Plusy

+ Fantastická Star Wars atmosféra
+ Systém reputácie v podsvetí
+ Vydarený systém vylepšovania, ktorý núti skúšať nové veci
+ Uspokojivý pocit v akčných pasážach
+ Dizajn úrovní ponúka viacero možností napredovania

Mínusy

- Mizerná inteligencia protivníkov
- Technický stav potrebuje zlepšiť
- Takmer všetko robí dobre, nič ale výnimočne

Neboj sa Nix, ďalšia prácička bude lepšia,“ hovorí hlavná hrdinka novej Star Wars hry svojmu zvieraciemu partnerovi po riskantnej vykrádačke, pri ktorej len o vlások unikli smrti. Lenže nebude. Práca zlodeja je ťažký chlebík, predovšetkým, keď nemôžete nikomu veriť a po krku vám ide možno najnebezpečnejší zločinec v galaxii.

Práve na zločine je postavená aj očakávaná herná novinka Star Wars Outlaws, ktorú ešte v januári 2021 ohlásil Ubisoft. Namiesto príbehov o Jedioch a neustále opakovanom odboji proti Impériu v Skywalkerovskej ságe sa herná novinka vybrala svojím vlastným smerom a nespolieha sa na osudovosť.

V jej centre stojí bezvýznamná a v konečnom dôsledku nie príliš talentovaná zlodejka Kay, ktorá túži po lepšom živote a snaží sa za ním aj vypadnúť. Kay preto v úvode hry príjme ešte jednu poslednú prácičku, pri ktorej však, podľa očakávaní, nič nejde tak ako má. Jedna katastrofa vedie k ďalšej a Kay sa ocitá na neznámej planéte v službách jednotlivcov, s ktorými sa vlastne ani zapliesť nechcela.

Star Wars Outlaws pri svojom zasadení určite pôsobí sviežo a prináša novú perspektívu na ikonické univerzum. Tvorcovia to podčiarkujú aj cinematickým módom a zobrazením obrazu v pomere 21:9, v ktorom chcú hráčom priniesť o niečo „filmovejšiu“ skúsenosť, ako býva zvykom.

Netradičné herné zobrazenie určite nesadne každému a dá sa jednoducho zmeniť, zo zámeru je však jasné, že vývojári z Massive Entertainment pri svojej hre mieria na nový herný zážitok.

Využívajú pri tom bohaté skúsenosti z predošlých titulov, rovnako ako veľmi blízku spoluprácu s ďalšími vývojármi Ubisoftu. Na Star Wars Outlaws pracovalo dovedna približne 600 vývojárov, ktorí základy Star Wars Outlaws postavili na ikonických sériách ako Far Cry, Watch Dogs či Assassin’s Creed. V prípade novinky sa žiadny masívny svet v štýle Assassin’s Creed Valhalla našťastie nekoná.

Ubisoft svoju novinku považuje skôr za kratšiu, čo rozhodne vítame. Hlavný príbeh sa dá prejsť do 30 hodín, spoločne s vedľajšími úlohami a hľadaním všadeprítomných pokladov sa dostávame na 60, možno 70 hodín. Stále teda ide o veľmi slušnú porciu zábavy, ktorú výrazne okoreňujú nové herné mechaniky. Nanešťastie však hra dopláca aj na množstvo nedorobkov.

V centre Star Wars Outlaws teda stojí úplne bežná zlodejka Kay, ktorá je výnimočná azda len tým, že má po ruke zvieracieho pomocníka Nixa. Agilný plaz neslúži iba na mojkanie (aj keď k dispozícii je, samozrejme, aj to), ale predovšetkým pomáha Kay dostať sa do zakázaných kútov, spravidla ovládaných zločineckými kartelmi alebo Impériom.

Hra sa vo veľkom spolieha na tiché zakrádanie a likvidáciu protivníkov, k cieľu sa dá ale dostať aj priamočiaro a prestrieľaním si cesty cez zástupy nepriateľov. Pripraviť sa treba aj na množstvo šplhania, hojdania sa na lane a skákania, keďže dizajn sveta častokrát siaha aj do výšky.

Kay sa v podsvetí na začiatku pohybuje skôr nemotorne a to isté platí aj o jej zlodejských zručnostiach. V nejednom prípade má viac šťastia ako rozumu, nikdy sa ale nedá odradiť neúspechom. Nakoniec sa preto pozeráme na trocha nešikovnú, predovšetkým však tvrdohlavú a odhodlanú hrdinku so svojím malým kamošom, s ktorým ide od jednej fušky k druhej, získava nové kontakty aj technické hračky.

Netrvá dlho a Kay sa čoskoro ocitne v centre podsvetia, v ktorom musí neustále vyhodnocovať, na ktorú stranu sa pridá a komu ponúkne cenné informácie či korisť. V hre funguje systém reputácie, na základe ktorej sa mení správanie štyroch ústredných klanov k hlavnej hrdinke.

Keď vyhovie jednému, získa u neho dobrú povesť, svojvoľný prístup na ich územie, ale tiež k obchodníkom, ktorí pri maximálnej reputácii ponúkajú niektoré z najlepších doplnkov v hre.

Nedá sa ale vyhovieť všetkým a keď sa hráč rozhodne spojiť sily s jedným klanom, u toho druhého si svoju reputáciu automaticky pohorší. Situácia môže zájsť až tak ďaleko, že začnú na Kay útočiť a usilovať sa o jej život. Je preto dôležité byť diplomatom a zvažovať dlhodobé následky svojich rozhodnutí, aj keď hra sem-tam prekvapí neočakávanými udalosťami aj zradami. Koniec koncov, dej sa odohráva vo svete zločinu, kde sa lojalita nenosí.

Systém reputácie medzi klanmi je síce skvelým doplnkom, hráč však po pár hodinách zistí, že vlastne nejde o tak zásadnú vec, ako sa na začiatku tvári. Aj pri hrozivo nízkej reputácii je rýchlo možné vypracovať sa v znepriatelených klanoch späť na vrchol. Reputácia sa navyše nijak nepodpisuje ani na finále príbehu. Slúži skôr ako spestrenie hrateľnosti.

Poteší, že každý zo štyroch klanov má v popredí silnú postavu, s ktorou sa hráč aspoň sčasti zžije a vybuduje si k nej vzťah. Následné rozhodnutia sú preto niekedy skutočne náročné. Alebo o to jednoduchšie v závislosti od toho, ako hráčovi vedľajšie postavy sadnú.

Plusom jednotlivých syndikátov je tiež ich rôznorodý prístup k riešeniu problémov – kým klan Huttov napríklad tvoria nemilosrdní a agresívni zabijaci, Crimson Dawn zastáva čistý profesionalizmus a čistú prácu.

Dizajn prostredia je navrhnutý tak, aby sa Kay počas nemalej časti misií skutočne vyhla akémukoľvek násiliu. Veľkú úlohu v tomto prípade zohráva Nix, ktorý môže odlákať pozornosť stráží, dostane sa na nedostupné miesta, zapína tu spínače a vie pomôcť aj v priamych akčných stretoch. Nix napríklad môže zaútočiť na protivníka, zhodiť na neho zavesený predmet alebo nechať vybuchnúť vybrané predmety v okolí.

Do cieľa sa spravidla dá dostať viacerými spôsobmi. Hra odmeňuje objavovanie vzácnejšími predmetmi ukrytými v slepých uličkách alebo ťažko dostupných miestach. Rovnako tiež vývojári nabádajú na stealth akciu, aj keď možnosťou sú vždy aj otvorené strety.

Stealth funguje spoľahlivo a prináša uspokojivú dávku zábavy, treba ale zmieniť dva zásadnejšie nedostatky. Tým prvým a menším sú spôsoby omráčenia, ktoré vôbec nepôsobia autenticky.

Stačí si predstaviť situáciu, keď sa Kay v tichosti priblíži k Stormtrooperovi s nasadenou helmou, po ktorej mu tresne päsťou. Nepriateľ následne v bezvedomí padne na zem, čo aj s prižmúrenými očami pôsobí nanajvýš nereálne.

Vážnejším problémom je inteligencia protivníkov, ktorí sa motajú stále dokola, nevybočia zo stanovenej trasy a aj pri ohrození sa správajú hlúpo. Keď napríklad zahliadnu Kay, vyberú sa na miesto jej polohy a následne sa tupo obzerajú, kam mohla ísť.

O nič lepšie to nie je ani pri prestrelkách, pri ktorých sa nepriatelia nevedia kryť, aj napriek početnej presile nijako netaktizujú a dokonca vbiehajú priamo do rany.

Vrcholom je, keď do dverí jedným vchodom ako na porážku postupne vbehne celý zástup nepriateľov, len aby sa dvere zatvorili a posledný protivník stratí Kay z dohľadu. Nad hlavou sa mu vzápätí objaví otáznik a začne hovoriť, že sa mu na situácii niečo nezdá. Hra tým dáva signál, že prestrelka sa skončila a opäť sa začína stealth režim.

Správanie protivníkov je generické a hlúpe, čo je veľká škoda, keďže sa tým z hry vytráca pocit nebezpečenstva. Hlavná hrdinka vie sama postrieľať aj 15-20 nepriateľov a namiesto zdĺhavého zakrádania vie miestnosť vyčistiť za pár minút.

Ak vývojári chceli presadzovať tichý postup (čo vzhľadom na zasadenie aj dizajn prostredia určite zamýšľali), mali akčné pasáže urobiť výrazne náročnejšie. Hru sme pritom hrali na ťažkej úrovni. Na normálnych nastaveniach musí ísť o prechádzku aj pre sviatočného hráča.

V prestrelkách sa Kay spolieha predovšetkým na svoj blaster, ktorý je možné vylepšovať. Zásobník je nekonečný, problémom je prehrievanie, takže netreba strieľať bezhlavo. Pri prehriatí zásobníka dôjde na krátky quick-time event v podobe Gears of War, kedy na rýchle prebitie treba trafiť správny čas stlačenia.

V hre síce kompletne absentujú svetelné meče, vôbec to ale neprekáža. Streľba z blasteru je nanajvýš uspokojivá a na zbrani je citeľne cítiť aj postupné vylepšenia. Pri prestrelkách je možné sem-tam použiť aj padnuté zbrane z protivníkov, ktoré sú oproti blasteru výrazne silnejšie, majú však obmedzený zásobník a nie je možné ich prebiť. Oplatí sa určite využívať aj Nixa, ktorý vie slušne pomôcť.

Pri objavovaní sveta hráč neraz natrafí na súboje syndikátov, do ktorých sa môže zapojiť. Aj tu sa však môže stať, že hráč pomôže jednej strane a kompletne vystrieľa jej protivníkov, no namiesto odmeny po ňom začnú zachránení zločinci páliť. Podobné situácie našťastie nie sú príliš časté.

Hra ich navyše veľmi slušne kompenzuje bohatým svetom, v ktorom sa stále niečo deje. Vývojári pri prezentáciách sľubovali, že špeciálny dôraz kládli na živý a dynamický svet a svoje slovo dodržali. Je to vidieť v mnohých situáciách, z ktorých viaceré príjemne prekvapia.

Vojny gangov, nečakaný prílet vojsk Impéria alebo tiež pomáhanie utláčaným dedinčanom patria k zástupcom akčných častí, v ktorých sa hráč môže rozhodnúť, či sa v nich ide angažovať, alebo sa im vyhne. Svet ale žije aj priamo v mestách, ktoré sú jednak plné minihier (stávkovanie, kartové hry, jubox, minihra s jedlom…), tak aj zaujímavých rozhovorov, ktoré vedia odhaliť miesta záujmu.

Pri hacknutí počítača miestneho gangu som sa napríklad dozvedel, že niekto nabúral systém stávkovania a vyhrá najslabší pretekár. Po skončení prácičky som teda na outsidera stavil najvyššiu čiastku a zarobil slušný balík. Milým prekvapením tiež je, keď veci nejdú podľa plánu.

V jednej z úvodných misií sa napríklad musím dostať k bossovi syndikátu. Ten však neprijme len tak hocikoho, je teda čas využiť vo svoj prospech prostredie a dostať sa k nemu mimo hlavného vchodu. Vtom na mňa zasyčí jeden z miestnych a ponúkne výhodný obchod – za 50 kreditov mi dá VIP vstupenku, ktorá ma dostane priamo pred bossa.

Na ponuku kývnem, len aby som vzápätí na veľký posmech strážcov pri dverách zistil, že vstupenka je falošná a stal som sa obeťou podvodníka. Ten už samozrejme zobral nohy na plecia. Ide o príjemné spestrenie, ktoré robí pobyt vo svete zločinu nevyspytateľným.

Prvé hodiny Kay strávi na planéte Toshara, ktorá disponuje väčším mestom a veľkým otvoreným prostredím. Po oprave rozbitej lode sa už hráčovi naplno otvárajú možnosti galaxie, v ktorej je možné navštíviť množstvo ďalších planét. Odlišujú sa veľkosťou, bodmi záujmu a samozrejme tiež dizajnom prostredia. Na niektorých hráč strávi iba niekoľko minút, z iných sa vykľujú obri na pár hodín.

Po svete sa hráč pohybuje klzákom, ktorý je spočiatku skutočne len základným prostriedkom presunu, neskôr ho ale možno výrazne vylepšiť. Mierne otravné sú prestrelky na klzákoch, pri ktorých je treba zamerať protivníkov v špeciálnom režime a následne ich Kay vyradí z hry. Systém je neprehľadný a pôsobí len ako nutný doplnok. Hra by sa pokojne zaobišla aj bez neho.

Rozporuplne tiež bude prijatý systém otvárania zámkov, pri ktorom je potrebné trafiť správny rytmus zámku. Na jednej strane oceňujem snahu autorov predstaviť niečo nové, na druhej strane je tento systém pomerne iritujúci. Náročnosť otvárania sa však dá nastaviť v menu hry, kde určite odporúčam zapnúť aj možnosť neustáleho šprintovania.

Veľmi originálne je riešený systém vylepšovania hlavnej postavy. Namiesto klasických bodov skúseností, ktoré hráč vo väčšine iných hier získava za plnenie úloh a elimináciu protivníkov a následne za nich vylepšuje svoje vlastnosti, Star Wars Outlaws využíva systém kariet. Kay pri napredovaní príbehom stretne viacero zaujímavých postáv, z ktorých niektoré pribudnú aj do zoznamu kľúčových hrdinov.

Každý z nich má v hre svoju kartu s niekoľkými výzvami, za splnenie ktorých následne Kay odomyká nové zručnosti. Skoč klzákom 60 metrov, nakúp u obchodníkov za 1 000 kreditov, omráč nepriateľov, ktorých rozptýlil Nix. Za tieto a mnohé ďalšie výzvy hráč následne odomyká vlastnosti. Hra tak neustále nabáda na experimentovanie a skúšanie nových štýlov hrateľnosti.

Hru treba pochváliť aj za celkovú atmosféru. Spolupráca s Lucasfilm je badateľná na každom kroku, či už v podobe známych zvukov, planét alebo postáv. Novinka ale zďaleka nie je určená iba nadšencom Star Wars, aj keď fanúšikovia značky si ju nepochybne užijú o niečo viac.

Atmosféra je síce vycibrená na jednotku, hrateľnosť je na tom o niečo horšie. Takmer všetko, čo Star Wars Outlaws predstavuje, robí dobre, ale nie výnimočne. Stealth pasáže zďaleka nedosahujú úroveň Assassin’s Creed, šplhanie je miestami kŕčovité a chýba mu prirodzenosť z Uncharted.

Akcia sa spolieha na známy štýl krytia za prekážky a streľby, od ťahúňov žánru má ale rovnako ďaleko. Takto by sa vlastne dala charakterizovať celá hra. Je dobrá, miestami dokonca vlastne naozaj výborná, ponúka ale veľmi málo skutočne silných a zapamätateľných momentov.

Celkovému dojmu nenahráva ani technický stav, na ktorom ešte vývojári musia popracovať. Pri napredovaní som sa stretol až s príliš veľa nedokonalosťami na to, aby som ich vedel prehliadať. Určite príde záplata, ktorá nemalú časť problémov vyrieši, treba sa ale pripraviť, že odstránenie všetkých bugov nejaký čas zaberie.

K dispozícii sú tri režimy zobrazenia. Performance uprednostňuje snímkovanie na úkor rozlíšenia a mieri na 60 fps. Grafický režim Quality ponúkne natívne 2160p (4K) pri 30 fps a kompromisom je mód Favor Quality, ktorý ponúkne uzamknutých 40 fps pri variabilnom rozlíšení.

Z trojice režimov mi najviac sadol práve posledný menovaný, ani jeden mód ma však pri celkovom zážitku nenechal so spadnutou sánkou. Textúry sú v mnohých prípadoch rozmazané, úroveň detailov slabá (stačí sa pozrieť na vlasy Kay, ktoré vyzerajú hrozne), častým nedostatkom je aj prelínanie textúr či zvláštne, neprirodzené správanie stromov pri fúkaní vetra.

Star Wars novinka je postavená na engine Snowdrop, na ktorom Ubisoft predstavil aj svoju nedávnu novinku z otvoreného sveta Avatar: Frontiers of Pandora, kde sa mi vizuál páčil omnoho viac.

Verdikt

Star Wars Outlaws je vo výsledku hrou dvoch tvárí. Na jednej strane tu máme veľmi príjemnú novinku s otvoreným svetom zo sveta ikonickej sci-fi značky, po ktorej fanúšikovia roky volali. Na všetkých aspektoch hry je cítiť, že autori sa k tvoreniu Star Wars svetu postavili s veľkou láskou a hra dýcha jedinečnou atmosférou.

Navyše tiež prekvapuje viacerými príjemnými mechanikami, či už v podobe spoločníka Nixa, systému reputácií v zločineckých gangoch alebo originálnym spôsobom nadobúdania nových vlastností, ktorý núti skúšať nové veci. Tieto veci sa podarili a patria k hlavným ťahúňom hry.

Na druhej strane však treba povedať, že Star Wars Outlaws takmer v každom aspekte hrateľnosti zaostáva za najlepšími. Všetko robí dobre, iba máločo ale výnimočne. Počítať treba aj s technickým stavom, na ktorom budú musieť vývojári popracovať a tiež grafickým prevedením, ktorému sa rovnako zišlo vylepšiť.

Novinku si teda nakoniec užijú predovšetkým fanúšikovia Star Wars a hier s otvoreným svetom s viditeľným rukopisom titulov od Ubisoftu. Ak medzi nich patríte, Outlaws si užijete. Pokiaľ ste ale členom opačného tábora, z hodnotenia bodík uberte a radšej počkajte na záplaty a možno tiež lepšiu cenu.

HODNOTENIE

8/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú