V tomto texte boli použité materiály SITA.

Slováci majú jasno v tom, čo v ich okolí najviac prispieva k zhoršenej kvalite ovzdušia. Najnovší prieskum agentúry NMS ukázal, že doprava je vnímaná ako najväčší problém. Takmer tretina opýtaných, konkrétne 29 percent, označila cestnú premávku za hlavný zdroj znečistenia. Tento názor je najrozšírenejší v Bratislavskom kraji, kde je hustota dopravy najvyššia. Priemysel, ktorý býva dlhodobo považovaný za symbol znečistenia, skončil v prieskume až na druhom mieste. Ako dominantný faktor ho vníma 25 percent respondentov.

Výsledky prieskumu, ktorý sa uskutočnil v apríli na vzorke 1 005 ľudí, ukazujú aj na vážnejší problém. Každý desiaty obyvateľ Slovenska priznáva, že má časté zdravotné problémy, ktoré môže spôsobovať práve znečistený vzduch. Ďalších 38 percent respondentov uviedlo, že ťažkosti, ako sú dýchacie alebo alergické reakcie, pociťujú aspoň občas. Agentúra NMS preto upozorňuje, že kvalita ovzdušia sa netýka len ekologických, ale aj zdravotných dôsledkov.

Nízkoemisné zóny ako možné riešenie

Jedným z nástrojov, ktoré by mohli situáciu zlepšiť, sú podľa odborníkov nízkoemisné zóny. Ide o časti miest, kde by bol vstup povolený len vozidlám spĺňajúcim prísnejšie environmentálne normy. Zmyslom takéhoto riešenia je obmedziť počet starších a viac znečisťujúcich áut a zároveň zlepšiť kvalitu života obyvateľov. Na Slovensku sa o zavedení nízkoemisných zón diskutuje už niekoľko rokov, no reálne kroky zatiaľ neprišli.

Prieskum ukázal, že väčšina Slovákov by tento krok podporila. Za zavedenie nízkoemisných zón vo väčších mestách sa vyslovilo 55 percent opýtaných, v menších mestách je podpora o niečo nižšia, na úrovni 47 percent. Zaujímavé je, že polovica respondentov priznala, že by im takéto opatrenie zmenilo cestovné návyky. Najčastejšie by začali viac chodiť pešo alebo využívať bicykel, čo uviedlo 24 percent opýtaných. Verejnú dopravu by začalo častejšie využívať 18 percent.

Výsledky zároveň naznačujú, že úspech nízkoemisných zón by úzko súvisel s kvalitou verejnej dopravy. „Až 44 percent ľudí by bolo ochotnejších prijať nízkoemisné zóny, ak by bola verejná doprava dostupnejšia, lacnejšia a kvalitnejšia,“ uvádza agentúra NMS. Zlepšenie cyklistickej infraštruktúry by presvedčilo 28 percent populácie a dotácie na ekologickejšie vozidlá ďalších 27 percent. Naproti tomu, takmer štvrtina opýtaných tvrdí, že žiadne z týchto opatrení by ich k prijatiu nízkoemisných zón neprinútilo.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP