V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Slovensko naďalej patrí medzi svetových lídrov vo výrobe vozidiel na osobu. Celkový počet vyrobených áut v minulom roku prvýkrát od roku 2013 klesol pod milión kusov. V roku 2024 sa vyrobilo 993-tisíc áut, čo je pokles o takmer 87-tisíc kusov v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Napriek tomuto poklesu Zväz automobilového priemyslu (ZAP) predpokladá, že výroba v roku 2025 opäť prekročí hranicu 1,15 milióna kusov.

Automobilový priemysel ostáva jednou z najdôležitejších súčastí slovenskej ekonomiky. Sektor tvorí až 49,5 % tržieb priemyslu a 9,2 % hrubého domáceho produktu (HDP). Pri normálnych cenách energií by podľa prezidenta ZAP Alexandra Matušeka tento podiel dosahoval až 12 až 13 %.

Automobilky a ich dodávatelia vytvárajú významné zamestnanecké príležitosti. Priamo v tomto sektore pracuje viac ako 165-tisíc ľudí, pričom celkový počet zamestnancov, vrátane pridružených oblastí, dosahuje 244-tisíc osôb.

Pokles výroby a výzvy sektora

Rok 2024 priniesol aj niekoľko výziev. Pokles výroby bol zapríčinený zavádzaním nových modelov v niektorých automobilkách, ako aj klesajúcim dopytom na európskom trhu. Navyše, sektor čelí viacerým problémom ako napríklad to, že musí investovať miliardy eur, aby splnil regulácie EÚ a udržal krok s globalizovanou konkurenciou.

Náklady na energie pre priemysel sú stále vysoké, čo znižuje konkurencieschopnosť slovenských firiem. Slovensko patrí medzi päť krajín EÚ s najhoršími výsledkami v registrácii batériových elektrických a plug-in hybridných vozidiel. Hrozí aj zavedenie ciel zo strany USA a Číny, čo môže ovplyvniť export slovenských automobiliek.

Matušek zdôraznil, že nedostatočná sebestačnosť v oblasti polovodičov a materiálov potrebných pre elektromobilitu ešte viac komplikujú situáciu. Tieto výzvy si vyžadujú efektívny dialóg medzi sektorom a vládou.

YouTube screenshot

Slovensko zaostáva

Zatiaľ čo v západných krajinách rastú registrácie elektrických a plug-in hybridných vozidiel, Slovensko na tomto poli zaostáva. Aj napriek čiastočnému nárastu záujmu ostáva krajina na chvoste rebríčka v rámci EÚ.

Podiel elektromobilov a plug-in hybridov na slovenskom trhu je nízky a investície do nabíjacej infraštruktúry sú stále nedostatočné. Podľa ZAP Slovensko musí zintenzívniť svoje úsilie o modernizáciu sektora, inak riskuje zaostávanie za globálnymi trendmi.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP