčin. O týchto veciach rozhodne súd v priebehu konania.

Volkswagen je v našom prípade stále presvedčený, že nenesieme zodpovednosť voči žalobcom, ako sa tvrdí, a žalobcovia neutrpeli žiadnu škodu. Budeme naďalej dôsledne brániť svoju pozíciu. Toto rozhodnutie dnes nič nemení.“

Gareth Pope, ktorý vedie právnicky tím v advokátskej kancelárii Slater & Gordon, zastupujúci 70 000 žalobcov, ale uviedol: „Tento rozsudok potvrdzuje to, čo naši klienti vedia už dlhší čas, ale Volkswagen to odmieta akceptovať – Volkswagen namontoval špeciálne zariadenia do miliónov vozidiel vo Veľkej Británii s cieľom podvádzať pri emisných skúškach.“

Ak VW prehrá, bude musieť siahnuť hlboko do peňaženky

Skupinový súdny spor bol vo Veľkej Británii podaný proti Volkswagenu, Audi, Škode, Seatu, finančným službám Volkswagenu a rôznym autorizovaným predajcom. Medzi žalobcami sa vyskytujú najmä majitelia a vlastníci leasingových automobilov vyššie uvedených značiek, ktoré používali konkrétne dieselové motory Volkswagenu.

Ak v tomto súdnom spore žalobcovia uspejú, VW utrpí značné finančné straty. V USA sa Volkswagen pred viac ako dvomi rokmi priznal k podvodom a v rámci občianskych a trestných sankcií bol nútený vyplatiť viac ako 4,3 miliárd dolárov (3,95 miliárd eur). Predpokladá sa, že globálne náklady automobilky vtedy dosiahli najmenej 21 miliárd dolárov (19,3 miliardy eur).

Auto-moto