Spoločnosť Google opäť vyvoláva kontroverziu so svojím experimentovaním s umelou inteligenciou. Tentokrát do svojho doteraz pomerne kritizovaného nástroja AI Overviews, ktorý bol známy svojimi chybnými odporúčaniami, pridáva ešte aj reklamy.

Pre slovenských používateľov to znamená, že pri hľadaní odpovedí prostredníctvom Google-u sa budú stretávať nielen s nepresnými či zavádzajúcimi informáciami, ale aj s čoraz agresívnejšou záplavou reklám. Na tému upozornil portál Futurism.

Reklamy v každom rohu

Vo štvrtok Google oznámil, že jeho AI-generované súhrny vyhľadávania budú zahŕňať reklamy nielen nad a pod obsahom, ale aj priamo v rámci samotných textov. Tento krok je navrhnutý tak, aby Google ukázal, že jeho technológia umelej inteligencie dokáže generovať zisk, čo je dôležité najmä vzhľadom na obavy, že chatboty by mohli znížiť príjmy z reklám vo vyhľadávaní, čo je pre Google kľúčový zdroj príjmov.

Ako uviedol viceprezident Google Ads Shashi Thakur, podľa firmy používateľom tieto reklamy v rámci AI prehľadov „pomáhajú rýchlo sa spojiť s relevantnými firmami, produktmi a službami práve v momente, keď ich potrebujú.“ V praxi to znamená, že ak napríklad hľadáte, ako odstrániť trávnu škvrnu z džínsov, dostanete AI súhrn, ktorý nielen ponúka odkazy na príslušné weby, ale aj reklamy na čistiace produkty.

Screenshot redakcie

Plné stránky AI obsahu na mobiloch

Ďalšou novinkou je predstavenie tzv. „AI-organizovaných“ výsledkov vyhľadávania pre mobilné zariadenia. Tie sú zatiaľ obmedzené na recepty a ich špecifikom je, že celá stránka bude zaplnená obsahom, ktorý vybrala umelá inteligencia.

Pre investorov Google je tento krok pravdepodobne vítaný. Pre používateľov a tvorcov obsahu však môže predstavovať zhoršenie už teraz problematického zážitku z vyhľadávania. Služba AI Overviews je známa svojimi chybami a absurdnými odporúčaniami, ako napríklad nalepiť lepidlo na pizzu alebo natierať balón exkrementmi. Okrem toho, tieto súhrny sú nútene umiestnené na vrchu výsledkov vyhľadávania, čo znamená, že používatelia často prichádzajú do kontaktu s nepresnými informáciami.

Pre tvorcov obsahu je situácia ešte zložitejšia. Google totiž nebude zdieľať príjmy z reklám s vydavateľmi, ktorých materiály sú citované v AI prehľadoch. Ako malú úľavu však spoločnosť sľubuje, že bude zahrňovať odkazy na zdroje priamo do textu, namiesto toho, aby boli relegované na spodok súhrnov, čo podľa testov má viesť k vyššiemu počtu kliknutí na tieto stránky.

Je jasné, že Google sa nechystá vzdať svojej snahy prepojiť vyhľadávanie s umelou inteligenciou. Pre slovenských používateľov to znamená, že sa budú musieť pripraviť na zmenu spôsobu, akým využívajú najpopulárnejší vyhľadávač sveta, pričom reklamy budú nevyhnutnou súčasťou tohto procesu. Zostáva otázkou, ako na tieto zmeny zareaguje širšia verejnosť a či Google nakoniec nepristúpi k ďalším úpravám svojho AI nástroja.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú