V článku boli použité materiály TASR.

Aktualizované 21. augusta 2024 – Veľký zvrat v PZP. Od 1. augusta začala platiť novela o povinnom zmluvnom poistení, ktoré sa malo sťahovať aj na elektrické bicykle. Ako však zistil portál Finsider, skutočnosť je úplne iná. Povinné poistenie sa na ne totiž nevzťahuje.

Nový zákon o poistení spôsobil veľký zmätok. Niektoré poisťovne, ako Uniqa, Pillow a Allianz – Slovenská poisťovňa, poistky na elektrické bicykle ponúkajú, zatiaľ čo iné, napríklad Generali, tvrdia, že nie sú potrebné. Generali sa odvoláva na to, že motor elektrického bicykla slúži len ako pomocník a bicykel sa pohybuje hlavne vďaka šliapaniu.

„Elektrobicykel definuje ako bicykel s pomocným motorčekom, pri ktorom najväčší výkon pomocného motorčeka nesmie presiahnuť 0,25 kilowatta (kW), jeho výkon sa progresívne musí znižovať a nakoniec prerušiť vtedy, keď bicykel s pomocným motorčekom dosiahne rýchlosť 25 kilometrov za hodinu alebo aj skôr, ak cyklista prestane šliapať do pedálov,“ uviedlo ministerstvo financií pre Finsider.

Z vyššie uvedeného vyplýva, že za elektrický bicykel považuje ministerstvo len taký bicykel, ktorého pomocný motor funguje iba počas krútenia pedálmi a ktorý sa automaticky preruší pri dosiahnutí rýchlosti 25 kilometrov za hodinu.

Policajti budú pri cestných kontrolách dohliadať na to, či sú vozidlá poistené. Nezáleží na tom, či ide o auto, motorku alebo elektrický bicykel – ak spĺňa určité kritériá (rýchlosť, hmotnosť), musí mať poistenie – pri kontrole sa budú vozidlá rozlišovať podľa konštrukčnej rýchlosti a hmotnosti, nie podľa typu. Ak ťa policajt prichytí bez poistenia, hrozí vám pokuta až 5000 eur.

Pôvodný článok

Od 1. augusta začala platiť novela o povinnom zmluvnom poistení, ktorej súčasťou je povinnosť pre majiteľov malých e-vozidiel, ktoré po novom musia byť poistené. Na zmenu zareagovali aj viaceré poisťovne.

„Poistiť sa budú musieť všetky e-vozidlá, ktoré dosahujú rýchlosť viac ako 25 kilometrov za hodinu, alebo je ich rýchlosť vyššia ako 14 kilometrov za hodinu a hmotnosť majú nad 25 kilogramov,“ uviedla Allianz – Slovenská poisťovňa.

Zodpovednostné poistenie sa tak bude vzťahovať na e-kolobežky, segwaye, hoverboardy, troj/štvorkolesové vozíky, trojkolesové skútre, ale aj vozíky pre seniorov či záhradné traktory a ďalšie malé elektrické vozidlá bez EČV, ktoré spĺňajú stanovené konštrukčné a rýchlostné parametre. Povinnosť poistiť vozidlo sa nebude vzťahovať na elektrické invalidné vozíky, ktoré využívajú osoby so zdravotným znevýhodnením.

Allianz – Slovenská poisťovňa na novelu reaguje úpravou poistných podmienok svojho existujúceho produktu, v ktorom vznikne nová kategória e-kolobežky a e-bicykle bez EČV. Poistenie malých elektrických vozidiel bude ponúkať aj poisťovňa Uniqa, a to s poistným krytím na zákonný limit bez pripoistení. V prípade poisťovne Uniqa bude výška poistného zatiaľ jednotná a to 26 eur, pričom do budúcna poisťovňa plánuje samostatné skupiny.

„Takúto zákonnú úpravu na efektívne vymáhanie preplatenia škôd vítame, pretože najmä s masívnym využívaním elektrických kolobežiek naozaj výrazne rastie počet kolízií a dopravných nehôd, pribúdajú dokonca nehody so smrteľnými následkami,“ uzavrel Michal Nestarec z oddelenia poistenia motorových vozidiel Uniqa.

Hrozí ti mastná pokuta

Od augusta môže veľa majiteľov elektrokolobežiek ignorovať povinné poistenie, pretože tieto vozidlá nemusia byť centrálne evidované. Odborníci a poisťovne upozorňujú, že to môže byť problém. Odhaduje sa, že zhruba 9 % evidovaných motorových vozidiel nemá povinné poistenie. Neplatiči poistenia riskujú pokuty od 50 až do výšky 5000 eur.

Problém môže nastať aj pri jazde cez hranice. Majitelia si musia overiť požiadavky jednotlivých krajín na poistenie a prevádzku elektrokolobežiek. Niektoré krajiny ako Nemecko, Francúzsko a Slovensko vyžadujú PZP pre elektrické bicykle, zatiaľ čo v Českej republike táto povinnosť neplatí. Experti preto odporúčajú uzatvoriť si radšej hraničné poistenie.

Aktualizované 14.5.2023:

Európsky parlament (EP) schválil nariadenie, podľa ktorého budú musieť mať majitelia elektrických kolobežiek od budúceho roka uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP). Upozornila na to poisťovňa Uniqa.

„S masívnym využívaním elektrických kolobežiek výrazne rastie počet kolízií a dopravných nehôd, v zahraničí dokonca pribúdajú nehody so smrteľnými následkami. Dalo sa preto očakávať, že na pôde Európskej únie príde k návrhom na efektívne vymáhanie preplatenia škôd, preto túto iniciatívu len vítame,“ povedal manažér poistenia majetku Uniqa Zdeněk Hruška.

Uzatvorené PZP budú musieť mať majitelia všetkých elektrických kolobežiek a tiež segwayov s rýchlosťou viac ako dvadsaťpäť kilometrov za hodinu. Poplatku sa nevyhnú ani pokiaľ ich kolobežka dosiahne rýchlosť cez štrnásť kilometrov a zároveň váži nad dvadsaťpäť kilogramov.

Za posledných päť rokov vzrástol podľa štatistík počet nehôd na elektrických kolobežkách desaťnásobne. Problematická je jazda bez prilby, rýchla jazda po chodníku alebo vo dvojici na jednom stroji. Kolízie elektrokolobežiek sa posudzujú ako dopravné nehody a v prípade porušenia pravidiel môžu ich používatelia dostať blokovú pokutu.

Medzi najčastejšie škody nahlásené z jazdy na elektrickej kolobežke patria podľa štatistík Uniqa nárazy do motorových vozidiel stojacich na ulici. K často nahláseným škodám patria aj kolízie s chodcami a úrazy.

Smernica musí v členských štátoch začať platiť najneskôr od 1. januára 2024. Výnimku z tejto povinnosti dostali majitelia rýchlych elektrobicyklov. V niektorých štátoch však povinnosť mať uzavreté PZP platiť bude, a to napríklad v Nemecku a Francúzsku.

Pôvodný článok:

Teplé počasie znova vyhnalo množstvo Slovákov na kolobežky, ktoré ponúkajú zábavnú a najmä v časoch drahého benzínu a nafty aj oveľa lacnejšiu formu dopravy po meste. Väčší počet kolobežkárov na cestách však so sebou nevyhnutne prináša aj väčší počet dopravných nehôd s vážnymi následkami.

Len tento mesiac sme informovali o prípade z Leopoldova, kde vodič auta nedal prednosť kolobežkárovi a ten následnú kolíziu neprežil. Sťažnosti na kolobežkárov však prichádzajú aj v komentároch pod podobnými článkami na internete a hoci zákon hovorí jasne – kolobežka s pomocným motorčekom patrí na cyklochodník alebo pravú stanu vozovky, a ak už jej majiteľ jazdí po chodníku, môže tak robiť len „rýchlosťou chôdze“, určite si na už na vlastné oči videl, že to len málokto dodržuje.

Čo s elektrickými „raketami“?

Absolútna väčšina elektrických kolobežiek predávaných v rámci EÚ má maximálnu rýchlosť obmedzenú na 25 km/h. Tento limit platí aj pre väčšinu zdieľaných kolobežiek ako Tier alebo Bolt, ktoré si v našich mestách môžeš odomknúť a prenajať prostredníctvom príslušných mobilných aplikácií.

25 km/h je tiež limit, ktorý európska legislatíva predpisuje ako maximálnu rýchlosť, do ktorej ešte elektrobicyklom môže pomáhať elektrický motor. Na náš trh sa však dostáva aj množstvo modelov, ktorých firmvér je možné upraviť a maximálnu rýchlosť zvýšiť. Potom sú tu tiež modely, ktoré tento limit absolútne ignorujú už z výroby –  napríklad technické parametre výkonnejších kolobežiek známej firmy Vsett, obľúbené aj u nás, uvádzajú maximálku cez 80 km/h.

Jazdiť na podobnom stroji bez prilby a na verejných komunikáciách môže hraničiť so šialenosťou – na kolobežke totiž vo väčšine prípadov stojíš, takźe máš ťažisko poriadne vysoko a malé kolieska sú, na rozdiel od bicykla, oveľa citlivejšie na všetky nerovnosti, obrubníky a ostatné prekážky. K nehode s fatálnymi následkami je tak veľmi blízko.

Polícia SR - Trnavský kraj

Problém však predstavujú aj z pohľadu zákona. Čokoľvek s prídavným pohonom, čo prekračuje rýchlosť 25 km/h, totiž padá skôr do kategórie, v ktorej už nájdeš malé (spaľovacie alebo elektrické) skútre a motorky, ktoré u nás môžu šoférovať len osoby nad 15 rokov a s platným vodičským preukazom. A aby sme boli presní, aj motorky a skútre v kategórii AM majú podľa zákona obmedzený výkon a hlavne maximálnu rýchlosť na 45 km/h.

Pokiaľ schvaľovací orgán zaradí kolobežku do kategórie L, napr. L1 s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 25 km, v takom prípade by už jej vodič musel byť držiteľom vodičského oprávnenia AM,“ povedala Denisa Bárdyová z Policajného prezídia pre Zoznam.sk.

Výkonné elektrické kolobežky tak využívajú dieru v zákone. Problémom sú však aj prípadné nehody. Tieto kolobežky nemusia mať evidenčné čísla a ani poistenie, z ktorého by sa v prípade nehody platili škody na majetku alebo zdraví ostatných účastníkov cestnej premávky alebo chodcov.

A čo viac, na rozdiel od spomínaných malých motoriek na ne môžeš sadnúť aj bez toho, aby si absolvoval akékoľvek preskúšanie či test z pravidiel cestnej premávky. V tejto súvislosti môžeme pripomenúť len pár dní staré video z Českej republiky.

Vodič v tomto prípade nezvládol trochu menej obvyklú, no stále absolútne bežnú situáciu, kedy v križovatke pri odbočovaní doľava síce na semafóre svietilo zelené svetlo, no v prípade, že ide o plný signál bez šípky umožňujúcej opustenie križovatky, musíš ešte dať prednosť protidúcim vozidlám.

Tie však muž v tomto konkrétnom prípade absolútne ignoroval, takže skôr ako úvahy o nepozornosti sa ponúkajú tie o neznalosti príslušných bodov cestného zákona.

Situácia sa zmení, príde aspoň poistenie

Zoznam cituje aj hovorkyňu poisťovne Uniqa Beatu Lipšicovú, ktorá upozorňuje, že prípady, kedy u nás kolobežkár zrazí a zraní chodca alebo poškodí zaparkované vozidlo, nie sú vôbec výnimkou.

V takomto prípade je kolobežkár za škodu plne zodpovedný, no keďže na rozdiel od vodičov vozidiel a motoriek nemusí mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie, môže mať s jeho platením problém. Niekedy však škodu kryje iné komerčné poistenie (napríklad za škody na zdraví a majetku spôsobenú členmi domácnosti).

Viaceré média v tomto prípade upozorňujú na už vlani schválenú reguláciu reguláciu zo strany Európskeho parlamentu, ktorá bude vo všetkých členských krajinách EÚ a aj na Slovensku požadovať povinné uzatvorenie poistenia pre určité elektrické kolobežky od decembra 2023.

Regulácia a poistenie si však posvietia práve len na kolobežky s maximálkou cez 25 km/h, prípadne tie s hmotnosťou cez 25 kg. Bežní kolobežkári sa tak pravidiel navyše nemusia obávať. A hoci niektoré krajiny zavádzajú alebo už zaviedli povinné zmluvné poistenie aj pre pomalšie stroje, Slovensko k nim zatiaľ nepatrí.

Zákon hovorí jasne

Cestný zákon pritom pravidlá pre kolobežkárov od novely z januára minulého roka stanovil jasne. Kvôli ochrane chodcov je elektrická kolobežka postavená na úroveň bicykla.

Vodič teda musí jazdiť po cestičke pre cyklistov (cyklochodníku) alebo v prípade, že v oblasti nie je, po pravom okraji vozovky medzi autami. Ak jazdí po bežnom chodníku, nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.

Prilba povinná nie je, v rámci svojej bezpečnosti by si ju však rozhodne mal zvážiť. Pri jazde v obci a po cyklochodníku zákon kolobežkárovi toleruje 0,5 promile alkoholu, mimo obce nie je povolený žiadny.

§ 55a Jazda na samovyvažovacom vozidle a na kolobežke s pomocným motorčekom

(1) Samovyvažovacie vozidlo smie na ceste s výnimkou cestičky pre cyklistov, poľnej cesty, lesnej cesty a obytnej zóny viesť len osoba staršia ako 15 rokov.
(2) Vodič samovyvažovacieho vozidla smie jazdiť po pravej strane chodníka, cestičky pre chodcov alebo priechodu pre chodcov, len ak neohrozí a neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.
(3) Vodič samovyvažovacieho vozidla smie jazdiť po pravej strane vyhradeného jazdného pruhu pre cyklistov, cestičky pre cyklistov alebo priechodu pre cyklistov, len ak neohrozí a neobmedzí cyklistov.
(4) Vodiči samovyvažovacích vozidiel smú jazdiť len jednotlivo za sebou. Vodič samovyvažovacieho vozidla je povinný počas jazdy oboma rukami držať riadidlá s výnimkou prípadu, keď dáva znamenie podľa tohto zákona, nesmie viesť počas jazdy psa ani iné zviera a voziť predmety, ktoré by sťažovali vedenie vozidla alebo ohrozovali iných účastníkov cestnej premávky. Na jednomiestnom samovyvažovacom vozidle nie je dovolená jazda viacerým osobám.
(5) Na prechádzanie vodiča samovyvažovacieho vozidla cez cestu alebo cez vozovku sa primerane vzťahuje § 53 alebo § 55 ods. 8. Povinnosti vodiča voči chodcovi alebo cyklistovi platia aj voči vodičovi samovyvažovacieho vozidla a vodičovi kolobežky s pomocným motorčekom.
(6) Ustanovenia o jazde na samovyvažovacom vozidle platia aj na jazdu na kolobežke s pomocným motorčekom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú