V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nemecký automobilový gigant Mercedes-Benz vstúpil do roku 2025 s ďalším oslabením predaja. Za prvé tri mesiace tohto roka spoločnosť predala 529 200 vozidiel, čo je medziročný pokles o 7 % oproti rovnakému obdobiu v roku 2024.

Za týmto vývojom stojí najmä znížený dopyt na kľúčových trhoch v Číne a Európe, ktoré tradične patria medzi najsilnejšie regióny značky. Zverejnené údaje zatiaľ nezohľadňujú nové dovozné clá, ktoré oznámil americký prezident Donald Trump len pred niekoľkými dňami.

Divízia osobných áut Mercedes-Benz vykázala v prvom štvrťroku pokles predaja o 4 % na 446 300 vozidiel. Automobilka to pripisuje najmä prebiehajúcim modelovým zmenám, ktoré spomalili výrobu aj distribúciu. Dodávková divízia zaznamenala v tom istom období predaj 82 900 kusov, čo sa výraznejšie na celkovom poklese neprejavilo, ale nedokázala vývoj zvrátiť.

Mercedes

Zmeny modelov a slabší dopyt stiahli čísla nadol

Zaujímavý je aj vývoj predaja v segmente elektromobility. Napriek tlaku na ekologickú dopravu a rastúce investície do elektrických vozidiel sa v 1. štvrťroku 2025 predaj plne elektrických osobných áut znížil o 14 % na 40 700 kusov. Ich podiel na celkovom predaji tak predstavoval len 9 %, čo naznačuje, že zákazníci zatiaľ stále preferujú spaľovacie modely alebo hybridy.

Mercedes zaznamenal v Amerike mierny nárast predaja o 1 %, čo kontrastuje s vývojom na ďalších dvoch kľúčových trhoch. V Číne sa predaj medziročne prepadol o 10 % a v Európe o 7 %. Domáci nemecký trh, ktorý býva oporou značky, zaznamenal rovnaký pokles ako Čína – teda 10 %. Tieto regionálne rozdiely môžu byť podľa odborníkov aj reakciou na ekonomickú neistotu, infláciu a očakávané clá.

Finančné ukazovatele

Už rok 2024 bol pre automobilku slabší. Mercedes-Benz vtedy predal o 4 % menej vozidiel ako rok predtým – konkrétne takmer 2,4 milióna kusov. Zisk skupiny sa v tom roku prepadol o viac ako 28 % na 10,4 miliardy eur. Tržby sa znížili o 4,5 %, dosiahli 145,6 miliardy eur.

Pre aktuálny rok 2025 automobilka avizuje ešte silnejší protivietor a očakáva nižšie zisky. Zatiaľ nie je jasné, ako výrazne sa do vývoja predaja a hospodárenia premietnu nové americké dovozné clá, no predpokladá sa, že ich vplyv bude badateľný najskôr v druhom štvrťroku.

Mercedes-Benz tak stojí pred náročným obdobím, ktoré bude vyžadovať nielen optimalizáciu výrobných liniek, ale aj lepšie prispôsobenie ponuky konkrétnym trhom a zvýšenie konkurencieschopnosti v oblasti elektromobility.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP