Režisérka Lana Wachovská prichystala divákom vianočný darček v podobe trójskeho koňa nazvaného Matrix Resurrections. Za pozlátkom známej značky si autorka totiž na divákov prichystala doslova sofistikovanú pascu. Nový Matrix sa ľahko stal filmom, do ktorého je ľahké si kopnúť a naozaj sa v ňom vŕši jedna chyba na druhej. Zároveň treba podčiarknuť, že tie vychádzajú z jedného a hlavného problému.

Štúdio sa rozhodlo nakrútiť pokračovanie, buď s pôvodnými tvorcami, alebo bez nich. Toto bol východiskový stav a bolo jasné, že pokračovanie vznikne aj bez bývalej partie. Lana Wachowská a zrejme aj predstavitelia hlavných úloh rozhodli, že bude lepšie, keď ho nakrútia oni, ako niekto iný,“ osvetlil pre FonTech.sk pozadie vzniku snímky expert na popkultúru a pedagóg Juraj Malíček.

Film si teda pod svoje krídla vzala Lana, no postavila sa k nemu naozaj svojsky. „Toto je základný problém filmu. Preto je aj tak veľmi spojený s minulosťou. Chce byť strašne kritický voči Hollywoodu, povrchnému svetu, ktorému ide iba o komerciu, a to v ňom veľmi dominuje. Dá sa povedať, že ide o pokus o sofisitkovanú sabotáž,“  vysvetlil Malíček.

Napriek tomu, že nový Matrix je najmä vztýčeným prostredníkom Hollywoodu, fanúšikom doslova krvácali srdcia, keď v pokračovaní svojej obľúbenej franšízy nevideli, to čo na nej milovali. V článku si tak pripomenieme päť vecí, ktoré nám tak strašne v novom Matrixe chýbali a zrejme mu to nikdy neodpustíme.

TMDB

Lana urobila to, čo kritizuje

Tak, ako Juraj Malíček spomína vyššie, Lana Wachowská pokračovanie Matrixu zmenila na „protest song“ namierený voči zaužívaným a často diskutabilným praktikám „továrne na sny“. V tomto duchu tak režisérka poňala práve prvú časť snímky. Tu vidíme najmä Thomasa Andersona, ktorý už ani zďaleka nepripomína odhodlaného hackera Nea, ale stal sa vyhoreným herným dizajnérom v stredných rokoch.

Práve prvá hodina filmu je otvorenou kritikou na adresu pomerov v Hollywoode. Lana priamo zhadzuje účelovú a bezmyšlienkovitú produkciu prequelov, sequelov remakeov či rebootov, z ktorých štúdiá často v smrteľnom kŕči žmýkajú milióny dolárov.

V týchto momentoch tak autorka nastavuje štúdiám povestné gýčové, ale účinné kritické zrkadlo. Diváka tak prekvapí sviežosť samotného nápadu, metaestetika diela v diele, a poteší aj zarastený look Keanu Reevesa akoby vystrihnutého z Johna Wicka. Tu skrátka Lana je vo svojom živli a je uveriteľná a autentická.

TMDB

Po prvej polovici ale príde zlom a uvedomelý reboot vystrieda to, čo po celý čas Lana Wachowská kritizovala. A to tuctovo ladené pokračovanie. Ťažko povedať, či režisérka len pokračuje vo svojej hre so žánrom, alebo jej rebelskosť len postupne vyprcháva.

Každopádne film celkovo vyznieva, akoby autorka nezvládla partiu, ktorú rozohrala a radšej skĺzla na jednoduchšiu a pohodlnejšiu cestu klasického sequelu. Snímka tak pôsobí schizofrenicky a spomínané časti sa medzi sebou bijú.

Lana Wachowski/TMDB

Kameňom úrazu sú akčné scény
Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP