Automobilový gigant Stellantis predstavil svoj nový systém automatizovaného riadenia STLA AutoDrive 1.0. Ten podľa spoločnosti predstavuje prvý plne samostatne vyvinutý systém s funkciami „Hands-Free“ a „Eyes-Off“ na úrovni SAE Level 3. Technológia je navrhnutá primárne pre mestskú premávku, no dokáže fungovať aj pri rýchlostiach až do 95 km/h.

STLA AutoDrive sa začlení do širšieho ekosystému Stellantis, kde spolu so systémami STLA Brain a STLA Smart Cockpit prispeje k rozvoju inteligencie vozidiel, automatizácie a celkového používateľského zážitku. Nový systém je schopný autonómne riadiť vozidlo do rýchlosti 60 km/h, čím sa znižuje námaha vodiča v preplnenej mestskej premávke a umožňuje mu efektívnejšie využívať svoj čas.

Ako funguje STLA AutoDrive?

Systém nie je určený na plne autonómnu jazdu, ale aktivuje sa len za vhodných podmienok na ceste. Ak je funkcia dostupná, vodič dostane oznámenie a môže ju zapnúť fyzickým tlačidlom. Po aktivácii systém preberá kontrolu nad vozidlom, udržiava bezpečnú vzdialenosť, prispôsobuje rýchlosť a riadi smer aj brzdenie v závislosti od dopravného toku.

Pri vyšších rýchlostiach až do 95 km/h sa STLA AutoDrive správa ako pokročilý adaptívny tempomat s funkciami udržiavania v jazdnom pruhu. Vodič si môže vybrať medzi úrovňou 2 (hands-on, eyes on road) alebo úrovňou 2+ (hands-off, eyes on road), kde systém umožňuje jazdu bez držania volantu, avšak vyžaduje sústredenie vodiča.

Stellantis autonomny system
Stellantis

Senzory a technologické riešenia

Stellantis zdôrazňuje, že STLA AutoDrive nepretržite monitoruje svoje okolie prostredníctvom pokročilého súboru senzorov, ktoré dokážu pracovať aj v noci či pri mierne zhoršených poveternostných podmienkach, ako je slabý dážď alebo postriekanie vozidla vodou z ciest. Spoločnosť však nešpecifikovala presný typ ani počet senzorov. Na fotografiách modelu Jeep Wagoneer S, vybaveného týmto systémom, však chýba typická lidarová kupola na streche, čo naznačuje, že snímače a kamery sú diskrétne integrované do karosérie vozidla.

Zaujímavosťou je aj automatizovaný systém čistenia senzorov, ktorý zabezpečuje ich spoľahlivosť a nepretržitú funkčnosť. Okrem toho Stellantis plánuje rozšírenú automatizáciu pre jazdu v teréne, ale zatiaľ nešpecifikoval, kedy a na ktoré modely sa táto technológia dostane.

Stellantis autonomny system
Stellantis

Pripravený na globálne nasadenie

Systém STLA AutoDrive je postavený na škálovateľnej architektúre, vďaka čomu je pripravený na nasadenie vo viacerých modeloch značiek Stellantis po celom svete. Systém je navyše pripojený ku cloudu, čo umožňuje bezdrôtové aktualizácie a integráciu reálnych údajov v reálnom čase, čím sa zvyšuje jeho adaptabilita a dlhodobá udržateľnosť.

„Pomôcť vodičom efektívnejšie využívať ich čas je pre nás prioritou,“ uviedol Ned Curic, hlavný inžinier a technologický riaditeľ Stellantis. „STLA AutoDrive zjednoduší bežné jazdné úlohy a vďaka nemu bude jazda efektívnejšia a príjemnejšia.“

Hoci Stellantis bol v minulosti v oblasti autonómneho riadenia skôr opatrný, investície do tejto technológie realizuje už od roku 2022, keď spoločnosť vybudovala dva nové testovacie centrá zamerané na vývoj elektromobilov a pokročilých jazdných asistenčných systémov.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP