Slovenský trh s elektromobilmi v roku 2025 výrazne ožíva. Najnovšie štatistiky elektrických áut na Slovensku ukazujú, že elektromobilita sa stáva čoraz častejšou alternatívou pre firmy aj jednotlivcov. Dopyt po elektrických vozidlách v tomto roku výrazne narastá, čo sa odráža na rekordných číslach registrácií.

O nárast sa postarali najmä podnikatelia

Na cestách už jazdí viac než 21 800 osobných batériových elektromobilov, pričom spolu s elektrickými dodávkami, nákladnými vozidlami a autobusmi ich počet presiahol 23 200. Od začiatku roka tak ide o nárast o 50 %, pričom len za posledný kvartál pribudlo vyše 3 000 nových BEV, čo predstavuje rast o 14,6 %.

Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) je za tým najmä firemný sektor, ktorý tvorí takmer 90 % nových registrácií. Individuálni vodiči sa naopak orientujú na dovoz jazdených elektromobilov zo zahraničia, najmä značky Tesla.

V treťom kvartáli 2025 sa na Slovensku zaregistrovalo 961 nových BEV a 879 plug-in hybridov. V septembri dosiahol podiel BEV na nových predajoch 4,5 %, PHEV 3,6 %. Priemerný podiel za tri kvartály je 4,4 % BEV a 4,2 % PHEV.

výroba áut slovensko
NRSR/Freepik

Slovensko však v rámci Európy výrazne zaostáva. Rakúsko má podiel BEV na úrovni 20,9 %, Poľsko 8,9 %, Maďarsko 8,7 %, Česko 6,4 % a priemer celej EÚ je 18,9 %. Po započítaní krajín ako Nórsko, Švajčiarsko či Island sa priemer šplhá až na 21 %.

Slovensko sa tak nachádza na predposlednej priečke, pred Chorvátskom, ktoré však spustilo dotačný program a môže nás čoskoro predbehnúť. Nórsko tradične vedie s podielom 97,7 % BEV na nových registráciách, hoci jeho klimatické podmienky nie sú výrazne priaznivejšie než tie slovenské.

Z hľadiska značiek dominujú predajom modely koncernu Volkswagen – Škoda Elroq a Enyaq (spolu vyše 300 kusov), VW ID.7 a ID.4 (spolu viac ako 60 kusov). Individuálny dovoz jazdených elektromobilov priniesol na cesty necelých 500 vozidiel.

Riaditeľ SEVA Patrik Križanský k tomu dodáva: „Rozhodne nie je pravda, že by Slováci o elektromobilitu nemali záujem, rozhodujú sa však pragmaticky podľa cenovej a fyzickej dostupnosti vozidiel na trhu.“

Ak sa podarí zlepšiť dostupnosť vozidiel, rozšíriť nabíjaciu infraštruktúru a podporiť nákup dotáciami, Slovensko má šancu dobehnúť zvyšok Európy. Zatiaľ však elektrifikáciu ťahajú najmä firmy, zatiaľ čo jednotlivci sa rozhodujú opatrne a prakticky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP