V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nemecký automobilový koncern Volkswagen (VW) zaznamenal v 1. štvrťroku 2025 mierne oživenie svojich globálnych dodávok. Podľa údajov, ktoré v stredu zverejnila agentúra DPA a sprostredkovala TASR, dodal VW zákazníkom po celom svete približne 2,1 milióna vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 1,4 %. Spoločnosť so sídlom vo Wolfsburgu tým čiastočne vyrovnala pokles o 2,3 % zaznamenaný za celý rok 2024.

Hnacím motorom koncernu bola najmä rovnomenná značka Volkswagen, ktorá tvorí takmer polovicu tržieb skupiny a v 1. kvartáli 2025 zaznamenala nárast dodávok o 5 % na 1,1 milióna vozidiel.

Naproti tomu luxusné značky Audi a Porsche si viedli podstatne horšie – Audi kleslo o 3,4 % na 383.400 predaných áut a Porsche sa prepadlo až o 8 % na 71.500 kusov. Tento vývoj naznačuje ochabujúci dopyt po prémiových modeloch, čo môže súvisieť s ekonomickou neistotou a posunom zákazníkov smerom k cenovo dostupnejším alternatívam.

Čína zostáva slabinou, Európa a USA rastú

Značné obavy pre Volkswagen predstavuje aj vývoj na čínskom trhu, ktorý je pre značku dlhodobo kľúčový. V prvom štvrťroku sa tam predalo len 644.000 áut, čo je o 7 % menej ako v rovnakom období minulého roka. To naznačuje pokračujúcu konkurenciu zo strany domácich čínskych výrobcov a zmeny v preferenciách tamojších spotrebiteľov.

Naproti tomu predaj v Európe vzrástol o 3,7 % a v Spojených štátoch dokonca o 6,2 %, pričom rast v USA mohol byť ovplyvnený snahou zákazníkov predbehnúť očakávané zavedenie 25-percentných ciel na dovoz áut.

Volkswagen na snehu
Volkswagen

Pozitívnou správou pre VW je prudký rast v segmente elektrických vozidiel. Globálny predaj elektromobilov koncernu vyskočil v prvých troch mesiacoch roka o výrazných 60 % na 216.800 kusov. Z toho až 158.000 áut sa predalo v Európe, čo potvrdzuje silné zameranie európskeho trhu na ekologickú mobilitu a stimulujúce podmienky pre nákup elektrických áut v členských štátoch EÚ.

Nové clá môžu zmeniť hru

Hoci aktuálne výsledky naznačujú určitú stabilizáciu po náročnom roku 2024, automobilku čakajú ďalšie výzvy. Zavedenie 25 % ciel na dovoz vozidiel do USA predstavuje vážnu hrozbu pre ďalší rast na americkom trhu. Pre Volkswagen, ktorý sa už teraz potýka s poklesom v Číne a oslabením luxusných značiek, ide o ďalší faktor, ktorý bude musieť zohľadniť vo svojej globálnej stratégii.

Celkovo tak prvý štvrťrok 2025 ukazuje, že Volkswagen sa síce pomaly zotavuje, no zároveň sa pohybuje na nestabilnom území. Ziskové marže, geopolitické riziká, vývoj na čínskom trhu a adaptácia na elektrickú mobilitu budú kľúčové pre jeho budúci vývoj.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP