V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Od 1. júla čaká slovenských autodopravcov dramatické zvýšenie mýtnych poplatkov až o 40 %, čo môže výrazne zasiahnuť najmä menšie firmy v doprave. Opatrenie prichádza v čase, keď tlak na náklady v doprave dosahuje nové maximá, no podľa viacerých aktérov nejde len o ekonomické rozhodnutie – problémom je najmä dlhodobo kritizované nastavenie mýtneho systému.

Nadácia Zastavme korupciu a predstavitelia Únie autodopravcov Slovenska upozorňujú, že značná časť výnosov z mýta nekončí v štátnom rozpočte, ale putuje do rúk súkromných spoločností, konkrétne SkyTollu a CzechTollu. Tieto firmy prevádzkujú mýtny systém na základe zmlúv s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS).

Autodopravcovia zvažujú blokády

Podľa kritikov ide o nevýhodné kontrakty, ktoré odčerpávajú až tretinu celkových výnosov na prevádzku systému. „Politici a vedenie NDS dlhodobo nastavujú systém tak, aby značná časť výnosov skončila v rukách súkromných spoločností,” tvrdí Nadácia Zastavme korupciu. Týmto spôsobom prichádza štát každoročne o milióny eur, ktoré by mohli byť použité napríklad na opravy ciest alebo modernizáciu infraštruktúry.

Zdraženie mýta vyvolalo ostré reakcie aj priamo v dopravnom sektore. Zástupcovia autodopravcov žiadajú rokovanie s Ministerstvom dopravy SR, pričom varujú, že ak ich požiadavky nebudú vypočuté, pristúpia k blokádam ciest.

Diaľnica.
SITA

Podľa nich je nielen zvýšenie poplatkov neprimerané, ale celý systém mýtneho výberu je neférový a poškodzujúci podnikateľské prostredie. „Ak s nami ministerstvo nezačne okamžite rokovať, sme pripravení na radikálne kroky,“ odkázali zástupcovia autodopravcov.

Kritika sa stupňuje

Téma mýta nie je nová – kritika systému zaznieva už roky, najmä pre jeho netransparentnosť a vysoké náklady na prevádzku. Viaceré nezávislé analýzy poukazovali na to, že Slovensko platí za výber mýta násobne viac ako iné krajiny v EÚ, a to pri porovnateľných výkonoch.

Zatiaľ nie je jasné, či a ako bude Ministerstvo dopravy reagovať na rastúcu nespokojnosť v sektore. Zvýšenie poplatkov však zrejme nezastaví, keďže ide o súčasť širšej stratégie na získanie prostriedkov pre rozpočet, hoci to podľa kritikov ide opäť na úkor verejného záujmu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP