Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Do ostrej prevádzky uviedli v pondelok v Poprade prvé dve elektrozubačky. Vlaky s unikátnym polepom tatranských štítov budú prepravovať obyvateľov a návštevníkov medzi Popradom a tatranskými obcami. Riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Ján Lukáč na tlačovej konferencii uviedol, že zatiaľ budú jazdiť na trase z Popradu na Štrbské Pleso, o niekoľko týždňov chcú spustiť prevádzku aj na ozubnicovej železnici zo Štrby.

Prvé dve z piatich elektrozubačiek, ktoré už odvezú cestujúcich, sú Kostolík a Stredohrot. Niekoľko kilometrov už na tratiach Tatranskej elektrickej železnice najazdili, do ostrej prevádzky s cestujúcimi ich však uviedli až teraz. „V najbližších týždňoch má dôjsť ešte k ďalším legislatívnym krokom, ktoré musíme splniť podľa zákona o dráhach a následne by mali byť nasadené do prevádzky všetky vozidlá a aj na zubačkovej trati,“ doplnil Lukáč s tým, že k zdržaniu v prípade ozubnicovej železnice došlo najmä v súvislosti s výstavbou infraštruktúry a práce zbrzdila aj pandémia nového koronavírusu.

Vlaky získali nový dizajn, ktorý navrhla mladá dvojica skialpinistov spod Tatier Jakub a Lenka Rusnákovci. Rozhodli sa vo svojom grafickom návrhu, ktorý vyhral verejnú súťaž, predstaviť práve menej známe tatranské vrchy ako Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica a Vysoká. „Maximálna rýchlosť vozidla je 80 kilometrov za hodinu. Nové vlaky majú nové technologické vymoženosti, ako sú klimatizácia, elektronická regulácia, pripojenie na Wi-Fi, sú tichšie, priamo vnútri vozidla sú automaty na lístky, zároveň je tu priestor pre telesne postihnutých, pre lyže aj bicykle, cestujúca verejnosť bude určite spokojná,“ ubezpečil Lukáč.

TASR - Adriána Hudecová

Vozidlá sú financované z projektu EÚ – Modernizácia vozidlového parku ZSSK pre východné Slovensko. Päť elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň stáli celkovo 38,8 milióna eur. Po pätici elektrozubačiek sú pre východné Slovensko prichystané ešte ďalšie vlaky. Všetky musia byť na koľajach Prešovského a Košického kraja do konca roka 2023. Ide o deväť elektrických jednotiek v celkovej hodnote 76,3 milióna eur, 35 modernizovaných osobných vozňov za 37,8 milióna eur, 17 nových osobných vozňov, kde je náklad takmer 33 miliónov eur, a 15 dieselmotorových jednotiek s predpokladaným nákladom 67,25 milióna eur.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú