V nasledujúcom texte boli použité materiály TASR.

Zatiaľ čo u ľudí je efekt publika dobre zdokumentovaný, japonskí vedci sa zaujímali o to, či by sa podobný fenomén mohol objaviť aj u šimpanzov, ktorí žijú v skupinách s jasne stanovenou hierarchiou. Otázka bola, či by ich výkon na dotykových obrazovkách dokázali ovplyvniť práve diváci. Výskumníci analyzovali tisíce úloh, ktoré šimpanzy v rámci experimentu absolvovali počas šiestich rokov. Tieto úlohy zahŕňali rôzne číselné cvičenia, pri ktorých sa šimpanzy museli rozhodovať a vyberať možnosti na obrazovke.

Výsledky naznačili, že pri najnáročnejších úlohách sa výkon šimpanzov zlepšoval s rastúcim počtom divákov. Vedci zistili, že keď ich pozoroval väčší počet ľudí, šimpanzy preukázali vyššiu sústredenosť a dosahovali tak lepšie výsledky. Naopak, pri jednoduchých úlohách sa ich výkon v prípade väčšieho obecenstva zhoršoval. Výskumníci si tento jav vysvetľujú tak, že pri ľahkých úlohách im prítomnosť divákov spôsobuje skôr rozptýlenie ako pomoc.

Ľudoopi sú denne v kontakte s ľuďmi

Vedúca štúdie Christen Linová z Kjótskej univerzity uviedla, že nepredpokladali tak výrazný vplyv publika na ich výkon. Skutočnosť, že šimpanzy reagujú na prítomnosť divákov, dokonca aj keď ide o ľudí, naznačuje, že tieto spoločenské aspekty majú hlbší význam, než boli pôvodne domnienky.

Jedným z možných vysvetlení je aj každodenný kontakt šimpanzov s výskumníkmi. V prostredí inštitútu totiž žijú bok po boku s vedcami a takmer denne s nimi spolupracujú na rôznych úlohách. Pri plnení úloh často dostávajú odmeny v podobe potravy. Aj to môže posilniť ich reakcie na prítomnosť publika.

šimpnz, slúchadlá, úsmev
Freepik

Čo nám šimpanzy môžu prezradiť o nás samotných?

Vedci sa domnievajú, že výskum efektu publika u šimpanzov môže pomôcť lepšie pochopiť, ako sa podobné správanie vyvíjalo u ľudí. Podľa vedcov je možné, že tieto reakcie na obecenstvo vznikli ešte pred tým, ako sa v ľudskej evolučnej vetve vytvorili spoločenstvá závislé od reputácie. Vedec Šinja Jamamoto z Kjótskej univerzity dodáva, že prítomnosť obecenstva je podstatnou súčasťou našich spoločností, ktoré často stoja na reputácii. Ak podobný jav pozorujeme aj u šimpanzov, môže to znamenať, že táto vlastnosť sa vyvinula dávno predtým.

Vedecký tím podčiarkol, že zatiaľ zostáva veľa otázok nezodpovedaných. Aké sú presné mechanizmy, ktoré ovplyvňujú výkon v závislosti od obecenstva, ešte nie sú úplne jasné. A to nielen u šimpanzov, ale ani u ľudí. Výsledky štúdie otvárajú priestor pre ďalšie výskumy, ktoré by mohli prispieť k hlbšiemu porozumeniu tejto zaujímavej dynamiky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú