Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
Keď sa povie výfukový systém, väčšine ľudí napadne klasický spaľovací motor a odvod splodín. V prípade elektromobilov sa však tento pojem môže zdať zbytočný, no automobilka Stellantis tento názor nezdieľa. Nedávno podala patentovú prihlášku na systém, ktorý by mohol pomôcť predchádzať požiarom batérií v elektrických vozidlách alebo aspoň minimalizovať ich následky. Na túto nezvyčajnú inováciu upozornil portál GreenCarReports.
Podľa dokumentácie zverejnenej 16. januára americkým Úradom pre patenty a ochranné známky (USPTO) Stellantis vyvinul riešenie, ktoré by malo odvádzať horľavé plyny uvoľnené pri prehrievaní batérií, známom aj ako tepelný únik. Tento jav nastáva, keď sa batéria prehrieva do takej miery, že chemické reakcie v nej sa vymknú spod kontroly a spôsobia reťazový efekt vedúci k požiaru.
Medzi nebezpečné plyny uvoľňované pri tomto procese patria vodík, metán, etán, etylén, acetylén, propán, cyklopropán a bután. Ak sa tieto plyny nahromadia a dosiahnu kritickú koncentráciu, môžu sa vznietiť pri vysokých teplotách generovaných prehrievajúcou sa batériou. Stellantis preto navrhuje výfukový systém, ktorý by ich odvádzal von a mohol tak znížiť riziko eskalácie požiaru.
Ako by mal systém fungovať?
Patent popisuje systém, ktorý by zahŕňal viacero úpravných zón, v ktorých by sa odvádzané plyny chemicky spracovali, aby sa eliminovali alebo aspoň redukovali nebezpečné chemické zlúčeniny. Tento koncept pripomína katalyzátory v tradičných spaľovacích vozidlách, ktoré premieňajú škodlivé emisie na menej nebezpečné látky.

Zaujímavosťou je, že väčšina moderných elektromobilov má veľmi pokročilé systémy riadenia batérií (BMS), ktoré dokážu monitorovať a kontrolovať teplotu batérií na úrovni jednotlivých modulov alebo dokonca článkov. Okrem toho sú batérie uzavreté v ochranných obaloch a chladené kvapalinou, čím sa riziko prehriatia výrazne znižuje. Napriek tomu Stellantis vidí zmysel v riešení, ktoré by mohlo pomôcť pri nepredvídaných situáciách.
Stellantis sa v poslednom čase zaoberá netradičnými riešeniami pre elektromobily. Napríklad model Dodge Charger Daytona EV už dnes disponuje špeciálnym výfukovým systémom, ktorý napodobňuje zvuk burácajúceho osemvalca, aby si zachoval charakter legendárnych modelov z minulosti.

Nie je to prvý pokus o riešenie problému
Stellantis nie je jediná spoločnosť, ktorá sa snaží nájsť riešenie na požiare batérií. Už v roku 2019 dodávateľ automobilových komponentov Bosch navrhol využitie pyrotechnických prvkov, ktoré by v prípade tepelného úniku okamžite prerušili elektrické spojenia medzi batériou a zvyškom vozidla.
Aj keď takéto riešenia pravdepodobne neodstránia riziko úplne, môžu výrazne pomôcť pri minimalizácii škôd a zvýšiť bezpečnosť nielen pre vodičov a pasažierov, ale aj pre záchranné zložky, ktoré sa k horiacim elektromobilom často boja priblížiť.
Požiare batérií v elektromobiloch viedli k niekoľkým veľkým zvolávacím akciám. Napriek tomu však podľa Inštitútu pre bezpečnosť na cestách (IIHS) nepredstavujú najväčšie bezpečnostné riziko spojené s elektromobilmi. Oveľa väčším problémom je ich vysoká hmotnosť, ktorá pri nehodách môže spôsobiť väčšie škody na iných vozidlách.
Hoci stále nie je isté, či sa patentovaný systém Stellantisu niekedy objaví v sériovej výrobe, ukazuje, že automobilky sa na problém bezpečnosti batérií pozerajú stále vážnejšie. Vývoj v oblasti elektromobility pokračuje a podobné inovácie môžu prispieť k tomu, aby boli elektromobily nielen ekologickejšie, ale aj bezpečnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia

Hybridy prekvapili najhorším výsledkom. Vedci zbúrali zabudnutý mýtus o elektromobiloch
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

GymBeam získal 110 miliónov eur, presúva sídlo preč zo Slovenska. Vybral si krajinu s „predvídateľnejším podnikateľským prostredím“

V Rusku stíchli stovky Porsche: Luxusy sa zmenili na „mŕtvy kov“, pripúšťajú úmyselný zásah

Až 76 % ľudí má mozog ochudobnený o zásadnú látku. Vedci hovoria o globálnom deficite s vážnymi dôsledkami

Fico ostro proti Európskej únii: „Ak je pre Západ život Rusa či Ukrajinca h*vno, podieľa sa na rozpade EÚ“

Rusko chce „resetovať“ NATO k hraniciam z roku 1997. Ultimátum sa priamo týka bezpečnosti Slovenska
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
Slovensko spustilo prvú kvantovú komunikačnú linku. Buduje sa národná sieť, ktorá znemožní odpočúvanie
Ochrana zákazu vraj posilní ekonomiku EÚ. Európska krajina stojí pevne za zákazom spaľovákov
Slovensko zaostáva za V4 aj Európou: Zelená energetika stojí
Výsledky štúdie šokovali ľudí. Mládež trávi na sociálnych sieťach menej času než pred rokom
Trump tlačí na médiá. Chce ovládnuť správy a dosadiť vlastných ľudí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

GymBeam získal 110 miliónov eur, presúva sídlo preč zo Slovenska. Vybral si krajinu s „predvídateľnejším podnikateľským prostredím“

V Rusku stíchli stovky Porsche: Luxusy sa zmenili na „mŕtvy kov“, pripúšťajú úmyselný zásah

Až 76 % ľudí má mozog ochudobnený o zásadnú látku. Vedci hovoria o globálnom deficite s vážnymi dôsledkami

Fico ostro proti Európskej únii: „Ak je pre Západ život Rusa či Ukrajinca h*vno, podieľa sa na rozpade EÚ“

