V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Európska komisia (EK) vo štvrtok oznámila, že platforma TikTok porušila právne predpisy Európskej únie, konkrétne Nariadenie o digitálnych službách (DSA). Vyplýva to z predbežného vyšetrovania, ktoré podľa Komisie ukazuje, že spoločnosť nezverejňuje povinné reklamné úložisko, čo je v priamom rozpore s pravidlami platnými v celej EÚ.

EK v tlačovej správe uviedla, že TikTok neposkytuje informácie o obsahu zverejňovaných reklám, o používateľoch, na ktorých sú zacielené, ani o subjektoch, ktoré za tieto reklamy zaplatili. Takéto údaje sú však kľúčové pri zabezpečovaní transparentnosti online priestoru.

„Transparentnosť v online reklame – kto platí a ako je zacielené publikum – je nevyhnutná na ochranu verejného záujmu,“ uviedla podpredsedníčka EK pre technickú suverenitu, bezpečnosť a demokraciu Henna Virkkunenová. Dodala, že ide o ochranu integrity volieb, verejného zdravia aj spotrebiteľov pred podvodnými praktikami.

Porušenie môže vyjsť TikTok draho

Ak TikTok nedokáže predložiť dôveryhodné vysvetlenie a nevyvráti podozrenia, hrozí mu pokuta až do výšky šiestich percent jeho ročného globálneho obratu. V prípade pretrvávajúceho porušovania pravidiel môže Komisia nariadiť aj pravidelné penále, ktorých cieľom je donútiť platformu k náprave.

Reklamné úložisko, ktoré TikTok podľa EK nezriadil, má zásadný význam pri odhale falošných reklám, podvodov, hybridných hrozieb a manipulácií verejnej mienky, najmä v kontexte demokratických volieb a citlivých spoločenských tém. Toto nie je prvýkrát, čo sa TikTok ocitá v centre pozornosti európskych regulačných orgánov. Platforma, ktorá má najmä mladé publikum, čelí zvýšenému dohľadu zo strany EÚ, ktorá sa snaží presadiť vyššie štandardy zodpovednosti pre veľké online platformy.

Unsplash

Podľa nového Nariadenia o digitálnych službách, ktoré nadobudlo účinnosť pre najväčšie platformy v roku 2023, sú spoločnosti ako TikTok povinné aktívne odhaľovať a obmedzovať riziká spojené s ich službami, vrátane šírenia nepravdivých informácií, nelegálneho obsahu či nedostatočnej transparentnosti reklamy.

Kľúčový precedens pre digitálnu reguláciu

Výsledok tohto vyšetrovania môže byť prelomový pre uplatňovanie nových digitálnych pravidiel v praxi. EÚ tak dáva najavo, že je pripravená nielen vytvárať legislatívu, ale aj ju presadzovať a sankcionovať globálnych hráčov, ktorí pravidlá ignorujú.

TikTok zatiaľ na obvinenia oficiálne nereagoval. Spoločnosť však bude mať priestor predložiť svoje stanovisko a prípadné opatrenia na nápravu. Ak tak neurobí, môže sa pripraviť na finančné dôsledky a ďalší tlak zo strany Bruselu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP