Letecké taxíky, kedysi víziou sci-fi filmov, mali pôvodne zažiariť nad Parížom počas letných olympijských hier v roku 2024. Kvôli certifikačným problémom sa však ich premiéra zrušila. Tento neúspech však neodradil Toyotu, ktorá naďalej vidí veľký potenciál v leteckej mobilite. Na tému upozornil portál Digitaltrends.

Japonský gigant ohlásil ďalšiu investíciu vo výške 500 miliónov dolárov do kalifornskej spoločnosti Joby, ktorá vlani uskutočnila historický prvý skúšobný let leteckého taxíka nad New Yorkom, jedným z najrušnejších miest na svete. Navyše, Joby len nedávno podpísala zmluvu so Spojenými arabskými emirátmi, ktorá by mohla umožniť komerčné lety v Dubaji už od roku 2025.

Plány na komerčné operácie v USA sa tiež rozbiehajú: Delta Air Lines spolupracuje s Joby na vytvorení služby leteckých taxíkov pre svojich cestujúcich, zatiaľ čo United Airlines uzavrela partnerstvo so spoločnosťou Archer Aviation.

Tieto letecké taxíky, známe aj ako eVTOL (elektrické vozidlá s vertikálnym vzletom a pristátím), sľubujú rýchlejšiu, tichšiu a ekologickejšiu formu dopravy v porovnaní s klasickou pozemnou. Joby tvrdí, že ich elektrický letecký taxík je navrhnutý na prepravu pilota a štyroch pasažierov pri rýchlosti až 320 km/h. Niektoré z týchto vozidiel budú dokonca navrhnuté pre autonómnu prevádzku.

Záujem Toyoty o spoločnosť Joby siaha do roku 2019. S aktuálnou investíciou už japonská automobilka vložila do tejto spoločnosti takmer 900 miliónov dolárov, aby podporila certifikáciu a komerčnú výrobu elektrických leteckých taxíkov.

Joby Aviation

Toyota okrem financií poskytuje aj svoje odborné znalosti v oblasti plánovania výrobných procesov a návrhu nástrojov. V roku 2023 sa tieto dve spoločnosti dohodli, že Toyota dodá kľúčové pohonné komponenty pre lietadlá Joby.

Najväčšou prekážkou pre plnohodnotný rozvoj leteckých taxíkov zostáva otázka bezpečnosti a certifikácie, čo ukázalo aj zrušenie letu nemeckého Volocopteru počas olympiády. Napriek tomu sa mnoho spoločností, ako Hyundai či čínska XPeng HT Aero, snaží získať podiel na rozvíjajúcom sa trhu leteckej mobility.

Podľa konzultačnej spoločnosti McKinsey má súčasný trh s taxislužbami a objednávaním jazdy odhadovanú hodnotu 500 miliárd dolárov, pričom viac ako 20 % používateľov týchto služieb si dokáže „jasne predstaviť“ využitie leteckých taxíkov.

V USA sú plány na prevádzku leteckých taxíkov momentálne viazané najmä na spojenia medzi letiskami a mestami. Joby však po akvizícii Uber Elevate v roku 2020 dúfa, že svoje letecké taxíky raz prepojí s Uberom a jeho aplikáciou na objednávanie jázd.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú