V tomto texte boli použité materiály TASR.

Nemecký kancelár Friedrich Merz výrazne podporil pripravovanú zmenu európskej legislatívy, ktorá by zvrátila doterajší plán úplne ukončiť predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom od roku 2035. Európska komisia má podľa informácií agentúry DPA už budúci týždeň predstaviť návrhy, ktoré umožnia aj po tomto termíne registrovať nové autá s benzínovým alebo naftovým motorom, pokiaľ splnia nové, prísnejšie kritériá zamerané na znižovanie emisií. Revízia legislatívy tak otvára dvere scenáru, v ktorom spaľovacie motory v EÚ neskončia úplne, ale prejdú na špecifický režim.

Doteraz platné pravidlá počítali s tým, že po roku 2035 už žiadne nové auto vyrábajúce oxid uhličitý nebude môcť vstúpiť na trh. Pre automobilový priemysel to znamenalo jasne definovanú, no mimoriadne tvrdú hranicu — buď plná elektrifikácia, alebo úplný koniec. Mnohé automobilky sa síce na transformáciu pripravovali, no zvyšujúce sa ekonomické tlaky, konkurencia zo strany ázijských výrobcov a pomalšie tempo, akým sa v Európe rozvíja infraštruktúra pre elektromobily, prispeli k zmene politického postoja viacerých členských štátov.

Merz vo svojom vyhlásení uviedol, že Nemecko naďalej rešpektuje klimatické ciele stanovené na úrovni EÚ, no podľa neho je nevyhnutné zvoliť realistickejší spôsob, ako ich dosiahnuť. Zdôraznil, že ochrana klímy nebude úspešná, ak pri tom dôjde k oslabeniu priemyslu, ktorý tvorí chrbtovú kosť európskej ekonomiky. V tejto súvislosti označil automobilový sektor za strategickú oblasť, od ktorej závisia milióny pracovných miest, nielen v Nemecku, ale aj v ostatných krajinách Únie.

Kancelár pripomenul, že trh sa v posledných rokoch dostal pod silný tlak najmä zo strany čínskych výrobcov elektromobilov, ktorí ponúkajú lacnejšie modely a agresívne expandujú v Európe. Podľa Merza preto nie je možné očakávať, že európsky priemysel dokáže konkurovať, ak bude zviazaný najprísnejšími pravidlami na svete bez toho, aby mu Únia poskytla flexibilitu a priestor na inovácie.

Zmena, ktorú Brusel pripravuje, podľa Merza predstavuje krok správnym smerom. Vyzval na vytvorenie takých legislatívnych podmienok, aby automobilky mohli pokračovať vo vývoji moderných spaľovacích motorov kompatibilných s klimatickými cieľmi, prípadne využívajúcich syntetické palivá či hybridné riešenia novej generácie. Berlín zároveň ubezpečil, že bude tento proces podporovať a presadzovať nastavenie pravidiel, ktoré udržia výrobu v Európe a zabránia jej presunu do menej regulovaných regiónov.

Európska komisia má nové návrhy predstaviť už v najbližších dňoch. Pôjde o jeden z najdôležitejších okamihov v diskusii o tom, ako bude vyzerať mobilita v Európe po roku 2035 a či sa spaľovacie motory stanú minulosťou, alebo sa im vďaka technologickému pokroku podarí zostať v hre aj v ére klimatickej transformácie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP