V posledných rokoch sa čoraz častejšie stretávame s pojmami ako elektromobilita, či elektrifikácia dopravy, ktoré riešia budúcnosť elektromobilov a ich vplyv na vybudovanú infraštruktúru. Na európskom trhu však stále prevažujú klasické autá so spaľovacím motorom, ktoré si podľa štatistík držia trhový podiel 91,5 %, hoci sa v posledných mesiacoch zvýšil dopyt modeloch s alternatívnym pohonom a tie majú aktuálne 8,5 % podiel na trhu. 

Elektromobily majú predstavovať budúcnosť dopravy, no my sme sa pozreli na to, či sú skutočne lepšou náhradou za spaľovacie a hybridné pohony dneška. Po príchode prvého automobilu so spaľovacím motorom začali s elektrickým pohonom experimentovať prví odvážlivci ešte v prvej polovici 19. storočia. Nanešťastie sa táto téma „uzavrela“ na dlhé desiatky rokov a napriek niekoľkým pokusom automobiliek priviesť tento pohon k životu sa elektromobilom dostáva väčšia pozornosť až v uplynulých rokoch.

Výrobcovia hovoria o elektrickom pohone ako o budúcnosti dopravy, v ktorej má elektrická energia vyradiť z ciest škodlivé spaľovacie motory. Akýmsi „zlatým stredom“ medzi týmito automobilmi sú tzv. „hybridy“, ktoré ponúkajú ako spaľovací motor, tak aj elektrický pohon. Nie vždy je však pohľad na ekologickejšie alternatívy dopravy správny a napriek pokročilému vývoju sú v mnohých smeroch elektromobily ešte zaostalé.

Majú dnes elektrické autá šancu nahradiť spaľovacie motory a hybridy?

Elektromobily ešte ani nestihli poriadne nastúpiť na trh a mnoho automobiliek stále pracuje na ich vývoji. Nové obmedzenia a zákony chcú pomaly odstrániť z asfaltových ciest „enormne škodlivé“ dízle. Rad udalostí spustil Volkswagen, ktorý sa postaral o kauzu „dieselgate“. Tá poukázala na falšovanie emisných testov jeho dieselových motorov. Práve tie sa stali tŕňom v oku ekologických aktivistov a mnohých krajín, ktoré chcú vodičov presvedčiť, že elektromobily sú tou správnou a ekologickejšou náhradou za spaľovacie motory. Je to však skutočne tak?

V prvom rade si treba uvedomiť štruktúru týchto áut. Elektromobil má veľkú výhodu v tom, že nepotrebuje pri svojej prevádzke toľko komponentov ako spaľovací motor. Ďalším a nemenej dôležitým pohonom moderných áut je hybrid, ktorý kombinuje práve klasický pohon s tým elektrickým. Možno by si si bol pomyslel, že práve iba elektrický pohon dokáže zlepšiť situáciu s emisiami automobilov, no nemusí to byť tak. Poďme si to teda rozobrať kúsok po kúsku.

Odvrátená stránka „ekologických“ elektromobilov

Elektromobil ako taký sa spolieha výlučne na napájanie z elektrických batérií, teda stoviek menších článkov, ktoré bývajú uložené v jeho podlahe. Aj akumulátory majú iba obmedzený dojazd a ten je v mnohých prípadoch žiaľ výrazne menší ako u spaľovacích motorov a hybridov. Na jedno nabitie vydržia momentálne najviac elektromobily Tesly, ktoré dokážu v niektorých prípadoch prejsť bez potreby nabíjania batérií aj 600 km. Dojazd však ovplyvňuje viacero faktorov a okrem spôsobu jazdy sú to aj materiály, z ktorých sú tieto súčasti vyrobené. A práve tu by si mali ekológovia zakryť oči.

Najrozšírenejší typ lítium-iónových batérií, ktorý sa používa aj v elektromobiloch, je totiž vyrábaný z materiálov, ktoré sú získavané nanajvýš neekologickým spôsobom. Batérie vyžadujú rôzne kovy a okrem lítia v nich nájdeme aj kobalt, mangán, či nikel. Dokopy je pre správne fungovanie batérií pre elektromobily treba vyťažiť 14 vzácnych kovov a mnohé z nich sa ťažia v podmienkach, ktoré človeku ani prírode rozhodne neprospejú. Taký kobalt je ťažený v africkom Kongu, kde ohrozuje zdravie baníkov, medzi ktorých nanešťastie patria aj deti. Rovnako tak je to lítium, ktoré spôsobuje vážny dopad na životné prostredie a dopyt po ňom sa neustále zvyšuje.

Elektromobily budú lepšie v každom smere, ale samozrejme, keď budú batérie vyrábané systémom napájaným tepelnou elektrárňou, bude trvať dlhšie, než budú prekonané dieselové motory,“ vyjadril sa pre Bloomberg bývalý manažér Tesly, Peter Carlsson.

Ďalším z problémov je ich nabíjanie. V Európe síce existujú nabíjacie stanice, avšak ich počet stále nie je dostatočný, aby pokryl potreby, pokiaľ by do elektromobilu presadol každý vodič. Veľkú záťaž by pocítili aj samotné elektrárne, ktoré by boli nútené vyrábať viac energie. Šoféri však môžu stále naraziť aj na problém dlhého nabíjania batérií, ktoré je stále niekoľkonásobne dlhšie ako klasické tankovanie paliva. Hoci technológie napredujú aj v tomto smere, komerčné využitie rýchleho nabíjania trvajúceho niekoľko minúť stále nie je na obzore.

Alternatíva prichádza z Japonska

Efektívnejším riešením sú aktuálne hybridné automobily, ktoré stále využívajú spaľovací motor, no popritom sú schopné jazdiť aj na elektrický pohon a redukovať tak množstvo emisií. Jedným z veľkých hráčov v tomto smere je japonská Toyota, ktorá mení na hybridy všetky svoje modely, vrátane najpredávanejšieho auta sveta menom Corolla. Začiatky hybridných pohonov v tejto firme prišli ešte v roku 1997 a bola to práve Toyota, kto začal vyrábať tieto autá masovo. Doteraz spoločnosť predala viac ako 13 miliónov hybridov, ktoré sú efektívnejšie, tichšie, jednoduchšie na údržbu a lacnejšie ako by sme si pomysleli.

Tento typ automobilov získava voči elektromobilom a konvenčným modelom značnú výhodu. Jej autá dokážu pracovať s plnohybridným systémom, aj s plug-in hybrid systémom, kedy dokážu jazdiť čiste na elektrickú energiu. Ich batérie však netreba nabíjať na výkonných staniciach, či čakať na to, kým sa ich energia doplní v garáži za pol dňa.

Navyše, hybrid nie je ani zďaleka tak obmedzený dojazdom ako elektromobil. Vďaka efektívnemu využívaniu spaľovacieho a elektrického motora dokáže prejsť o stovky kilometrov viac a batérie sa nabíjajú aj počas brzdenia a spomaľovania.

Všetko má pritom na starosť elektronika, ktorá čo najlepšie určí, aký motor je v danej chvíli potrebný. Pri pokojnej jazde v meste môže vodič ísť iba na elektrinu, pričom nespáli ani kvapku paliva a nezanechá za sebou žiadne emisie.

[supsystic-tables id=25]

 

Aj v spojení so spaľovacím motorom sú však hybridy Toyoty menej škodlivé ako bežné autá a taká Corolla vypustí aj pri výkonnom motore 2.0 Hybrid Dynamic Force so 180 konskými silami iba 84 g CO2 na 1 km. Vodič takéhoto auta navyše ušetrí. Rozdiel v cene medzi bežným automobilom a hybridom je minimálny a vráti sa už po približne 30 až 50 tisíc prejdených kilometroch. To však neplatí pri elektromobiloch, ktoré sa stále predávajú za vysoké sumy.

Najprv hybridy, potom elektromobily

Aj keď sú teda elektromobily pokladané za budúcnosť dopravy, stále nie sú dostatočne ekologické, aby prekonali bežné a hybridné autá. Zákazníkov tiež odrádza nižší dojazd a spomínané dlhé nabíjanie akumulátorov. Pokiaľ sa však zlepší infraštruktúra a technológie, môžu dostať skutočnú šancu, aby dominovali na cestách. Dovtedy je najlepšou alternatívou klasických áut hybridný pohon, ktorý dokáže poskytnúť všetko, čo od neho vodič očakáva a navyše je šetrnejší vo všetkých smeroch.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Toyota

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú