V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Japonský automobilový gigant Nissan čelí najväčšej finančnej strate za posledné roky. Podľa štvrtkového vyhlásenia očakáva, že za finančný rok 2024, ktorý sa skončil 31. marca 2025, zaznamená čistú stratu v rozpätí 700 až 750 miliárd jenov, čo predstavuje približne 4,33 až 4,64 miliardy eur. TASR o tom informuje na základe správy agentúry AFP.

Automobilka pritom vo februári predpokladala omnoho menšiu stratu – len okolo 80 miliárd jenov. Revidovaný výhľad teda znamená prudké zhoršenie očakávaní a signalizuje vážne problémy v rámci globálnej stratégie spoločnosti.

Drahá reštrukturalizácia a americké clá

Hlavným dôvodom tejto dramatickej prognózy sú vysoké náklady spojené s ozdravným plánom, ktorý má Nissanu pomôcť zvládnuť zložité trhové prostredie. Automobilka už skôr oznámila, že celosvetovo zruší približne 9000 pracovných miest a zníži výrobnú kapacitu až o 20 %. Tieto opatrenia sú súčasťou snahy spoločnosti optimalizovať prevádzku a reagovať na meniace sa podmienky v automobilovom priemysle.

K zhoršeniu situácie výrazne prispeli aj nové obchodné bariéry – konkrétne 25-percentné clá na dovoz automobilov do USA, ktoré zaviedla administratíva prezidenta Donalda Trumpa. Spojené štáty sú pritom pre Nissan kľúčovým trhom, kde sa predalo viac ako štvrtina všetkých vozidiel značky v minulom roku. Mnohé z týchto áut boli pritom vyrobené v Japonsku alebo Mexiku, a teda podliehajú spomínaným dovozným clám.

Mário Šimovič/FonTech

Náročné obdobie pred automobilkou

Spoločnosť Nissan tak čelí kombinácii interných a externých výziev. Na jednej strane je to nutnosť zefektívniť výrobné procesy a znížiť náklady, na druhej strane externé faktory ako clá, meniace sa obchodné vzťahy a konkurenčný tlak v segmente elektromobility.

Finančné výsledky za celý fiškálny rok 2024 plánuje spoločnosť oficiálne predstaviť 13. mája. Do tej doby sa očakáva, že predstaví aj ďalšie detaily ozdravného plánu a stratégiu, ako chce zvládnuť nadchádzajúce turbulentné obdobie.

Odborníci upozorňujú, že ak Nissan rýchlo neprispôsobí svoju globálnu produkciu novým pravidlám trhu, môže dôjsť k ďalšiemu prehlbovaniu strát. Otvorenou otázkou zostáva aj osud pracovníkov v zasiahnutých regiónoch a celková udržateľnosť výrobnej siete spoločnosti v nadchádzajúcom desaťročí.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP