
Inžinieri NASA nebudú môcť počas najbližších 2 týždňov komunikovať s misiami na Marse. Hoci tie budú naďalej pokračovať vo svojich cieľoch, zo Zeme nebudú dostávať žiadne nové príkazy až do polovice októbra. Toto obmedzenie spôsobil pomerne častý fenomén, pri ktorom sa Zem a Mars nachádzajú na opačných stranách Slnka, informovala NASA.
Tento jav, ktorý v najbližších týždňoch obmedzí prácu NASA, je známy aj ako solárna konjunkcia Marsu, kedy sa planéta nachádza na druhej strane Slnka a so Zemou sa nevidia. Navyše, slnečná aktivita narúša rádiové frekvencie pre komunikáciu s misiami na červenej planéte, čo by mohlo ich mohlo negatívne ovplyvniť. K tomuto fenoménu pritom dochádza raz za 2 roky.
NASA sa preto na túto situáciu pripravila a misiám na Marse zaslala sadu jednoduchých príkazov, ktoré budú plniť práve v čase, keď s nimi inžinieri nebudú môcť komunikovať zo Zeme. Počas tohto roka nebudú mať misie od ľudí žiadne príkazy zhruba od 2. do 16. októbra, no tieto termíny sa môžu ešte o deň či dva posunúť v závislosti od uhlovej vzdialenosti Marsu a Slnka na oblohe.

Vesmírna agentúra tak rozdelila jednotlivým misiám úlohy, ktoré budú v čase „ticha“ plniť. Mars rover Perseverance bude pokračovať v hľadaní prachových vírov, zapne radar RIMFAX pre skenovanie podpovrchovej štruktúry planéty a taktiež zaznamená nové zvuky Marsu s mikrofónom.
Helikoptéra Ingenuity bude nečinná a počas celých 2 týždňov ostane odstavená neďaleko rovera Perseverance, od ktorého sa nachádza len 175 metrov. Rover Curiosity však bude pokračovať v meraniach marťanského počasia a rádiových meraniach, no rovnako ako Perseverance bude hľadať prachové víry.
Sonda InSight bude ďalej so seizmometrom „počúvať“ aktivitu planéty a zaznamenávať prípadné marsotrasenia. Zvyšné tri sondy obiehajúce okolo Marsu budú naďalej zhromažďovať dáta z vlastných výskumov a v obmedzenom množstve tiež posielať dáta z pozemných misií na Zem. Všetky potrebné dáta však NASA dostane až po skončení konjunkcie v druhej polovici budúceho mesiaca.
Zdroj: NASA
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

9 mesiacov čakania sa končí. Akčný film 2025 už nájdeš online, jedna správa však ľudí nepoteší

Legendárna hra prepísala históriu e-športov. 2000 dronov predviedlo epické finále, aké svet ešte nevidel

Lacný iPhone, solídny Samsung a skvelé Xiaomi: Našli sme TOP 5 nadupaných mobilov do 500 €

Z vesmírnej veľmoci neostalo nič. Ruská pýcha je v troskách, zachrániť ich môžu už len USA

Žiješ technológiami a baví ťa písať? Pridaj sa k najväčšiemu technologickému portálu na Slovensku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
