V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Spotreba skvapalneného zemného plynu (LNG) ako motorového paliva by sa v Rusku mohla v nasledujúcich rokoch mnohonásobne zvýšiť. Ako uviedol námestník ruského ministra energetiky Pavel Sorokin, do roku 2035 by mohla dosiahnuť až 14 miliárd kubických metrov ročne, čo je takmer šesťnásobok oproti súčasnej úrovni, ktorá sa pohybuje okolo 2,5 miliardy kubických metrov.

Ruské ministerstvo energetiky zároveň zverejnilo aj konzervatívnejší scenár vývoja. Podľa neho by spotreba LNG mohla do roku 2035 vzrásť na 8 až 10 miliárd kubických metrov ročne. Tento predpoklad zohľadňuje technologické limity, investičné možnosti a očakávané tempo prechodu vozového parku na alternatívne palivá.

Aj v konzervatívnom variante však ide o výrazný nárast v porovnaní so súčasným stavom. LNG sa čoraz častejšie využíva ako pohonná látka pre nákladnú dopravu, autobusy či lode, a to nielen kvôli ekologickým výhodám, ale aj vzhľadom na relatívnu dostupnosť zemného plynu na ruskom trhu.

Zmena podpory

Napriek ambicióznym plánom rozvoja infraštruktúry sa Sorokin vyslovil za prehodnotenie doterajšieho dotačného modelu. Podľa neho by malo dôjsť k zníženiu dotácií na výstavbu LNG čerpacích staníc a naopak, štát by mal väčšiu podporu zamerať na výrobcov vozidiel, ktoré budú schopné LNG ako palivo efektívne využívať.

Zároveň pripomenul, že vďaka dotačnému programu ministerstva energetiky sa počet LNG čerpacích staníc v Rusku od roku 2018 viac ako zdvojnásobil. Aktuálne ich v krajine funguje už 1670. Tento výrazný rast infraštruktúry bol podľa neho nevyhnutný na podporu prvotnej adopcie LNG ako paliva, no do budúcnosti by sa mal dôraz presunúť na podporu technologických inovácií a výrobných kapacít v oblasti motorových vozidiel.

Pexels

Energetická diverzifikácia a nezávislosť

Zvýšenie využitia LNG ako motorového paliva je v súlade so širšou energetickou stratégiou Ruska. Tá sa usiluje o diverzifikáciu využitia zemného plynu a zníženie závislosti od vývozu do Európy, ktorý bol v posledných rokoch ovplyvnený sankciami a geopolitickým napätím. Domáce využívanie plynu, napríklad v doprave, je preto logickým krokom v rámci tejto stratégie.

Rastúca spotreba LNG v doprave tiež pomáha napĺňať environmentálne ciele a zároveň vytvára nové trhové príležitosti pre ruský plynárenský a automobilový priemysel.

Vývoj do roku 2035 ukáže, či sa Rusku podarí presadiť LNG ako bežné motorové palivo nielen v nákladnej doprave, ale aj v širšom meradle vrátane mestskej mobility a námornej dopravy. Podpora výrobcom vozidiel môže byť kľúčovým faktorom pre dosiahnutie tohto cieľa.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP