V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Automobilová skupina Stellantis, ktorá patrí medzi štyroch najväčších výrobcov automobilov na svete, zažila v roku 2024 výrazný pokles výroby v Taliansku. Podľa údajov odborového zväzu FIM-CISL dosiahla výroba 475 090 vozidiel. To je o 37 % menej oproti 751 384 autám vyrobeným v roku 2023. Tento pokles naznačuje vážne problémy nielen pre Stellantis ale aj pre celý taliansky automobilový priemysel.

Najvýraznejšie klesla produkcia osobných áut, ktorá sa znížila o 46 % na najnižšiu úroveň od roku 1956. Produkcia úžitkových vozidiel sa znížila o 17 %. Avšak stále to predstavuje menší pokles v porovnaní s osobnými vozidlami. Medzi najviac postihnuté závody patrí Mirafiori v Turíne, kde výroba klesla o 70 %, a závod Maserati v Modene, ktorý zaznamenal až 79 % pokles produkcie.

Ferdinando Uliano, líder FIM-CISL, upozornil na kritickú situáciu, ktorá môže mať vážne dôsledky pre továrne a pracovné miesta: „Veľmi sa bojíme o budúcnosť Maserati. Očakávame jasný a konkrétny plán na podporu tohto závodu.“

Slabý dopyt a čínska konkurencia

Dôvodmi tohto výrazného poklesu sú okrem oslabeného dopytu najmä problémy so záujmom o plne elektrické vozidlá, regulačné neistoty v Európe a čoraz tvrdšia konkurencia čínskych výrobcov. Tí dokážu vyrábať vozidlá za nižšie ceny, čím oslovujú väčšie množstvo zákazníkov. Stellantis, rovnako ako ďalšie európske automobilky, musí nájsť spôsoby, ako čeliť týmto výzvam a zachovať si svoju konkurencieschopnosť.

Odborový zväz FIM-CISL plánuje pripojenie sa k protestu organizovanému IndustriALL Europe, ktorý sa uskutoční 5. februára v Bruseli. Protest bude reagovať na rastúce obavy z krízy v európskom automobilovom priemysle, ktorého situáciu môže zhoršiť pripravovaná dohoda Európskej komisie o “čistom priemysle” s nulovými emisiami.

Uliano zdôraznil, že ciele EÚ v oblasti znižovania emisií uhlíka by mali byť prehodnotené, aby nedošlo k ešte väčším problémom v automobilovom sektore. „Je to boj o Európu. Jednotlivé krajiny môžu iba stratiť,“ varoval Uliano.

TASR

Investície ako svetielko nádeje

Hoci bol rok 2024 pre Stellantis v Taliansku mimoriadne náročný, spoločnosť sa v decembri zaviazala investovať 2 miliardy eur v rámci talianskych závodov. Tieto prostriedky majú byť použité na výrobu nových modelov, pričom očakáva sa, že zvýšenie produkcie začne až od roku 2026.

Pokiaľ však automobilka nezavedie výrazné zlepšenia a nové stratégie skôr, môže čeliť ešte väčším výzvam nielen na talianskom trhu, ale aj v globálnom meradle.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP