V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nemecký automobilový gigant Volkswagen sa dostal do právneho sporu s Indiou pre spornú daňovú požiadavku vo výške 1,36 miliardy USD (1,31 miliardy eur). Indická vláda obvinila koncern z neoprávneného využívania nižších ciel pri dovoze automobilových dielov. Volkswagen však tvrdí, že požiadavka je neoprávnená a nezákonná, a preto podal žalobu na indický najvyšší súd.

Podľa indických úradov VW nesprávne klasifikoval dovoz vozidiel, aby sa vyhol vyšším clám. Indické zákony stanovujú, že na takmer kompletne zmontované vozidlá sa vzťahujú clá vo výške 30 až 35 %. Volkswagen však doviezol nezmontované vozidlá po častiach, pričom ich deklaroval ako samostatné diely, čím si zabezpečil výrazne nižšie clá len na úrovni 5 až 15 %.

Volkswagen argumentuje, že jeho postup bol v súlade s pravidlami, pretože dovoz rozdelil na menšie objednávky a kombinoval ho s lokálnymi komponentmi pri výrobe. Automobilka tvrdí, že už v roku 2011 získala súhlas indickej vlády na tento model dovozu, a že požiadavka na dodatočné clo je preto neopodstatnená.

India varuje Volkswagen

Indická pobočka Škoda Auto Volkswagen India upozornila, že daňový spor ohrozuje jej investície v hodnote 1,5 miliardy USD a môže negatívne ovplyvniť celkové zahraničné investície v krajine.

“Táto daňová požiadavka je nielen neuveriteľne vysoká, ale aj v rozpore s pravidlami zdaňovania dovozu automobilových dielov v Indii. Ohrozuje naše podnikateľské plány v regióne,” uviedlo vedenie indickej divízie VW v súdnych dokumentoch.

Podľa právnikov Volkswagenu úradníci nesprávne vyhodnotili spôsob zadávania objednávok. Indické úrady však tvrdia, že miestna divízia pravidelne zadávala hromadné objednávky, pričom využívala interný softvér napojený na dodávateľov v Nemecku, Českej republike, Mexiku a ďalších krajinách.

volkswagen
Erik Mclean/Unsplash

Volkswagen čelí problémom na viacerých trhoch

Volkswagen je v Indii relatívne malým hráčom na trhu, ktorý je tretí najväčší na svete s ročným predajom 4 miliónov áut. Jeho značka Audi tam taktiež zaostáva za konkurentmi, ako sú Mercedes-Benz a BMW. V rokoch 2023 – 2024 Volkswagen India vykázal tržby 2,19 miliardy USD a čistý zisk 11 miliónov USD.

Spor prichádza v čase, keď sa Volkswagen snaží znížiť náklady v dôsledku slabého dopytu v Európe a silnej konkurencie z Číny. Koncern plánuje zrušiť 35 000 pracovných miest v Nemecku, a v Číne uvažuje o predaji niektorých prevádzok.

Vysoké clá a právne spory nie sú v Indii ničím výnimočným. Tesla sa taktiež sťažovala na extrémne vysoké dovozné clá na elektromobily, ktoré komplikujú jej vstup na tamojší trh.  Súdne pojednávanie sa začne 5. februára.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP