V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Prvý predaj štátnych dlhopisov určených pre bežných občanov na Slovensku zožal nečakaný úspech a podľa všetkého sa stane pravidelnou súčasťou finančnej ponuky štátu. Minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD) a riaditeľ Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity (ARDAL) Daniel Bytčánek vo štvrtok oznámili, že projekt bude pokračovať aj v ďalších rokoch. Do budúcnosti sa však uvažuje o rozšírení ponuky typov dlhopisov, navýšení objemu predaja a modernizácii spôsobu ich distribúcie.

Pilotný predaj prebehol v marci 2024 a ponúkol občanom dva typy dlhopisov. Investor s dvojročnou splatnosťou a úročením 3 % ročne a Patriot so štvorročnou splatnosťou a úročením 3,3 % ročne.

Celková suma emisie bola pôvodne stanovená na 400 miliónov eur, no pre veľký záujem bola zvýšená na 500 miliónov eur. Predaj bol spustený 3. marca a dlhopisy sa vypredali za necelé štyri dni, konkrétne 6. marca. Minimálna investícia bola nastavená na 1000 eur a predaj prebiehal cez päť komerčných bánk a ich pobočky po celom Slovensku.

Vyšší objem a viac možností

Vzhľadom na úspech prvej emisie je logické, že projekt bude pokračovať. Podľa Bytčánka sa dohodli s bankami, že: „Tento a budúci rok neprekročíme sumu 500 miliónov eur, pretože predaj štátnych dlhopisov a finančný medzibankový trh sú spojené nádoby. Väčšie odčerpanie likvidity z bankového sektora by mohlo mať dopad na úrokové sadzby hypoték a ďalších úverov.”

Napriek tomu sa v horizonte niekoľkých rokov ráta s navýšením objemu emisie. Bytčánek pripustil, že od roku 2027 by sa mohla ponúkaná suma zvýšiť až na 1 miliardu eur. Prvá emisia ukázala, že dlhopisy oslovili najmä starších občanov. Najväčší záujem mali investori vo vekovej skupine 65+ rokov. Bytčánek uviedol, že do budúcna chcú osloviť aj mladšiu generáciu: „Cieľom je osloviť investorov do 50 rokov. Preto uvažujeme o rozšírení portfólia ponúkaných dlhopisov, ktoré by mohli byť atraktívnejšie pre mladších ľudí.”

Pixabay

Jednou z možností je zavedenie systému, kde by výška úrokov rástla v závislosti od dĺžky držania dlhopisu. Tento model už úspešne funguje napríklad v Taliansku. Podľa Kamenického je to zaujímavý spôsob, ako motivovať ľudí držať dlhopisy dlhšie a získať vyššie výnosy.

Modernizácia predaja

Ďalšou kľúčovou zmenou, ktorú plánujú zaviesť, je modernizácia spôsobu predaja. Kým pri prvej emisii prebiehal predaj výlučne cez pobočky bánk, do budúcna sa plánuje online predaj cez webovú platformu, mobilná aplikácia pre jednoduchší prístup, kombinácia elektronických a fyzických kanálov.

Bytčánek zdôraznil, že spolupráca s bankami zostane zachovaná: „Banky nechceme ani nemôžeme vylúčiť z procesu. Budeme s nimi spolupracovať aj naďalej, no chceme rozšíriť možnosti nákupu pre občanov.“

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP