V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Vykurovacia sezóna 2024 je za nami a slovenské domácnosti si môžu vydýchnuť. Bezpečne a bez výnimočných nákladov prekonali ďalšiu zimu, ktorá bola výnimočne teplá. Pre väčšinu bytových domov teraz prichádza čas vyúčtovania, do 31. mája musí správca odovzdať ročné vyúčtovanie nákladov, vrátane spotreby tepla na vykurovanie a ohrev vody.

Podľa Slovenského zväzu výrobcov tepla (SZVT) sa domácnosti nemusia obávať nepríjemných prekvapení. Ako uviedol predseda predstavenstva SZVT Stanislav Janiš, „v dôsledku mierneho počasia dodali teplári o 1,7 % menej tepla než v predchádzajúcom roku“. Nižšia spotreba tepla teda prirodzene znižuje riziko nedoplatkov.

Ceny tepla boli aj v roku 2024 zastropované

Ďalším pozitívom pre spotrebiteľov je fakt, že ceny tepla pre domácnosti boli vládou aj tento rok zastropované. To znamená, že výkyvy cien energií na svetových trhoch sa do konečnej fakturácie domácnostiam výraznejšie nepremietli. Konečný výsledok – či preplatok alebo nedoplatok – tak bude závisieť najmä od nastavenia zálohových platieb počas roka.

Vyúčtovanie, ktoré domácnosti dostanú od správcu alebo spoločenstva vlastníkov, sa riadi jasnými pravidlami. Dodávatelia tepla fakturujú teplo podľa nameraných hodnôt na vstupoch do domov. Správcovia potom podľa vyhlášky ministerstva hospodárstva rozúčtujú tieto náklady jednotlivým bytom, zohľadňujú pritom spotrebu, plochu bytu aj teplotu dodanej vody.

radiator, teplo, kúrenie
Pixabay

Novela vyhlášky, ktorá platí od decembra 2024 a vzťahuje sa aj na aktuálne vyúčtovanie, priniesla sprísnenie tzv. kontrolného mechanizmu. Po novom nesmie byť jednotková cena za teplo v najviac a najmenej nákladnom byte vyššia než 2,85-násobok. Cieľom je spravodlivejšie rozdelenie nákladov – byty, ktoré šetria, zaplatia menej, a tie, ktoré vykurujú nadpriemerne, si priplatia.

Reklamácie smerujte správcovi, nie dodávateľovi

V prípade nejasností ohľadom vyúčtovania sa domácnosť musí obrátiť výlučne na správcu alebo spoločenstvo vlastníkov, nie na samotného dodávateľa tepla. Ak výsledok reklamácie nebude uspokojivý, možné je obrátiť sa na Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), Slovenskú obchodnú inšpekciu, alebo sa prípadne domáhať nápravy súdnou cestou.

Zaujímavým údajom vo vyúčtovaní sú tzv. dennostupne. Ide o klimatický ukazovateľ, ktorý vyjadruje potrebu tepla na vykurovanie v závislosti od vonkajšej teploty. Čím je vonku chladnejšie, tým vyššie sú dennostupne – a teda aj vyššia spotreba tepla. V roku 2024 však boli dennostupne nižšie, keďže väčšina mesiacov patrila k najteplejším v histórii.

Rozdiel medzi skutočnými nákladmi na teplo a zaplatenými zálohami určuje, či domácnosť dostane peniaze späť alebo bude musieť doplatiť. Ak boli zálohové platby nastavené vyššie, výsledkom bude preplatok. Naopak, ak domácnosť platila menej, než činili skutočné náklady, bude musieť rozdiel uhradiť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP