Dvojica kórejských automobiliek Hyundai a Kia predstavila inovatívny nositeľný robot X-ble Shoulder. Je navrhnutý tak, aby pomáhal pracovníkom vykonávajúcim náročné úkony nad hlavou, napríklad mechanikom pracujúcim pod autami. Zariadenie dokáže znížiť záťaž na ramená až o 60 % a obmedziť namáhanie deltového svalu o 30 %.

Unikátnou vlastnosťou je, že tento exoskelet nevyužíva elektrickú energiu. Váži len 1,9 kg a funguje na báze neelektrickej štruktúry na generovanie krútiaceho momentu. Prostredníctvom modulov na kompenzáciu svalovej námahy vytvára pomocnú silu, pričom nepotrebuje batérie ani nabíjanie.

Táto odolná konštrukcia zvládne približne 700 000 opakovaných pohybov ročne. Dizajn X-ble Shoulder je prispôsobený pre pohodlné používanie, mechanické komponenty sú odnímateľné, čo uľahčuje čistenie a kompatibilitu s pracovným oblečením. O téme informoval portál New Atlas.

Dve varianty 

Hyundai a Kia ponúkajú dve verzie exoskeletu. Základnú a nastaviteľnú. Základný model je navrhnutý pre maximálnu flexibilitu a poskytuje až 2,9 kg pomocnej sily. Nastaviteľný model je optimalizovaný pre opakované pohyby a ponúka až 3,7 kg pomocnej sily, čím výrazne znižuje námahu pri manipulácii s predmetmi. Automobilky plánujú nasadiť X-ble Shoulder vo svojich výrobných a údržbárskych prevádzkach v prvej polovici roku 2025. Do zahraničia by sa táto technológia mohla dostať už o rok neskôr, v roku 2026.

Hyundai

Hyundai a Kia vidia potenciál na využitie exoskeletu v rôznych odvetviach vrátane stavebníctva, automobilového priemyslu, letectva, lodiarstva či poľnohospodárstva. Jednoducho všade tam, kde je potrebné zvýšiť silu a výdrž horných končatín. X-ble Shoulder nie je jediným robotom, na ktorom Hyundai a Kia pracujú. Spoločnosti vyvíjajú aj X-ble Waist, exoskelet na zníženie zaťaženia chrbta a pása pri manipulácii s ťažkými predmetmi, a X-ble MEX, medicínskeho robota na rehabilitáciu ľudí s obmedzenou schopnosťou chôdze.

X-ble Shoulder, Hyundai, robot
Hyundai

Trh s nositeľnými robotmi rastie

Podľa odhadov automobiliek má trh s exoskeletmi aktuálnu hodnotu 2,5 miliardy dolárov, pričom do roku 2029 by mohol narásť na 10,25 miliardy dolárov. Hoci Hyundai a Kia nie sú jedinými hráčmi v tejto oblasti. Audi testovalo podobné exoskelety už pred piatimi rokmi. Nový X-ble Shoulder prináša modernejšie riešenie, ktoré môže byť konečne použiteľné v praxi.

Hyundai a Kia dokázali spojiť sily, aby vytvorili technológiu, ktorá by mohla zmeniť spôsob, akým ľudia vykonávajú fyzicky náročnú prácu. Je to ďalší krok k efektívnejšej a bezpečnejšej budúcnosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú