Európske ekonomiky trápi nedostatok čipov. Ako vyplýva z analýzy UniCredit Bank, zraniteľnosť ekonomík strednej a východnej Európy voči aktuálnej polovodičovej kríze sa javí vyššia ako v prípade niektorých väčších ekonomík západnej Európy. No ani krajiny, ktorých produkcia je menej závislá na dovozoch polovodičov, sa nemusia vyhnúť významným výpadkom produkcie. Nedostatok niektorých komponentov totiž zasahuje aj do ich priemyslu.

Problémy s polovodičmi nemajú podľa analytikov svoj pôvod len v pandémii, ale aj v silnom globálnom raste dopytu v posledných rokoch, keď spolu s technologickým pokrokom dopyt po tomto type komponentov zdvíhajú hneď viaceré odvetvia globálnej ekonomiky. „Problémy európskeho priemyslu sa tak môžu ťahať ešte niekoľko štvrťrokov,“ uvádza UniCredit Bank. Dá sa podľa nich predpokladať, že viaceré krajiny, resp. európske koncerny, sa budú snažiť znížiť svoju závislosť na problematických ázijských dovozoch aj za cenu vyššej ceny produkcie v domácej Európe. „Skoré zázraky sa však očakávať nedajú, keďže ide o relatívne investične i znalostne náročnú výrobu,“ myslia si analytici.

Slovensko podľa oficiálnych štatistík Eurostatu priamo dováža z krajín mimo EÚ len necelú pätinu elektrických integrovaných obvodov. Zvyšok do krajiny prichádza z ostatných krajín EÚ. Aj posledná realita však podľa analytikov ukazuje, že jeho zraniteľnosť voči výpadkom v ázijskej produkcii tým nie je ani z ďaleka nižšia. Dovozy z ostatných krajín EÚ sú totiž predovšetkým reexportom ázijskej produkcie. Najviac elektrických integrovaných dovozov sa na Slovensko dovezie z Holandska a Nemecka.

Z pohľadu polovodičovej krízy je podľa analýzy UniCredit Bank jednoznačne najzraniteľnejšou časťou slovenskej ekonomiky automobilový priemysel. Problémy sa však môžu vyskytovať aj v niektorých ďalších odvetviach, napríklad vo výrobe elektrických zariadení. Slovenský automobilový priemysel zasiahli problémy citeľnejšie ako v iných krajinách už v druhom štvrťroku. Jeho produkcia sa v porovnaní s prvým štvrťrokom v priemere znížila až o 15 %. Výraznejší pokles v rámci EÚ zaznamenal len portugalský automobilový priemysel, a to o 23 %.

Pretrvávajúce problémy s nedostatkom komponentov, najmä v automobilovom priemysle, sú pravdepodobne podľa analytikov aj dôvodom horšej nálady v slovenskom a českom priemysle. Dôvera v priemysle sa v auguste nachádzala pod dlhodobým priemerom ako v Česku, tak aj na Slovensku. Podniky však podobne ako v EÚ hlásia silné objednávky, výraznejšie prevyšujúce dlhodobý priemer, hoci na rozdiel od priemeru EÚ nedosahujú historické rekordy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú