V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Slovensko má podľa najnovších údajov Eurostatu za rok 2023 registrovaných 487 osobných áut na tisíc obyvateľov. To ho radí na 20. miesto spomedzi 27 krajín Európskej únie. Oproti roku 2004 sa tento počet viac než zdvojnásobil, čo podľa analytikov odráža výrazný ekonomický rast a zmeny životného štýlu obyvateľov krajiny. Vývoj na Slovensku zároveň potvrdzuje širší trend v rámci strednej a východnej Európy, kde sa vlastníctvo auta dlhodobo spája s vyšším spoločenským statusom.

Najväčšiu koncentráciu osobných áut na obyvateľa zaznamenali krajiny ako Taliansko, Luxembursko a Fínsko. Na opačnom konci rebríčka sa nachádzajú Lotyšsko, Rumunsko a Maďarsko. Slovensko síce nepatrí medzi špičku, no patrí medzi krajiny s najrýchlejším rastom – medzi rokmi 2004 a 2023 sa počet áut na tisíc obyvateľov zvýšil z 223 na 487.

Mladšie generácie menia pravidlá

Analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš upozorňuje, že po Rumunsku a Poľsku zaznamenalo práve Slovensko tretí najvyšší relatívny nárast v celej EÚ. Tento vývoj pripisuje rastu príjmov a zlepšenej dostupnosti automobilov, pričom automobil v strednej Európe stále predstavuje symbol nezávislosti a životného štandardu. V západných krajinách sa však trend začína meniť. Vlastníctvo auta tam čoraz častejšie ustupuje ekologickým a praktickým riešeniam, ako je využívanie verejnej dopravy, zdieľané autá či elektrobicykle.

Kočiš zároveň upozorňuje, že do budúcnosti sa očakávajú zmeny aj v postojoch mladých ľudí. V západnej Európe už mnohí z nich uprednostňujú udržateľnosť a digitálne služby pred klasickým vlastníctvom vozidla. Ak sa tento trend prenesie aj do strednej Európy, môže to výrazne spomaliť ďalší rast počtu áut na obyvateľa – najmä vo veľkých mestách. To by mohlo znamenať zásadné výzvy pre automobilový priemysel v regióne, ktorý čelí čoraz silnejšej konkurencii zo strany čínskych výrobcov elektrických vozidiel.

Nemecké sklady sú preplnené nepredanými autami. Pixabay

Slovensko je v tomto ohľade v mimoriadne citlivej pozícii, keďže v prepočte na obyvateľa vyrába najviac áut na svete. „Pre Slovensko ide o kľúčovú výzvu, ktorá môže ovplyvniť nielen priemysel, ale aj zamestnanosť a celkový hospodársky vývoj krajiny,“ konštatuje Kočiš.

Regionálne rozdiely sú výrazné

Detailnejší pohľad na jednotlivé regióny Slovenska ukazuje značné rozdiely. Najväčší nárast počtu áut od roku 2004 zaznamenali obyvatelia stredného Slovenska – až o 132 %. Naopak, Bratislavský kraj, ktorý už mal východiskovo vysoký počet áut, zaznamenal najnižší relatívny nárast, a to o 83 %. V roku 2023 mal Bratislavský kraj v priemere 668 áut na tisíc obyvateľov, čo je porovnateľné s národným priemerom Fínska.

Na opačnom konci sa nachádza východné Slovensko, kde je priemer len 405 áut na tisíc obyvateľov, čo je dokonca menej než aktuálny priemer Rumunska (425).

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP