V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Írsky nízkonákladový letecký prepravca Ryanair varuje, že v prípade zvýšenia cien lietadiel kvôli americkým clámprehodnotí svoje doterajšie záväzky voči americkej spoločnosti Boeing. Ako možného alternatívneho dodávateľa uvádza čínsku spoločnosť COMAC, čo vzbudilo pozornosť aj v politických kruhoch USA.

Ryanair, najväčší európsky letecký dopravca podľa počtu prepravených cestujúcich, má s Boeingom podpísané zmluvy na 210 lietadiel typu 737 MAX, z ktorých posledných 29 má byť dodaných do marca 2025. Ďalších 150 lietadiel typu MAX 10, ktoré predstavujú najväčší variant z tejto série, má byť dodaných od roku 2027, pričom Ryanair má opciu aj na ďalších 150 kusov.

Americké clá môžu zmeniť hru

Šéf Ryanairu Michael O’Leary adresoval ostrý list členovi americkej Snemovne reprezentantov Rajovi Krishnamoorthimu, v ktorom kritizuje plán USA zaviesť dodatočné clá na vývoz lietadiel do Európy. O’Leary v liste uvádza, že ak clá výrazne ovplyvnia cenu lietadiel Boeing, Ryanair bude nútený prehodnotiť svoje nákupy a zvážiť presmerovanie objednávok ku konkurencii.

O’Leary otvorene priznáva, že Ryanair by bol ochotný zvážiť nákup lietadiel od čínskeho výrobcu COMAC, ak by boli o 10 až 20 % lacnejšie než americké stroje. Spoločnosť síce od roku 2011 nekomunikovala s COMAC-om, no šéf Ryanairu nevylučuje obnovenie záujmu v prípade výhodnejšej ponuky.

DirkDanielMann/Pixabay

Americký Kongres varuje pred čínskou technikou

Na túto možnosť zareagoval už skôr kongresman Krishnamoorthi, ktorý v liste z 29. apríla upozornil Ryanair na riziká spojené s nákupom lietadiel čínskej výroby. COMAC má podľa neho úzke väzby na čínsku armádu a je podozrivý z nelegálneho získavania duševného vlastníctva, čo vyvoláva obavy o národnú bezpečnosť USA.

Ryanair sa týmto postojom ocitá v centre napätého obchodného konfliktu medzi Spojenými štátmi a Čínou. Možný prechod k čínskemu dodávateľovi nie je len ekonomickou otázkou, ale aj citlivým politickým rozhodnutím, ktoré by mohlo ovplyvniť vzťahy s americkými partnermi. Zároveň ide o jasný signál, že trh s komerčnými lietadlami sa mení a nové alternatívy začínajú byť pre letecké spoločnosti čoraz relevantnejšie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP