V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Národná banka Slovenska (NBS) opakovane varuje pred podvodníkmi, ktorí sa vydávajú za jej zamestnancov a prostredníctvom telefonátov sa snažia získať citlivé údaje od ľudí. Tento nový podvod zahŕňa scenár, v ktorom volajúci tvrdia, že niekto v mene obete zriadil finančné produkty, ako napríklad bežné účty, alebo zablokoval existujúce služby.

Podľa vyjadrenia NBS podvodníci pri kontakte využívajú taktiku, ktorá navodzuje pocit ohrozenia. Volajúci sa vydávajú za zamestnancov centrálnej banky, pričom aktuálne sa spomína meno Peter Martin ako pseudonym používaný na zvýšenie dôveryhodnosti. Podvodníci už od začiatku disponujú určitými osobnými informáciami o obeti, čo ešte viac umocňuje zdanie pravdivosti ich tvrdení.

Kontaktovanie sa uskutočňuje predovšetkým telefonicky, no podľa NBS sa môžu podvodníci pokúšať osloviť obete aj e-mailom, prostredníctvom sociálnych sietí či aplikácií na posielanie správ.

Neposkytujte žiadne informácie

Národná banka Slovenska dôrazne upozorňuje verejnosť, aby v prípade podobných telefonátov či správ nereagovali a neposkytovali žiadne citlivé osobné údaje. Klienti by v žiadnom prípade nemali zasielať kópie dokladov totožnosti, čísla platobných kariet ani prihlasovacie údaje do internetového bankovníctva. Ak sa niekto stane obeťou týchto podvodov, NBS odporúča okamžite nahlásiť incident.

“Ak ste už poskytli osobné údaje, kópie dokladov totožnosti, čísla kariet alebo prihlasovacie údaje, je nevyhnutné bezodkladne kontaktovať svoju banku alebo platobnú inštitúciu. Rovnako odporúčame podať oznámenie na Policajný zbor SR,” uviedla NBS vo svojom vyhlásení.

NBS, Slovensko, budova
NBS

Ako sa chrániť pred podobnými podvodmi?

Skutoční zamestnanci NBS nikdy nežiadali ani nebudú žiadať o citlivé údaje prostredníctvom telefónu, e-mailu alebo správ. Ak niekto tvrdí, že došlo k ohrozeniu vašich finančných produktov, obráťte sa priamo na svoju banku, a to cez oficiálne kanály. Ignorujte nevyžiadané e-maily alebo telefonáty, najmä ak si nie ste istí ich dôveryhodnosťou.

Pre dodatočnú ochranu svojho internetového bankovníctva si aktivujte dvojfaktorovú autentifikáciu. Nezdieľajte verejne svoje osobné údaje ani fotografie dokladov na sociálnych sieťach alebo iných online platformách.

Podvody s využitím identity oficiálnych inštitúcií, akou je Národná banka Slovenska, sú čoraz častejšie. Zneužitie údajov môže viesť k finančným stratám, krádeži identity alebo iným závažným následkom. Preto je dôležité, aby ľudia zostali ostražití a obozretní voči akýmkoľvek podozrivým pokusom o komunikáciu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP